Debat

SF: Bæredygtig godstransport på gummidæk

DEBAT: Det er på tide, at transportsektoren udvikles med respekt for målene om gode arbejdsvilkår og mere grøn og bæredygtig kørsel. EU-reglerne er ingen undskyldning for ikke at gøre noget, skriver Anne Baastrup (SF).

Transportsektoren skal udvikles med respekt for målene om gode arbejdsvilkår og mere grøn og bæredygtig kørsel, skriver Anne Baastrup (SF).
Transportsektoren skal udvikles med respekt for målene om gode arbejdsvilkår og mere grøn og bæredygtig kørsel, skriver Anne Baastrup (SF).Foto: Folketinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Anne Baastrup (SF)
Transportordfører

Jeg kender i hvert fald ingen partier - måske Liberal Alliance – som har udtalt et ønske om, at transport af varer i Danmark skal foregå af underbetalte chauffører, der holder weekend på rastepladser.

Anne Baastrup (SF)
Transportordfører

Vi står foran en principiel beslutning vedrørende godstransport i Danmark.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på udfordringerne for fremtidens godstransport.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Skal der være konkurrence på en effektiv og grøn transportøkonomi med ordentlige forhold for de ansatte? Eller skal konkurrencen foregå på løn- og ansættelsesvilkår og udnyttelse af uheldig EU-lovgivning?

Jeg kender en vognmand, som er seriøst optaget af at drive en ordentlig virksomhed med glade kunder og chauffører, som hun kan beholde i mange år. Det bliver bare sværere!

Det skyldes flere ting, herunder et manglende ønske hos nogle transportaktører om at udvikle transportsektoren i respekt for de officielle danske fælles mål om gode arbejdsvilkår og mere grøn og bæredygtig kørsel. Jeg kender i hvert fald ingen partier - måske Liberal Alliance – som har udtalt et ønske om, at transport af varer i Danmark skal foregå af underbetalte chauffører, der holder weekend på rastepladser.

EU-regler ingen undskyldning
Problemet har blot været, at for mange har haft indvendinger mod at få stoppet denne udvikling og i stedet få skabt grundlaget for en sund transportsektor på dæk. Især har undskyldningen med EU-reglerne været central.

Her skal jeg blot henvise til, at der for eksempel intet står i EU's regler om køre-hviletid, at man lovligt kan holde weekend i lastbilen! Frankrig har derfor målrettet sanktioneret de vognmænd og speditører, der er ansvarlige for, at chaufførerne holder ulovlige ugehvil. Bødestraffen er sat op til 30.000 euro til de ansvarlige, som ikke er den enkelte chauffør! Det kan måske få en enkelt vognmand/speditør til at overveje sin praksis.

EU-landene har gennem lang tid haft diskussioner om cabotagekørsel, blandt andet om, hvordan den kan reguleres, så det bliver ”lovlig” cabotagekørsel. Derfor er det godt, at der nu er ved at ske noget, også i EU. Regeringen har lovet, at de aktivt vil arbejde for, at der sker forbedringer.

National indsats mod ulovlig cabotage 
Regeringen har siden valget i 2011, hvor SF stadig var en del heraf, lavet den første fokuserede indsats rettet imod ulovlig cabotagekørsel, og indsatsen har virket. Siden er der taget andre skridt for at få styr på området. Ifølge politiet er tilfælde af ulovlig cabotage blevet kraftigt formindsket, men derudover har man med finanslovsaftalen for 2015 taget flere skridt:

Chauffører, der udfører godskørsel i henhold til en dansk godskørselstilladelse, skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Godskørselsloven skal præciseres. Det skal altså kunne kræves, at når en virksomhed anvender egne chauffører, skal disse være ansat i samme virksomhed, som tilladelsen er udstedt til, og at udenlandske chauffør-vikarvirksomheder skal aflønne vikarer på niveau med gældende danske overenskomster. Dansk politi har fået en forøget bevilling, så de har ressourcer til at styrke indsatsen.

Køres der med gods for fremmed regning i varebiler, er det SF’s mål at indføre en tilladelsesordning for varebiler, så de kan omfattes af krav om løn- og arbejdsvilkår svarende til lastbiler over 3,5 tons. Vi forventer, at regeringen kan levere på dette område til sommer.

Tilbage er så at se forandringerne! Jeg har en forventning om, at det vil ske, men det handler så også om, vi også efter næste valg har en regering, der prioriterer dette. Erfaringerne fra VKO-perioden før sidste valg giver ikke meget håb.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

0:000:00