Debat

SF og DI: Ungdomskortet til kollektiv transport har fejlet. Lad os i stedet give rabat til alle under 26 år

Det er både et problem for den enkelte og for fremtidens mobilitet, at kun hver syvende mellem 16 og 25 bruger den nuværende rabatordning til kollektiv transport for unge, skriver SF's transportordfører, Sofie Lippert, og Karsten Lauritzen, branchedirektør for DI Transport.

En rabatordning til alle under 26 skal gøre det attraktivt for de unge at rejse med kollektive transportmidler, skriver DI og SF.
En rabatordning til alle under 26 skal gøre det attraktivt for de unge at rejse med kollektive transportmidler, skriver DI og SF.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Sofie Lippert Troelsen
Karsten Lauritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De færreste har for vane at takke nej til et godt tilbud. Alligevel er det kun 23 procent af de unge, der faktisk er berettiget til et ungdomskort, der har det, og det er selvom, det gør rejsen med kollektiv transport meget billigere.

Det fortæller os, at det er noget helt galt med præmisserne for at få kortet. 

Det er et problem af flere grunde, blandt andet fordi de unge er fremtidens pendlere, og i fremtiden skal flere af os gerne vælge et kollektivt transportmiddel, når vi rejser ind og ud af byerne, hvis det ikke skal sande fuldstændigt til med biler omkring de større byer herhjemme.

De unge er fremtidens pendlere, og i fremtiden skal flere af os gerne vælge et kollektivt transportmiddel, når vi rejser ind og ud af byerne.

Sofie Lippert og Karsten Lauritzen
Hhv. transportordfører, SF, og branchedirektør, DI

Vi ved, at vaner bliver grundlagt tidligt, derfor skal vi i langt højere grad gøre det attraktivt for de unge at rejse med kollektive transportmidler.

Vi har den seneste tid hørt eksempler på unge, der så snart de bliver 18 år, puljer deres midler, så de kan køre sammen til gymnasiet.

Årsagen er som minimum todelt: For det første skyldes det for få, for sporadiske eller ustabile kollektive forbindelser.

For det andet må det også skyldes, at den økonomiske udgift til at splejse til bilkørsel er attraktiv nok til, at en ordning som ungdomskortet er uinteressant.

Skyldes det prisen, besværet eller måske den for snævre gruppe, der kan få det?

Ungdomskortet er en jungle af undtagelser

Trafikselskaberne har peget på flere årsager til, hvorfor de unge fravælger den nuværende ordning.

Det drejer sig om en alt for knudret ansøgningsproces, begrænsninger i ungdomskortets gyldighedsperiode og uensartede takster for forskellige uddannelser.

Læs også

For eksempel er der forskellige takster afhængigt af, om en ung går i gymnasiet eller tager en erhvervsuddannelse. 

Derudover kan unge på erhvervsuddannelser ikke få et ungdomskort, hvis de får løn under uddannelsen. Desuden omfatter den nuværende rabat ikke unge mellem 16-25 år, der ikke er under uddannelse.

Alt i alt fører de mange undtagelser til, at mere end 40 procent af de unge under 26 år i dag ikke er berettiget til at få et ungdomskort.

Vi skal gøre det mere attraktivt for de unge end i dag, og her er en af nøglerne altså prisen.

Sofie Lippert og Karsten Lauritzen
Hhv. transportordfører, SF, og branchedirektør, DI

Det kan vi ikke stille os tilfredse med.

Giv alle unge under 26 år adgang til rabat

Hvis en rabatordning kun tilgodeser studerendes ture til og fra studie, vil det ikke klæde de unge på til at blive vante brugere af den kollektive transport.

Derfor skal vi gøre det mere attraktivt for de unge end i dag, og her er en af nøglerne altså prisen. Derfor skal rabatten gælde for alle unge under 26 år, og rejserabatten skal kunne bruges på alle ture til både studie, fritidsaktiviteter, og når de skal besøge familie og venner.

Prognoser viser, at vi i 2030 kan forvente 600.000 flere biler på vejene. Allerede i dag koster trængsel og forsinkelser i køretøjstimer og erhvervstransport samfundet 28 milliarder kroner årligt.

Disse tal understreger behovet for, at fremtidens pendlere tilvælger den kollektive transport.

De unge udgør fremtidens pendlere, og derfor vil det have en langsigtet samfundsinvestering, hvis de bliver vante brugere af den kollektive transport.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Lippert Troelsen

Uddannelses-, forsknings- og transportordfører, MF (SF)
bachelor i matematik med samfundsfag (Aarhus Uni. 2019)

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00