Debat

Share Now: Sådan kan politikerne gøre det mere attraktivt at vælge delebilen

Delebilerne kan reducere trængsel og CO2-udledninger i byerne. Vi skal udbrede delebilsordninger ved at etablere delebilsparkeringer, fritage delebilen fra moms og sikre en bedre og prisdygtig ladeinfrastruktur, skriver Morten Jakobsen.

Hvis delebiler integreres fuldt ud i byerne, viser en OECD-rapport fra april måned, at det har potentiale til at reducere 6,3 procent af emissionerne fra transportsektoren, skriver Morten Jakobsen.
Hvis delebiler integreres fuldt ud i byerne, viser en OECD-rapport fra april måned, at det har potentiale til at reducere 6,3 procent af emissionerne fra transportsektoren, skriver Morten Jakobsen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Morten Jakobsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En af de største udfordringer, vi skal løse, er en grøn omstilling af transportsektoren. I Danmark er transportsektoren nemlig ansvarlig for cirka 25 procent af CO2-udledningen, hvor en stor del heraf kommer fra privatbilismen. Samtidig er befolkningsvæksten støt stigende i de større byer i Danmark.  

Samtidig stiger antallet af bilerne i byerne i takt med befolkningsvæksten. Antallet af familier med bil i hovedstaden og større byer er således steget med 12,4 procent fra 2016 til 2021. Det betyder, at byerne bliver mere trængselsbelastede, og befolkningen bruger mere tid på vejene generelt. En undersøgelse fra Dansk Industri viser, at trængslen på vejene koster økonomien i Danmark over 30 milliarder kroner om året.

Stort potentiale

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har derfor også vedtaget et ambitiøst klimamål om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030 og blive klimaneutral i 2050. I Klimahandlingsplanen har man således også med aftalen om en grøn omstilling af vejtransporten sat en række mål for omstillingen af transportsektoren, hvor der blandt andet igangsættes tiltag med afgiftsomlægninger, udbygning af ladeinfrastrukturen, og der afsættes midler til udvikling af el-busser.

Ved at momsfritage delebilsordninger vil man kunne gøre det økonomisk attraktivt at vælge delebilen frem for taxaen eller privatbilen.

Morten Jakobsen
Direktør for Share Now

Men hvis vi skal nå målet om en grøn transportsektor, så kræver det, at vi gentænker mobiliteten og den måde, borgerne transporterer sig rundt på. Og her er delebilsordninger en central del af løsningen på lige fod med gang, cykling og kollektiv transport.

Hvis delebiler integreres fuldt ud i byerne, viser en OECD-rapport fra april måned, at det har potentiale til at reducere 6,3 procent af emissionerne fra transportsektoren. Alene i København vil man kunne opnå en besparelse på 16.000 ton CO2 ved en bedre integrering af delebilerne.

Samtidig viser undersøgelser fra Karlsruhe Institute of Technology, at delebilisme er med til at reducere trængslen i byerne, fordi flere af dem, der benytter delebilerne, fravælger privatbilen. Konkret for København viste undersøgelsen, at 28,6 procent af Share Nows brugere havde valgt at udskyde købet af egen bil. Blandt alle delebilsbrugere i de 11 europæiske byer, som undersøgelsen omfattede, svarede 4,9 procent, at de havde solgt deres bil.

Hvis man tager det i betragtning, at Share Now kun har eksisteret i seks år i København, og at danskerne i gennemsnit har deres private bil i syv år, er det positivt, at vi allerede nu kan se, at nogle sælger deres private bil for i stedet at benytte delebiler og andre transportformer. Det viser, at der er stort potentiale for at få endnu flere til at gøre det samme, når de lærer delebilsordningerne at kende.

En anden klimamæssig gevinst af delebilismen er, at man samtidig fremmer brugen af andre grønne transportformer som tog og cykel. En trafikvaneundersøgelse viser nemlig, at delebilsbrugere har en øget tendens til at benytte kollektiv trafik, cykle eller gå.

Delebiler indgår dermed som et centralt element til at sikre effektive mobilitetsløsninger og fastholde brugere af den kollektive transport frem for at erstatte den kollektive transport med en privatbil. Flere delebiler ved centrale knudepunkter kan derfor være med til at gøre det nemmere og mere attraktivt for borgerne at benytte den kollektive trafik frem for privatbilen.

Hjælp delebilen på vej

Der eksisterer dog en række barrierer, som hindrer, at delebilismen kan udbredes og indfri en større del af dets potentiale i forhold til miljø, trængsel og mobilitet.

En trafikvaneundersøgelse viser, at delebilsbrugere har en øget tendens til at benytte kollektiv trafik, cykle eller gå.

Morten Jakobsen
Direktør for Share Now

Eksempelvis er det problematisk, at planloven ikke i dag giver hjemmel til kommunerne til at kunne etablere delebilsparkeringer i lokalplaner, når der bygges nye boligområder. Samtidig betyder de nuværende momsregler, at delebilsordninger bliver dyrere end andre transportmidler. Både tog, bus og taxa er i dag momsfritaget. Men det gælder ikke delebilsordninger. Ved at momsfritage delebilsordninger vil man kunne gøre det økonomisk attraktivt at vælge delebilen frem for taxaen eller privatbilen.

Udbredelsen af delebilismen kræver en langt bedre og prisdygtig ladeinfrastruktur, så delebilen ikke kun bliver til de korte ture, men også til de lange. Og så kræver det, at det grønne transportvalg også bliver det nemme valg. Derfor bør man anvende de 100 millioner kroner, som er afsat i infrastrukturplanen for 2035 til at øge anvendelsen af el-delebiler, på at etablere delebilsparkeringspladser, som frit kan benyttes af alle el-delebilsordninger omkring trafikknudepunkter og dermed ved tog-, bus- og metrostationer for at styrke mobiliteten og gøre skiftet mellem kollektiv trafik, cykel og delebil nemmere.

Det er ”gear”, som Folketinget og regeringen kan skrue på. Og hvis vi skal nå de ambitiøse klimamål også i transportsektoren, er det nødvendigt at skrue op for tiltag, der kan gøre det attraktivt for danskerne at deles om bilerne. De grønneste biler er trods alt dem, vi ikke ejer, men deler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00