Debat

Trafikselskaberne: Uden økonomisk støtte risikerer busserne at blive fortid

Trafikselskaberne i Danmark har tre store ønsker til efterårets finanslovsforhandlinger. Og et bud på to løsninger, der kan bidrage til at fremtidssikre kollektiv transport, skriver Steen Vindum.

Når først bussen først er sparet væk, får det store konsekvenser for borgerne, klima og miljøet, skriver Steen Vindum.
Når først bussen først er sparet væk, får det store konsekvenser for borgerne, klima og miljøet, skriver Steen Vindum.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Steen Vindum
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen og Folketingets partier har som mål, at man skal kunne bo og arbejde i hele Danmark.

Den kollektive transport spiller en afgørende rolle for at sikre mobiliteten for alle borgere i hele landet – især de 30-50 procent af husstandene, der ikke har bil.

Temadebat

Hvad skal den kommende finanslov indeholde på transportområdet?

Et nyt finanslovforslag står for døren og med det en mulighed for at sætte en ny retning for transportpolitikken i Danmark.

Altinget Transport åbner derfor for en temadebat, hvor vi spørger en række af sektorens aktører, om hvad de ønsker en ny finanslov skal indeholde.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Samtidig bidrager kollektiv transport til, at vi kommer i mål med den grønne omstilling.

Trafikselskaberne og ejerne, kommuner og regioner står desværre lige nu overfor de største besparelser på busdriften i nyere tid.

Det kan få langsigtede konsekvenser, selvom problemet – nemlig de store ekstraomkostninger - primært er et problem på kort sigt.

Som alle ved, skyldes økonomiproblemet de aktuelt høje energipriser og inflationen, og så er der et efterslæb i den kollektive transport med færre passagerer efter corona-nedlukningerne.

Regeringen har kort før sommerferien nedsat et ekspertudvalg, der skal arbejde på langsigtede løsninger for den kollektive transport, og vi ser frem til udvalgets udspil i slutningen af 2024.

Trafikselskaberne har dog allerede bud på gode løsninger, der med fordel kan besluttes nu og bidrage til at fremtidssikre den kollektive transport, så man kan bo og arbejde i hele Danmark - også uden mere end en bil per husstand.

Trafikselskaberne har derfor tre store ønsker til efterårets finanslovsforhandlinger.

Tre store ønsker

For det første efterspørger trafikselskaberne en ny forsøgsbestemmelse, så selskaberne hurtigt kan lave storskala-samkørselsforsøg sammen med kommuner og private operatører.

Det skal bidrage til at styrke mobiliteten i landområderne, også der hvor kommuner og regioner bliver nødt til at spare på bustrafikken nu.

Vi foreslår derfor, at Folketinget hurtigt beslutter lovgivningsmæssige rammer, så der kan iværksættes et eller flere ambitiøse storskalaforsøg med samkørsel.

Hvis Folketinget beslutter at kompensere trafikselskaberne økonomisk, kan de store besparelser på busruterne undgås

Steen Vindum
Formand, Trafikselskaberne i Danmark

Med den nuværende Lov om Trafikselskaber er det ikke muligt for trafikselskaberne at medfinansiere samkørsel. En forsøgsbestemmelse kan iværksættes, inden ekspertudvalget kommer med sine forslag i slutningen af 2024.

For det andet foreslår vi, at Folketingets partier allerede nu beslutter, at der skal etableres en ny ungdomsrabat til alle unge i bus, tog og metro.

Trafikselskaberne har en løsningsmodel klar, der kan iværksættes med det samme – uden at det koster flere penge, end dem der allerede er afsat på finansloven.

I samarbejde med de unges organisationer har trafikselskaberne sammen med DSB, Arriva og Metroselskabet udarbejdet et forslag til et nyt ungdomskort, der vil gælde alle godkendte uddannelser mellem hjem og uddannelse og give 25 procent rabat til alle unge uanset formålet med rejsen.

Det kræver politisk opbakning i Folketinget at ændre ungdomsrabatten. Hvorfor vente på ekspertudvalget, når vi allerede har en god løsning, som de unge selv har været med til at udvikle?

For det tredje er det et stort problem, at der aktuelt gennemføres store besparelser på busruterne. Hvis Folketinget beslutter at kompensere trafikselskaberne økonomisk, kan de store besparelser på busruterne undgås.

Trafikselskaberne er glade for, at KL og Danske Regioner aftalte en øget kassekredit på 600 millioner kroner i økonomiforhandlingerne i juni måned, men det dækker ikke hele den store regning som inflation og høje energipriser har givet.

Og når først bussen først er sparet væk, får det store konsekvenser for borgerne, klima og miljøet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steen Vindum

Bestyrelsesformand, Midttrafik, formand, Trafikselskabsforeningen
landbruger

0:000:00