Minister vil sløjfe følgeforskning til FGU

FGU: Børne- og undervisningsministeren vil ikke lave et følgeforskningsprogram til FGU, som det ellers blev aftalt i 2017. En evaluering til tre millioner kroner bliver det i stedet til, hvilket møder hård kritik.

Børne- og Undervisningsministeriet bekræfter, at der ikke skal laves et følgeforskningsprogram til FGU.
Børne- og Undervisningsministeriet bekræfter, at der ikke skal laves et følgeforskningsprogram til FGU.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall
Fakta
Ifølge opgavebeskrivelsen skal evalueringen af FGU besvare tre overordnede spørgsmål:

1. Elever: Hvilke unge målgruppevurderes til og påbegynder FGU?

2. Fremdrift og implementering: I hvilken grad og hvordan implementeres centrale elementer i FGU, og hvordan arbejder institutionerne med at styrke trivslen og sænke fraværet blandt eleverne?

3. Effekt: Hvilken effekt har FGU, sammenlignet med tidligere tilbud til målgruppen af unge, på elevers overgang til ungdomsuddannelse og beskæftigelse?

Kilde: STUK

Et evaluerings- og følgeforskningsprogram skulle følge implementeringen af FGU til dørs.

Det var planen for den nye uddannelse, som åbnede i august 2019.

Den plan er nu blevet ændret markant.

Dokumentation

I FGU-aftalen fra oktober 2017 står der:

Side 33:

"Systematisk opfølgning: Der udvikles et evaluerings- og følgeforskningsprogram, der sikrer systematisk opfølgning på implementeringen, herunder indsatsernes fremdrift og effekt i praksis.

Opfølgningen omfatter alle reformens elementer, herunder kommunernes målgruppevurderingspraksis, kontaktperson, ordblindeundervisningen, progression og evaluering samt mål for uddannelsen med videre. Aftalepartierne får en status for implementeringen efter cirka to år.

Følgeforskningen skal desuden understøtte udviklingen af den nye profession og give viden om det forberedende område som særskilt fagligt felt."

Side 20:

"Aftalepartierne er enige om at følge kommunernes målgruppevurderingspraksis i følgeforskningen, herunder omfanget af unge, der i de enkelte kommuner dels bliver målgruppevurderet til uddannelsen, dels får afslag på et ønsket FGU-tilbud."

Side 26:

"Tilsynet skal være proaktivt og dialogbaseret, så metoder og tilgange fra de bedst præsterende skoler spredes til de dårligst præsterende skoler. Her skal læringskonsulenter, følgeforskning og kompetenceudvikling i et samspil bidrage til løbende at forbedre kvaliteten."


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00