Dansk lektiehjælpskoncept hitter i Mellemøsten

LEKTIEHJÆLP: Jim Latrache og Søren Svinth Vandel har vundet en fornem pris i Dubai for projektet Equal Learning, der med afsæt i det danske Restudy skal blive til en arabisk undervisningsplatform, hvor digitale løsninger skal hjælpe elever til bedre læring.

Jim Latrache og Søren Svinth Vandel var noget overraskede, da de fik besked om nomineringen til prisen "Award for outstanding contribution to education" på undervisningskonferencen The Asian Education Leadership Award i Dubai.

Endnu mere overraskede blev de, da de vandt prisen: ”Det var lidt pudsigt, for vi har jo aldrig lavet noget i udlandet,” siger Søren Svinth Vandel. 

Prisen blev ikke desto mindre givet til de to iværksættere for den idé, de tidligere på måneden havde præsenteret til Mellemøstens største undervisningskonference, The Digital Education Show. Projektet, som de håber at kunne føre ud i livet, er en gratis tilgængelig arabisk platform med videoer, som lærere kan benytte til undervisning, og som elever kan bruge til lektiehjælp.

Dansk koncept
Idéen bygger på Søren Svinth Vandels firma Restudy, som han i 2009 startede op, da han mente, at der manglede undervisningsmetoder, der dels kunne give elever mulighed for at lære i eget tempo og dels kunne være en mere kvalificeret lektiehjælp end Google-søgning.

"Når skoler bruger Restudy i undervisningen, ser eleverne normalt en video, før de møder op til undervisning, så de får lærer-gennemgangen af et emne hjemmefra. På den måde kan læreren i klasselokalet fokusere på, hvad eleverne har af problemer med gennemgangen. Eleverne kan se videoen flere gange, men det de ikke forstår, kan læreren hjælpe med," forklarer Søren. 

Restudy bliver i dag brugt af 81 ungdomsuddannelser og 550 grundskoler, som udover at bruge det digitale koncept i undervisningen giver elever fri adgang til videoerne som hjælp til lektier.

Udover skoler er de over 100.000 brugere elever, hvis forældre køber produktet til deres børn. Stod det til Søren, var Restudy gratis for alle elever, fordi det er drevet af tanken om, at alle ikke har samme ballast hjemmefra, og derfor skal tilbydes lige muligheder for hjælp. Men i ministerierne, der gennem årene har varetaget uddannelsesområdet, har dørene til støtte og anerkendelse været svære at sparke ind. 

Konservativt system
Restudy er blevet taget positivt imod af skoler og elever, hvilket statistisk bekræftes af, at 97 procent af brugerne fornyer deres medlemsskab. Ligeledes har Restudy haft succes med partnerskaber og støtte fra private fonde, men når det kommer til støtte fra den ministerielle verden, har det været en træg proces.

”Undervisningsverdenen i Danmark er meget konservativ og svær at få adgang til. Der er puljer til alt, men man skal have en meget lang uddannelse for at kunne forstå processen,” siger Søren Svinth Vandel om mødet mellem en nystartet virksomhed og statsadministrationen.

Selvom Restudy til tider har kæmpet med finansiering, forklarer Søren Svinth Vandel, at han bliver ved, fordi han ligesom skolerne kan se, at det virker for eleverne.  

Og netop på grund af erfaringen i Danmark var de positive reaktioner fra udenlandske ministerier et tiltrængt klap på skulderen for de to grundlæggere af Equal Learning:

"I Dubai er der en sky is the limit-tilgang til tingene, og de er ikke så bange for at prøve noget nyt. Ofte når vi snakker med undervisningsverdenen herhjemme, er der lukkede døre. I Dubai snakkede vi med undervisningsministre fra syv forskellige lande, og investorerne kom over til os helt af sig selv," siger Søren Svinth Vandel, der nu skal bruge sin ekspertise fra det danske projekt til at starte Equal Learning op med Jim Latrache. 

Hjælp i flygtningelejre
Næste skridt for de to iværksættere er at skaffe midlerne til at starte Equal Learning op. Det er de dog ikke bekymrede for efter oplevelsen i Dubai. 

"Det er vigtigt for os, at platformen i den arabiske udgave bliver gratis for dem, der ikke har midlerne. Så må det være de rige stater i Emiraterne, der betaler," siger Søren Svinth Vandel, der forventer, at de første arabiske videoer er klar til næste års skolestart. 

Lokale lærere har allerede meldt sig til at undervise i videoerne, og der skal udvikles nyt indhold, der passer til Mellemøsten. Derudover vil de to grundlæggere undersøge, om konceptet udover at blive brugt i skoler også kan bruges i flygtningelejre.

"Med alt det, der sker i Syrien lige nu, bliver børns skolegang jo også ramt. Mange kan ikke komme i skole, men hvis de i flygtningelejre har adgang til en mobiltelefon eller en computer, kan de stadig lære,” siger Søren Svinth Vandel, der glæder sig til at kunne udvide det projekt, han hele tiden har troet på. 

"Den tilkendegivelse, jeg har fået fra brugerne af Restudy gør, at jeg bliver ved og har mod på vores nye projekt. Jeg kan se, at denne her form for undervisning gør en forskel for dem, der ikke altid kan følge med i et klassisk lærerforedrag. Og hvorfor skulle det så ikke virke i Syrien eller Saudi-Arabien?" afslutter Søren Svinth Vandel.

De to grundlæggere af projektet går en travl tid i møde, hvor de skal præsentere projektet til en konference i Mauritius, endnu en konference i Dubai samt for tre udenlandske undervisningsministerier. 

Forrige artikel Ny analyse: Erhvervsskoler ignorerer bonus og skaffer for få i praktik Ny analyse: Erhvervsskoler ignorerer bonus og skaffer for få i praktik Næste artikel Adgangskrav bremser frafald på erhvervsskoler Adgangskrav bremser frafald på erhvervsskoler