Debat

Lærere og studerende: En bedre folkeskole kræver bedre studiepraktik

Ambitionerne for praktikken i den nye læreruddannelse er tårnhøje. Det er der god grund til, for praktikken er en vigtig nøgle til at løse læreruddannelsen og folkeskolens rekrutteringsudfordringer. Men det kræver investeringer i praktikken og uddannede praktiklærere, skriver Gordon Ørskov Madsen og Anneline Larsen.

Det bør ligge lige til højrebenet for politikerne at investere i bedre praktik, når de inden længe går til forhandlingsbordet for at reformere professionsuddannelserne, skriver Gordon Ørskov Madsen og Anneline Larsen.
Det bør ligge lige til højrebenet for politikerne at investere i bedre praktik, når de inden længe går til forhandlingsbordet for at reformere professionsuddannelserne, skriver Gordon Ørskov Madsen og Anneline Larsen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Gordon Ørskov Madsen
Anneline Larsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi skal have en endnu bedre folkeskole i fremtiden. Hvis det skal kunne lade sig gøre, skal vi lykkes med at fastholde mange flere studerende på læreruddannelsen og mange flere uddannede lærere i folkeskolen.

I Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds mener vi, at praktikken er helt essentiel for at skabe en bedre læreruddannelse, der skaber tilknytning til folkeskolen.

Det kræver praktikforløb af høj kvalitet. Høj kvalitet får vi blandt andet ved at investere i praktikken og uddanne langt flere praktiklærere, end tilfældet er i dag.

De fleste ved efterhånden, at folkeskolen mangler uddannede lærere. I 2030 vil der mangle mere end 13.000 uddannede lærere.

Fraværet af uddannede lærere er et samfundsproblem, fordi eleverne uundgåeligt oplever undervisning af en ringere kvalitet, end hvis de mødte flere uddannede lærere.

Gordon Ørskov Madsen og Anneline Larsen
Hhv. formand, Danmarks Lærerforening og forperson, Lærerstuderendes Landskreds

Når læreruddannelsen samtidig oplever et frafald på 35 procent, og når mange nyuddannede har forladt folkeskolen få år efter endt uddannelse, bliver problemet kun større.

Fraværet af uddannede lærere er ikke kun et problem for folkeskolen. Det er et samfundsproblem, fordi eleverne uundgåeligt oplever undervisning og pædagogik af en ringere kvalitet, end hvis de mødte uddannede lærere i alle lektioner.

Derfor har vi en meget vigtig opgave i at fastholde flere lærerstuderende på uddannelsen og flere uddannede lærere i folkeskolen.

Bedre praktik er centralt

De lærerstuderendes praktik er en essentiel del af løsningen på problemet. Praktikken er et enestående indblik i lærerarbejdet, og en praktik af høj kvalitet vil være med til at fastholde studerende på uddannelsen og senere fastholde uddannede lærere i folkeskolen.

Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut får studerende både højere fagligt udbytte og en styrket faglig selvtillid, når de møder praktikvejledere med vejledningskompetencer og indsigt i de studerendes uddannelse.

Kvaliteten af praktikken øges, når praktiklæreren formår at koble teori og praksis. Vi får altså dygtigere lærere ud på den anden side af uddannelsen.

Læs også

Ambitionerne for praktikken i den nye læreruddannelse er tårnhøje. Det er der god grund til, når praktikken er en af nøglerne til at løse læreruddannelsens og folkeskolens rekrutteringsudfordringer.

Men de høje ambitioner er ikke blevet fulgt op af tilstrækkelige investeringer. Vi mener, at der skal afsættes langt flere penge til at uddanne de praktiklærere, som er centrale meduddannere af de studerende.

Derfor foreslår vi, at der indføres et krav om, at alle praktiklærere skal være uddannede til vejledningsopgaven. Det er samtidig nødvendigt, at der afsættes en national pulje til uddannelse af praktiklærere i hele Danmark, så prioriteringen af praktiklæreruddannelsen ikke er afhængig af de pressede kommunale budgetter.

Der skal afsættes en national pulje til uddannelse af praktiklærere i hele Danmark, så prioriteringen ikke er afhængig af de pressede kommunale budgetter.

Gordon Ørskov Madsen og Anneline Larsen
Hhv. formand, Danmarks Lærerforening og forperson, Lærerstuderendes Landskreds

En kommunalt forankret løsning som den, vi har i dag, skaber forskellige prioriteringer fra kommune til kommune. En sådan prioritering kan betyde store forskelle i læreruddannelsens kvalitet på tværs af landet. Det bliver vi nødt til at tage hånd om. For både lærerstuderendes, læreres, folkeskolens og samfundets skyld.

Vi skal geninvestere i uddannelse

Det bør ligge lige til højrebenet for politikerne at investere i bedre praktik, når de inden længe går til forhandlingsbordet for at reformere professionsuddannelserne.

Vi mener, at regeringen bør tage en større del af provenuet fra efterårets SU-reform med til forhandlingsbordet.

Ifølge uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund er det samlede provenu for SU-reformen på 1,6 milliarder. Alligevel vælger ministeren og regeringen kun at øremærke cirka 400 millioner til børn, unge og uddannelse. Det er uambitiøst. Selvfølgelig skal alle de 1,6 milliarder reinvesteres i børn, unge og uddannelse.

I Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds vil vi lykkes med at skabe en endnu bedre folkeskole.

Det kræver både, at vi fastholder flere uddannede lærere i folkeskolen, og en læreruddannelse med praktik af høj kvalitet og uddannede praktiklærere. De kriterier kommer vi ikke i mål med uden investeringer.

Derfor opfordrer vi til, at praktik og vejledning i kroner og øre prioriteres meget højt og mere ambitiøst, når regeringen inden længe kommer med sit reformudspil, og politikerne skal mødes om forhandlingsbordet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gordon Ørskov Madsen

Formand, Danmarks Lærerforening og Lærernes Pension, formand, Lån & Spar Bank
folkeskolelærer (1996)

Anneline Larsen

Forperson, Lærerstuderendes Landskreds

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

0:000:00