Debat

DI og Dansk Metal: Fortællingen om ringe virksomhedsoplæring har ikke hold i virkeligheden

Erhvervsskolernes Elevorganisation mener, at elever og lærlinge overlades til tilfældigheder i deres virksomhedsoplæring. Det er slet ikke den virkelighed, vi oplever, skriver Kasper Palm og Signe Tychsen Philip.

Erhvervsskolernes Elevorganisation beskriver et erhvervsuddannelsessystem, som vi ikke genkender, hverken i tallene eller fra vores dialog med virksomheder og oplæringsansvarlige, skriver Kasper Palm og Signe Tychsen Philip. (Arktivfoto). 
Erhvervsskolernes Elevorganisation beskriver et erhvervsuddannelsessystem, som vi ikke genkender, hverken i tallene eller fra vores dialog med virksomheder og oplæringsansvarlige, skriver Kasper Palm og Signe Tychsen Philip. (Arktivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Kasper Palm
Signe Tychsen Philip
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi ser med stor undren, at formanden for Erhvervsskolernes Elevorganisation, Julie Kølskov Madsen, skriver i Altinget, at elever og lærlinge overlades til tilfældigheder, når de gennemfører den del af deres uddannelse, som foregår i en virksomhed.

Det er slet ikke den virkelighed, vi oplever, når vi møder vores engagerede virksomheder og oplæringsansvarlige, som lægger stor energi i at levere det læringsindhold, som er beskrevet på de forskellige erhvervsuddannelser.

Det har således ikke hold i virkeligheden, når Julie Kølskov Madsen skriver, at der ikke er mål for indholdet i virksomhedsoplæringen. Det er et væsentligt element i erhvervsuddannelserne, at der både er mål for skoleuddannelsen og for den del af uddannelsen, som foregår i en virksomhed.

Samtidig er de samlede mål for uddannelsen formuleret med udgangspunkt i både den uddannelse, som foregår på skolen, og den del, som foregår i virksomhederne.

Tak til Julie Kølskov Madsen for et engageret indlæg, men det indeholder beskrivelser af et erhvervsuddannelsessystem, som vi ikke genkender

Kasper Palm og Signe Tychsen Philip
Hhv. forbundssekretær i Dansk Metal og underdirektør i Dansk Industri

Ikke et generelt billede

Styrken ved erhvervsuddannelserne er netop den stærke kobling til det jobområde, som lærlingene og eleverne bliver uddannet til.

Det betyder også, at de nyuddannede faglærte har væsentligt nemmere ved at gå direkte i beskæftigelse sammenlignet med de studerende, som udelukkende gennemfører deres uddannelse på en skole.

Ydermere ser vi, at trivslen blandt eleverne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb ligger stabilt og højt. Både når der måles på praktikken og læringsmiljøet. I alle år siden 2015 har indikatoren ligget lige omkring fire ud af fem.

Der er således ikke noget, som tyder på, at den oplevelse, som Julie Kølskov Madsen refererer for "mange elever", er det generelle billede på erhvervsuddannelserne.

Elever må gå til lokale udvalg

Vi anerkender til fulde, at læringsrummet i en virksomhed er et andet end på en skole. Men netop det alternative rum skaber grundlag for at lære andre ting. Det afspejler sig i læringsmålene på de forskellige uddannelser.

Læs også

Hvis eleverne oplever generelle udfordringer med skole- eller virksomhedsoplæringen, kan vi kun opfordre til, at de bruger deres plads i de lokale uddannelsesudvalg til at få informationen formidlet til de faglige udvalg, hvor vi med stor interesse følger med i de indmeldinger, som kommer fra de forskellige skoler.

Vi kan også til fulde bakke op om, at dialogen mellem den enkelte elev, erhvervsskoler og virksomheder styrkes med henblik på at sikre en endnu bedre sammenhæng mellem den læring, som foregår på skolen, og den læring, som eleven får i virksomheden. 

Tak til Julie Kølskov Madsen for et engageret indlæg, men det indeholder beskrivelser af et erhvervsuddannelsessystem, som vi ikke genkender. Hverken i tallene eller fra vores dialog med virksomheder og oplæringsansvarlige.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Julie Kølskov Madsen

Formand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation

0:000:00