Flertal afviser KL og freder ambition om høj lærerfaglighed

MÅL: Der skal ikke pilles ved målet om, at al undervisning i folkeskolen skal varetages af lærere med relevante kompetencer. Det slår et flertal i Folketinget fast, selvom KL og regeringen har aftalt at drøfte en nedjustering af målet.

Folkeskolelærernes linjefagskompetencer har kun en beskeden betydning for elevernes læring. Det viser en rapport fra KORA. Alligevel vil Anni Matthiesen (V) og et flertal i forligskredsen kæmpe for at beholde målet om fuld kompetencedækning i folkeskolen. 
Folkeskolelærernes linjefagskompetencer har kun en beskeden betydning for elevernes læring. Det viser en rapport fra KORA. Alligevel vil Anni Matthiesen (V) og et flertal i forligskredsen kæmpe for at beholde målet om fuld kompetencedækning i folkeskolen. Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Malte Bruhn
Fakta
Kompetencedækning i folkeskolen
Målet om 95 procent kompetencedækning (fuld kompetencedækning) blev indgået mellem KL og regeringen som en del af kommunernes økonomiaftale for 2014. Den er en del af folkeskolereformen. 

Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisningstimer, der varetages af undervisere med kompetenceniveauerne ’undervisningskompetence’ og ’tilsvarende kompetencer’ i forhold til det samlede timetal. Der er anvendt følgende definitioner:
  • At have undervisningskompetence i et fag betyder, at underviseren har haft det pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen.
  • At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren f.eks. har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.


Kilde: Undervisningsministeriet

Der skal ikke svækkes på ambitionen om, at 95 procent af undervisningen i 2020 skal varetages af lærere med relevante undervisningskompetencer. 

Hvis kompetencedækningen skal op på 95 procent i alle timer i alle fag, kræver det en del efteruddannelse og dermed også tid, hvor lærerne ikke er på skolerne.

Thomas Gyldal Petersen (S)
Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg.

Det mener et flertal i folkeskoleforligskredsen. 

Før sommerferien aftalte KL og regeringen ellers at drøfte en nedjustering af ambitionen om 95 procent kompetencedækning, der også kaldes fuld kompetencedækning.  

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00