Forskere bag folkeskolereformen er frikendt for videnskabelig uredelighed
FRIKENDT: Fire danske forskere, hvis artikler har tilknytning til folkeskolereformen*, er blevet frikendt i en sag om videnskabelig uredelighed. Ph.d. Keld Skovmand, som oprindeligt anmeldte forskerne, står dog fast og mener, at frikendelsen statuerer et demokratisk problem.
Niels Frederik Rickers
JournalistVi har det grundlæggende problem nu, at hvis ingen af disse tilfælde er uredelige, så tror jeg slet ikke, du kan finde tilfælde inden for pædagogisk forskning, som det nævn ville kunne vurdere som uredelige.
Keld Skovmand
Ph.d. og lektor i pædagogik
Fire af landets uddannelsesforskere har ikke handlet videnskabeligt uredeligt.
Sådan lyder konklusionen fra Nævnet for Videnskabelig Uredelighed i en afgørelse, som Altinget er i besiddelse af.
Dermed er der midlertidigt blevet lagt låg på en sag, som ikke bare har været yderst betændt for det pædagogiske forskermiljø, men også for den politiske verden.