Gymnasielærerne advarer mod for meget omlagt skriftlighed

GYMNASIET: Gymnasiet skal forberede de unge på at læse videre, og derfor kan det ødelægge den proces, hvis for meget skriftligt arbejde skal finde sted på skolen. Det mener GL, efter regeringen har foreslået at øge den skriftlige vejledning. DF er også kritisk.

Foto: Colourbox
Per Bang Thomsen

Gymnasiet skal jo lære de unge at arbejde selvstændigt med deres opgaver, så de kan blive klar til deres videregående uddannelse. Spørgsmålet er, om vi ødelægger den fordybelsesproces, hvis de får mindre tid til at sidde derhjemme og fordybe sig over deres opgaver.

Annette Nordstrøm Hansen
Gymnasieskolernes Lærerforening

Et af hovedformålene med gymnasiet er at forberede eleverne på tilværelsen som studerende på en videregående uddannelse.

Derfor skal politikerne tænke sig om en ekstra gang, før de skemalægger for meget af det skriftlige arbejde.

Det er meldingen fra Gymnasieskolernes Lærerforening, efter regeringen har foreslået, at halvdelen af elevernes skriftlige arbejde fremover skal ske på gymnasiet, mens der er en lærer tilstede.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00