Debat

Lærerforening: Vi skal have klarhed om FGU

DEBAT: Et nyt udspil om den forbedrede grunduddannelse (FGU) lader vente på sig. Det er utilfredsstillende for såvel undervisere som elever, mener formanden for Gymnasieskolerne Lærerforening. En ny model bør blandt andet understøtte og styrke eksisterende læringsmiljøer.

Elever og undervisere har ventet alt for længe på et politisk udspil om FGU, mener formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Elever og undervisere har ventet alt for længe på et politisk udspil om FGU, mener formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Annette Nordstrøm Hansen
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening

I over et halvt år har politikerne uden resultat forhandlet om regeringens udspil til en ny forberedende grunduddannelse (FGU), der skal hjælpe de unge, som er kørt fast og ikke har taget en ungdomsuddannelse eller fået sig et job efter folkeskolen.

Det er længe. Alt for længe at vente på et politisk forlig. Ikke mindst for de unge, der er omfattet af udspillet, men også for alle de lærere, ledere og vejledere, der skal løfte opgaven og hjælpe de unge på vej. Derfor er det på høje tid, at partierne beslutter sig for, hvilket tilbud de unge i målgruppen skal have.

Kommunen skal skabe sammenhæng
I Gymnasieskolernes Lærerforening støtter vi en model, der bevarer de styrker, som de involverede uddannelsesinstitutioner og læringsmiljøer har opbygget gennem mange år. Vi vinder intet ved at skrotte eksisterende, velfungerende uddannelsesmiljøer på produktionsskoler, VUC'er og erhvervsskoler. Der er andre veje til målet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I en ny model kan kommunen være den sammenhængende vej ind til den forberedende grunduddannelse. Kommunen får således det samlede ansvar og står for vejledning, visitering og koordinering af den forberedende grunduddannelse. I modellen kan flere kommuner indgå et samarbejde om opgaven, hvis kommunerne vurderer, at det sikrer et bedre tilbud til de unge.

Forslaget hviler på den forudsætning, at de eksisterende erhvervsskoler, produktionsskoler og VUC'er står for undervisningen i den forberedende grunduddannelse. På den måde fastholder man institutionernes selveje og taxameterfinansieringen. I nogle kommuner er der allerede opbygget et samarbejde mellem uddannelserne. Andre steder skal samarbejdet etableres, så de tre spor i den forberedende grunduddannelse (almen grunduddannelse, erhvervsgrunduddannelse og produktionsgrunduddannelse) kan spille sammen.

I Gymnasieskolernes Lærerforening støtter vi en model, der bevarer de styrker, som de involverede uddannelsesinstitutioner og læringsmiljøer har opbygget gennem mange år. Vi vinder intet ved at skrotte eksisterende, velfungerende uddannelsesmiljøer.

Annette Nordstrøm Hansen
Formand, Gymnasieskolernes Lærerforening

Vi vil bevare læringsmiljøer
Det skal blandt andet ske ved, at produktionsgrunduddannelsen og erhvervsgrunduddannelsen placeres på henholdsvis den eksisterende produktionsskole og erhvervsskole. VUC indgår og spiller med i uddannelsesforløbene ved at levere forlagt undervisning på produktionsskolen og erhvervsskolen. Den almene grunduddannelse placeres på VUC, og her medvirker produktionsskoler og erhvervsskoler i uddannelsesforløbene ved at levere forlagt undervisning på det enkelte VUC.

Ved at følge modellen sikres det, at der ikke bruges unødvendige offentlige midler på at projektere og opføre nye og dyre bygninger. Penge, som kan anvendes langt bedre og mere målrettet til de unge i de kvalitative undervisnings- og læringsmiljøer, som gennem mange år er opbygget på produktionsskoler, erhvervsskoler og VUC'er. Disse miljøer bevarer og styrker vi i modellen.

Hvis politikerne går efter at lancere en ny forberedende grunduddannelse, er modellen klar. Den imødekommer ønsket om én sammenhængende indgang til uddannelsen med et enkelt og overskueligt tilbud i et stærkt undervisnings- og læringsmiljø.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Nordstrøm Hansen

Fhv. formand, Gymnasieskolernes Lærerforening
cand.mag. i dansk og samfundsfag (Københavns Uni. 1984)

0:000:00