Nedlukning rammer sårbare elever hårdest

NEDLUKNING: Hjemmeundervisning har de største negative konsekvenser for elever, der i forvejen har det svært. Det viser en omfattende EVA-undersøgelse af forårets nedlukning. På FGU fremhæver undersøgelsen elever, der er ”faldet tilbage” i misbrug og kriminalitet.

De sårbare elever havde det sværest under nedlukningen i foråret.
De sårbare elever havde det sværest under nedlukningen i foråret.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Tyson W. Lyall

”På tværs af skoler og uddannelsesinstitutioner tegner rapporterne et billede af, at nedlukningen har haft de største negative konsekvenser for de elever, som i forvejen havde det svært eller var mere udfordrede end andre.”

Børne- og Undervisningsministeriet skriver selv konklusionen klart ud på dets hjemmeside mandag aften.

Baseret på en stak nye rapporter fra EVA, der har kigget på forårets coronarelaterede skolenedlukninger, tegner der sig et tydeligt billede af, hvem der ikke har haft gavn af hjemmeundervisningen.

Dokumentation

Rapporterne blev bestilt af Børne- og Undervisningsministeriet hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Formålet var at samle op på erfaringerne med nødundervisning i foråret og sommeren 2020 på hhv. grundskole-, ungdoms- og voksenuddannelsesområdet.

Opdraget fra ministeriet lød, at der skulle samles og læres af de erfaringer, som skoler og uddannelser gjorde sig under de første måneder af covid-19-pandemien.

EVA har i forbindelse med undersøgelsen stillet spørgsmål til elever, lærere, kursister og skoleledere på grundskoler, gymnasiale uddannelser, erhvervsskoler, STU og FGU og voksen og efteruddannelser.

I alt har mere end 5.500 respondenter deltaget i undersøgelsen.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00