Seks centrale pointer fra ny læse-forskning

LÆST: Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse. Læselysten er lav, og antal undervisningstimer betyder ikke noget. Få her de vigtigste pointer fra den store læseundersøgelse PIRLS.

15 procent af danske 4. klasseelever læser ”på eller under lavt kompetenceniveau”.
Til sammenligning er det blot 9 procent i Finland.
15 procent af danske 4. klasseelever læser ”på eller under lavt kompetenceniveau”. Til sammenligning er det blot 9 procent i Finland.Foto: /ritzau/Peter Hove Olesen
Tyson W. Lyall
Fakta
Fakta om PIRLS 2016

PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) er en international undersøgelse af læsekompetence.

I 2016 deltog 3508 danske 4. klasseelever og 3600 3. klasseelever fra 186 skoler samt disses forældre, lærere og skoleledere.

54 lande har deltaget.

Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2016.

Undersøgelsen udføres af IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement).

I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet og finansieres af universitetet og Undervisningsministeriet.

Kilde: Aarhus Universitet

Det går tilbage med læsefærdighederne hos de danske 4. klasseelever.

Det var den tungeste nyhed, da den såkaldte PIRLS-undersøgelse tirsdag blev præsenteret på DPU, Aarhus Universitet – i København.

Der var dog flere interessante oplysninger i den danske del af undersøgelsen, som over 7.000 skoleelever har deltaget i.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00