Task force: Mere læring i dagtilbuddene

LÆRING: Task Force om Fremtidens Dagtilbud præsenterede mandag fire pejlemærker for, hvor de danske dagtilbud skal bevæge sig hen, hvis der skal være mere læring inden folkeskolen. KL's Jane Findahl er begejstret.
Fakta

Task Force om Fremtidens Dagtilbud blev for et år siden nedsat af daværende socialminister Benedikte Kiær (K) og består af formand, professor Niels Egelund, og seks andre personer med stor viden om dagtilbudsområdet.

Medlemmer i task forcen:

  • Niels Egelund (formand), Professor på DPU, Aarhus Universitet
  • Agi Csonka, Direktør for Danmarks Evalueringsinstitut
  • Lars Sloth, Børne- og Kulturdirektør, Thisted Kommune, og Formand for Børne- og Kulturchefforeningens dagtilbudsnetværk
  • Irene Davidsen, Leder af Børnehuset Ørnebo i Ishøj
  • Laust Joen Jakobsen, Rektor for professionshøjskolen UCC
  • Ole Henrik Hansen, Ph.d. stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet
  • Kirsten Jørgensen, Chefkonsulent i KL

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

De allermindste hjerner skal udfordres, allerede inden de starter i skole. Det er hovedessensen af de fire pejlemærker for, hvordan man skaber de bedste betingelser for børnene i de danske dagtilbud, som Task Force om Fremtidens Dagtilbud præsenterede på en konference mandag.

Ifølge task forcen omhandler de fire pejlemærker "en reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis med fokus på læring og inklusion, målrettet forældresamarbejde, en stærk evalueringskultur med fokus på kvalitetsudvikling samt professionelt og tydeligt lederskab på alle niveauer."

Ifølge professor på Aarhus Universitet Niels Egelund, der har været formand for task forcen, er det vigtigt at få mere læring ind i dagtilbuddene, fordi kravene i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne er blevet større.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00