Tesfaye afviser mål for grønne efteruddannelser: "Jeg har svært ved at se behovet"

Nye tal viser en stigning i efteruddannelse inden for bæredygtighed i byggesektoren. Selvom det er positivt, er vi langt fra i mål, men et nationalt kompetencemål for grønne efteruddannelser kan hjælpe os på vej, mener Uddannelsesforbundets formand. Men dét afviser Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S).

Blandt AMU-kurserne, som Anlægs- og Byggebranchens Udviklingsfond udbyder, bidrager særligt kurserne 'Bæredygtigt byggeri -
cirkulær økonomi', 'Grundlæggende
bæredygtighed' og 'Affaldshåndtering og -sortering på byggepladsen' til stigningen i grønt efteruddannede. Arkivfoto.
Blandt AMU-kurserne, som Anlægs- og Byggebranchens Udviklingsfond udbyder, bidrager særligt kurserne 'Bæredygtigt byggeri - cirkulær økonomi', 'Grundlæggende bæredygtighed' og 'Affaldshåndtering og -sortering på byggepladsen' til stigningen i grønt efteruddannede. Arkivfoto.Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Line Høvik Søby

Antallet af forløb på grønne arbejdsmarkedsuddannelser i byggesektoren er steget med 143 procent på et år, viser nye tal fra PensionDanmark.

Og dét bør medføre, at de folkevalgte hæver ambitionerne og sætter nationale kompetencemål for grønne efteruddannelser, mener Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

Efterspørgslen efter "grønne" faglærte inden 2030 bliver nemlig enorm, hvis klimamålene skal nås.

"Det ville være en god idé med nationale kompetencemål. Jeg efterlyser, at Christiansborg i det hele taget bliver en tand mere ambitiøs, og tænker bredere, når det gælder efteruddannelse og kompetencer," siger hun.

Jeg har svært ved at se behovet for at opstille nationale mål for, hvor mange der tager en grøn efteruddannelse.

Mattias Tesfaye
Børne- og undervsiningsminister, Socialdemokratiet

Selvom det seneste år viser en god udvikling, er det ikke tid til at hvile på laurbærbladene, lyder der fra Jakob Overgaard Jørgensen, uddannelseschef i PensionDanmark, der står bag undersøgelsen.

"Der er en stigende tendens til at efteruddanne sig inden for det grønne i byggeriet, og selvom det er positivt, er vi ikke i mål endnu," siger han.

Børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S), er glad for udviklingen, men han er ikke fan af at opstille nationale mål for grønne efteruddannelser.

"Jeg har svært ved at se behovet for at opstille nationale mål for, hvor mange der tager en grøn efteruddannelse," siger han i et skriftligt svar til Altinget.

"Jeg synes, at de her tal tyder på, at vores system for efteruddannelse faktisk virker, fordi vores erhvervsrettede uddannelser netop er styrede af efterspørgslen på arbejdsmarkedet," uddyber ministeren.

Læs også

Tesfaye: Trepartsaftalen gav gode muligheder

Antallet af forløb på grønne AMU-kurser steg fra 384 i 2022 til 934 i 2023, hvilket svarer til en stigning på 143 procent.

Med VEU-trepartsaftalen fra sidste år har vi sikret gode muligheder for at udvikle, omstille og uddanne sig løbende gennem hele arbejdslivet.

Mattias Tesfaye
Børne- og undervsiningsminister, Socialdemokratiet

Eksempler på de grønne AMU-kurser er 'bæredygtigt byggeri - cirkulær økonomi' og 'affaldshåndtering og -sortering på byggepladsen'.

Det er en "virkelig god nyhed", at flere efteruddanner sig i de grønne kompetencer, udtaler Mattias Tesfaye.

"Vi har afsat midler til at styrke kvaliteten på vores erhvervsuddannelser, så vi kan uddanne flere faglærte til den grønne omstilling. Og med VEU-trepartsaftalen fra sidste år har vi sikret gode muligheder for at udvikle, omstille og uddanne sig løbende gennem hele arbejdslivet," siger han.

I OK23 besluttede DI Byggeri og 3F's Byggegruppe at hæve Bygge- og Anlægsbranchens Udviklingsfonds tilskudssats til grønne AMU-kurser fra 75 kroner til 110 kroner i timen.

Der findes ikke nogen nationale mål for, at flere efteruddannelser skal fremme grønne kompetencer. Dog peger flere undersøgelser ifølge PensionDanmark på, at Danmark kommer til at mangle op til 100.000 faglærte inden 2030, hvis klimamålene skal nås.

Og derfor er det nødvendigt at sætte nogle nationale kompetencemål, mener Hanne Pontoppidan fra Uddannelsesforbundet.

"Danmark bør have en ambition om, at alle voksne kan nå et godt og højt kompetenceniveau, der matcher det, vi forventer af de unge - også inden for bæredygtighed. Efteruddannelse af medarbejdere er fundamentet for, at den grønne omstilling lykkes," siger hun.

Tesfaye: Vi kender ikke fremtidens behov

Især når vi taler om kortuddannede, skal politikerne være lidt mere modige og sætte mål for indsatsen, mener Hanne Pontoppidan og uddyber: 

Især når vi taler om kortuddannede, skal skal politikerne være lidt mere modige og sætte mål for indsatsen.

Hanne Pontoppidan
Formand, Uddannelsesforbundet

"Det kan være svært for virksomheder at overskue mere end 'her og nu', og den gruppe, som skal efteruddannes, synes måske ikke, at det er det fedeste at gå i skole igen. Så der skal være gode incitamenter og måleinstrumenter."

Desuden fremhæver Hanne Pontoppidan, at man klart skal specificere, hvad der menes med grønne efteruddannelser. Så det tydeligt kan aflæses, om den ansatte reelt har grønne kompetencer.

"Det skal selvfølgeligt ikke være en snubletråd for virksomhederne. Og det skal heller ikke være et fristils-ærinde, hvor alt smides under betegnelsen 'grønne krav', uden at det defineres, hvad der gælder som 'grønt' eller grønne kompetencer," siger hun.

Mattias Tesfaye fremhæver også en anden faldgrube: At fremtidens behov ikke kan forudses.

"Det er meget svært at forudse, præcis hvilke kompetencer, der i fremtiden bliver brug for, fordi udviklingen går så stærkt," lyder det.

For børne- og undervisningsministeren leder det til et argument mod at indføre nationale kompetencemål for grønne efteruddannelser:

"Dermed er det også meget svært at lave nationale måltal inden for specifikke uddannelser fra centralt hold," udtaler ministeren.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hanne Pontoppidan

Formand, Uddannelsesforbundet
lærer (Gedved Seminarium 1981), MPA (CBS 2008)

Jakob Overgaard Jørgensen

Uddannelseschef, PensionDanmark
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 2009)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00