Underviser: Sandkassen er vigtigere end alfabetet i vuggestuen

DEBAT: For mange vuggestuer fokuserer på målstyret læring i form af tal, alfabet og fremmedsprog. Det er en ærgerlig tendens, for vuggestuebørn har brug for leg og udforskning, skriver Maria Kaare Petersson.

Af Maria Kaare Petersson
Underviser på Københavns Professionshøjskole

Vores pædagogik er noget at være stolt over her i Danmark.

Vi dyrker legen og friheden til at være og høre til. Vi laver aktiviteter i børnehøjde og møder børnene, hvor de er.

Vi har en særlig sanselighed og sensitivitet over for børnenes perspektiver, og børnenes hverdag er præget af leg og udforskning.

I dag ses dog også en udvikling, som er bekymrende.

I forskellige vuggestuer ser man en ærgerlig tendens, hvor fokus er på tidlig læring. Dette kunne for eksempel være indføring af engelske gloser på en vuggestues genstande.

Engelske labels på legetøjskurvene i vuggestuer – “Cars”, hvor bilerne ligger, og “Dolls”, hvor dukkerne er placeret.

Barnet får intet ud af det
Hvorfor dette tiltag?

Nogle mener, at vores vuggestuebørn helst skal lære noget helt konkret – få øvet sig på at blive skoleparate og blive dygtige elever på rekordtid.

På denne måde har børnene en bedre chance for at kunne følge med på de internationale målinger senere hen.

Denne tidlige form for læring er dog komplet misforstået.

For er det allerede nu, at vuggestuebørnene skal præsenteres for særlige læringsmål såsom udenlandske sprog, tal og tabeller og ABC? Hvad forsøger man at opnå? Det er en tidlig indsatsform, som er svær at forstå.

For hvad får vuggestuebarnet egentlig ud af det? Absolut ingenting. Det er en ærgerlig tendens, at vi tænker, at vuggestuebørnene skal rustes til en konkurrencepræget verden så tidligt i livet. Dette fordi vuggestuebørnene allerede har så travlt med at lære alt muligt andet.

I det stadie af livet og i den aldersgruppe kan de simpelthen ikke rumme al den information og “viden”, som man vil bruge så mange kræfter på at formidle videre til børnene.

Bag hellere en sandkage
Den mildeste konsekvens af denne form for indlæringspædagogik er, at det er spild af tid.

Men den værste (og mest sandsynlige) konsekvens er, at den tid og de ressourcer, som skulle være anvendt på aktiviteter, som er tilpasset aldersgruppen, mistes – og ikke kan fås igen.

Forskningen viser os, at jo tidligere man går i gang med denne form for målstyret læring, jo sværere vil børnene få det på deres videre rejse som lærende individer. Vi trætter dem ved at starte for tidligt.

Vi skal bruge vores krudt på det, vi er allerbedst til. Læring gennem leg og udforskning!

Vi skal udnytte og dyrke vuggestuebørnenes nysgerrighed og tilrettelægge aktiviteter, som er relevante for vuggestuebørn.

Og her er der mange at vælge imellem. Et godt eksempel kunne være klassikeren: at bage en sandkage i sandkassen.

Vi kan bage sandkager på legepladsen, fordi det er sjovt – selvfølgelig med pædagogisk faglige værdier omkring legen såsom sansning, fokuseret opmærksomhed og nysgerrighed omkring en aktivitet.

Med en så simpel leg som at bage en sandkage ude på legepladsen sker der faktisk en stor udvikling hos vuggestuebarnet.

Alderstilpasset læring
Som institution og fagpersonale tilbyder man en særlig alderstilpasset læring.

Vuggestuebørnene får med denne aktivitet mulighed for flere ting.

Børnene får for det første den sanselige oplevelse gennem kontakten med sandet.

Børnenes relationsdannelse og skabelsen af positive erfaringer er også til stede i denne form for aktivitet. Pædagogen og vuggestuebarnet er sammen om et “fælles tredje”, og det samvær kan skabe grobund for tryghed hos barnet.

Tryghed i det relationelle samspil er afgørende for, om barnet har lyst til og mulighed for at lære og udvikle sig – og allervigtigst: at finde glæde i det.

Derudover kan man også fremhæve hele dialogen omkring bagningen af sandkagen, som skaber udvikling af barnets sproglige kompetencer.

Gevinsten er stor på mange områder for vuggestuebarnet ved “blot” at bage en sandkage.

Understøtte frem for at pådutte
Det vigtige her er, at læring i bund og grund tager udgangspunkt i vuggestuebarnets egen motivation og lyst.

Ikke hvad vi vælger at pådutte dem af besynderlige læringsmål.

Udvikling og læring sker altså også i sandkassen – det ser og udøver vores pædagoger heldigvis stadig ude i praksis.

Vi skal ikke pådutte læring på vuggestuebørnene – vi skal gribe og understøtte vuggestuebarnets nysgerrighed. Det gør vi nu, og det skal vi helst blive ved med.

Vi leger nemlig i vuggestuen – vores fokus er fagligt funderet og vigtigt.

Vi vejer ikke sandet til sandkagen, og vi kigger ikke på mål og mængder – vi tager den på slump, men fokuserer så også på noget meget vigtigere.

Nemlig at barndommen er en helt særlig livsperiode, hvor vi gennem positive erfaringer skaber udvikling og læring.

Spild af barndom
Den danske vuggestuepædagogik er noget særligt, og derfor skal vi passe på ikke at falde i ”læringsfælden”.

Friheden til at lære gennem legen er noget, vi i Danmark altid har været stolte af og ikke mindst gode til.

Lad os bevare dette læringssyn og ikke bruge tiden på ting, som vores vuggestuebørn alligevel ikke er klar til.

Ved at tilvælge legen fremfor tidlig læring tager vi også en beslutning om at se verden gennem børnenes øjne og gribe de interesser og motivationer, som har en værdi for dem.

Når tingene giver mening for børnene, kan udvikling skabes. Alt andet er spild af barndom.

ABC og engelske gloser skal nok komme – men lad vuggestuebørn være frie til at være vuggestuebørn.

Forrige artikel DPU-leder: Falsk alarm om danske skoleelevers læsefærdigheder DPU-leder: Falsk alarm om danske skoleelevers læsefærdigheder Næste artikel Rektor: Embedsmænd kan sikre god elevfordeling Rektor: Embedsmænd kan sikre god elevfordeling
  • Anmeld

    Christian X

    JA

    for mange af børnene bliver det den eneste kontakt, de får med den fysiske verden, inden de fortabes i den digitale. Men så langt tænker de ikke i den politiske sandkasse, hvor for mange ikke kan se forskel på en skovl og en spand - og får alt til at sande til.

  • Anmeld

    hans preben pedersen · Vi Grønne EUer !!!!!!

    LEG ER DEN BEDSTE VISDOM !!!!!

    Jeg er bange for at " tidens " PC-BØRN ikke når de højder af visdom
    som de årgange hvor en børneflok var på 5-10 Og hvor leg i naturen var
    dagens højdepunkt hver dag året rundt !!!!!!! Man kan ikke læse sig til talent !!
    Men man kan lege sig til talent !!! Og man kan lege sig til selvsikkerhed !!!!!
    " Hvem kan !! Sofie kan " !! Venligst hp.
    Ps. Jeg havde en klassekammerrat der var en perfekt bogorm !!!! Han kom ind til
    skattevæææsnet !!!!!

  • Anmeld

    Birte Pedersen Farmor

    Så sandt så sandt

    Men hvordan får jeg min søn til at forstå budskabet, mit barnebarn Charlie er kun 3,3 år, hans far mener at han har helt styr på de utrolige lange forklaringer han propper ind i drengen, og jeg hans Farmor bliver irettesat i det uendelige for min søn ved bedst og vil ikke høre på eksperterne. Det gør mig bedrøvet for drengen.

  • Anmeld

    Peter Godiksen · Møbeleksport

    Talent spejdere i sandkassen

    JA
    -Leg i sandkassen og i det hele taget i vuggestue/børnehave alderen, kan vise nogle af barnet´s evner og talent for det ene og andet, som de voksne ved nærmere tilsyn kan se.
    Evt. kan det eller disse notater senere være med til at lede det enkelte barn frem til netop den uddannelses linje, som hun eller han er mest begejstret og har særligt talent for.

  • Anmeld

    John Larsen

    De vigtigste år!

    Tænk engang hvor mange børn vil lader præge af "børneeksperter" i de allervigtigste år af børnenes liv. "Børneeksperter" der ser ud til at mene, at der skal stoppes så meget lærdom som muligt ind i de helt små børns hoveder, så tidligt som muligt. Lad dog børnene få lov til at være børn, som lærer rigtigt meget gennem leg og fantasi, og ikke miniudgaver af os voksne, som måske er lidt for meget fortabt i vores elektroniske "legetøj".

  • Anmeld

    Søren Degnbol Pedersen · Strandskade

    Enig - fint "opraab" - tak for det!

    Hertil er @Birte Pedersen Farmors kommentar jo rammende - for en problemstilling der ligger endnu dybere og i sidste ende måske mere alvorlig?
    Da der via mange af de nyslåede forældre i dagens Danmark ses spor af voksne med "hul" i det socialiserende element i "deres" opvækst! Et hul som jeg tager mig den frihed at henvise til dels "curling" men ikke mindst og især - den JEG mentalitet der er en konsekvens af et voldsomt forbrug af "sociale" medier og netto skærmtid uden anden interaktion med andre "kødelige" end udvekslingen af chips og cola med sidemanden, hvis en sådan findes? Dertil - hvad der står skrevet på nettet er "sandhed" og er det ikke at finde på nettet så findes det ikke i disse generationers optik! Altså en vidensbaseret monokultur med tunnelsyn!
    Jeg er ikke ude i et generations slagsmål da jeg helt og fuldt erkender at ingen generation disponerer fejlfrit!
    Er dertil overbevist om at indlægget fra Maria Kaare Petersson kunne sætte spaden endnu dybere i jorden - men lader os slippe!
    Da jeg formoder skribenten så nemt som intet kunne parre denne artikel med faktuel viden om børns psykologi og de spring der er umådeligt vigtig for dets opvækst og udvikling på ruten frem mod det individuelle "Jeg" i barnets selvforståelse - Ikke at forveksle med monokulturens "jeg" forståelse!
    Godt der findes endog rigtig mange knald dygtige pædagoger der let og elegant twister de besynderlige og ofte umodne krav, kontrol og lovgivning der hældes ned over hovedet på dem! Og alligevel lykkes med at giver et barn en flot hverdag! Tak til disse også

  • Anmeld

    Martin Jørgensen

    Man starter som lille-Og så blir man stor............,

    Lad dog de små have deres barndom i fred.

    Jeg fandt i et gammelt fotoalbum , et billede af mig selv hvor jeg vel er 3-4år.
    På billedet kan man se at jeg står sammen med andre børn omkring en kasseret sengebund, som vi har rejst på højkant.
    Efter vores ansigtsudtryk at dømme har vi sikkert haft en snak om hvad vi mon kan bruge den til.
    Og det er vel det en barndom skal bruges til, at man udvikler sig gennem leg og fantasi.
    Den øvrige udvikling og læring hører efter min bedste overbevisning skoletiden til.

  • Anmeld

    Ole Damsgård Gisselmann · Cand.scient,pol

    Nedlæg vuggestuerne

    Hvis det stod til mig, skulle vuggestuerne nedlægges. Jeg mener, at det er en forbrydelse mod børnene, at de skal i institution, når de er under 2 år gamle.

  • Anmeld

    Ete Forchhammer

    Gør vuggestuerne velegnede til vuggestuebørn

    Opsang til politikere
    1) Læs og forstå indlægget her!!
    Derefter
    2) Sørg for færre børn til flere voksne i vuggestuerne, så det ikke behøver at anbefales at lukke dem.
    3) Gør vuggestuebarnets "arbejdsdag" kort ved først og fremmest på arbejdsmarkedet at gøre det muligt for forældrene at hente deres poder senest kort efter middagsluren, og dernæst at lade vuggestuerne ha'
    begrænset åbningstid, samt sæt ind med oplysning til glemsomme forældre om leg og nær- og samværs betydning, jf Maria Kaare Pettersssons indlæg.
    4) Sæt en grænse for lydniveauet.

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger, pens. lærer og psykolog

    Det helt, helt store problem er, at....

    .... man som landspolitiker lovgiver og foranstalter tiltag UDEN at have faglig indsigt og UDEN at rådgive sig med den meget store og erfarne vidensbank, der findes hos pædagoger, lærere, ungdoms-og voksenundervisere og psykologer med pædagogisk viden og indsigt.....samt forældrene.
    ....
    Børn skal stimuleres lige netop der, hvor deres udviklingsniveau er. Tidlig indsats lønner sig, men indsatsen og stimuleringen skal foregå netop på det udviklingsniveau, hvor det enkelte barn befinder sig. Den legende læring.
    Ethvert menneske har bla jfr Gardners teorier 9 forskellige intelligenser / kompetencer / talenter, der kan være mere eller mindre fremtrædende hos det enkelte menneske. Nogle har styrker sprogligt, andre manuelt, matematisk, socialt, kreativt osv.
    Ved leg og samspil, der stimuleres af de tilbudte udfordringer / stimuleringer, danner barnet sig erfaringer og indsigt, som det hele tiden kan bygge videre på.
    ....
    Tak for indlægget, Maria Kaare Petersson. Både sobert, indsigtsfuldt og vidende. Lad os få noget mere af den slags. Det, du beskriver er ikke blot "spild af barndom", men kan egentligt godt beskrives som et vel indpakket omsorgssvigt.
    Har arbejdet med børn og unge i en menneskealder og er dybt bekymret over, at man fra ledende, politisk hold bruger sin magt uden først at rådføre sig og at sætte sig ind i tingene. Vi andre må da heller ikke køre bil uden at have erhvervet kørekort !
    ....
    Forhåbentligt vil forældrene ved det kommende valg tænke sig så godt om, at de sætter kryds ved de ledende politikere, man mener vil sætte sig ind i tingene og tilse, at rammerne, indholdet og ressourcerne er gode og hensigtsmæssige i vuggestuer, børnehaver, skoler mv.
    Ellers saver man den gren over, vi alle sidder på. For vores fremtid handler om, at den opvoksende generation er harmonisk og har haft mulighed for at udvikle sine talenter og kompetencer bedst muligt.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Børnekultur skal have fred for pædagoger for at trives

    Det er så let for voksne at ødelægge børns barndom med utidig indblanding i deres univers.

    Skal vi ikke bare koncentrere os om at skabe de gode trygge legerammer hvor børn kan være i fred og lege og lære af hinanden på tværs af årgange, således at børnekulturen kan få fred til at leve sit eget liv, nedarvet igennem hurtigt skiftende børnegenerationer ?

    Nå, det er der jo ikke nær så mange job og lønpenge i som i pædagogiske udviklingscentre og pædagogiske lærestole og pædagogiske undersøgelser. Bevares: Altid i den bedste mening, men vejen til Helvedet er jo brolagt med gode fortsætter.

    Måske det stadige større behov for støttepædagoger til Universitetsstuderende grundlægges i den pædagogisk rigtige vuggestue ?

  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Intet er tjent ved at bevare.det Danske sprog..

    Det Engelske er 3 gange større nu. Mindst.

    Ved at fortsætte med Dansk ødelægger vi blot fremtidig Dansk vækst.

    Vi kan lige så godt overgå til 100% engelsk nu. Og være foregangsland. For bliver facit overalt. Fremtiden står skrevet på væggen..

  • Anmeld

    Ole Olsen

    Børn skal have lov til at udvikle sig ved leg

    Hej Maria

    Igen et meget relevant og inspirerende indlæg.

    Det er vigtigt, at vi sikrer, at børn udvikler sig igennem leg og læring.

    Den leg børne oplever i de første år af deres liv, er med til at skabe den enkeltes kunnen, viden og værdier senere i livet. Ved at få lov til at lege med andre, udvikler det enkelte barn sig, og det ses ofte at 2 søskende påvirker hinanden, så den lille lære af den store, og den store leger på den lilles niveau. Det enkelte barn skal have lov til at lege selv og udvikle kompetencer, og ved leg med andre skabes de sociale kompetencer og de udvikler hinanden.

    Vi ser desværre, at der eksempelvis i den offentlige debat er en negativ stemning, med manglende respekt for andres holdning. Er denne tendens et resultat af disse personers opvækst, og eventuelle manglende sociale og respektfuld leg og læring i deres barndom?

    Vi har alle et ansvar for vores børns opvækst, og vi bør sikre, at det enkelte barn får de bedste vilkår til at udvikle sig, og blive et gode for vort samfund.

    Derfor er det vigtigt at sikre, at pædagogerne selvstændigt kan vurdere og hjælpe det enkelte barn med leg og læring, uden indblanding af ”systemer” som kan pålægge pædagogen krav til en ”ikke alderssvarende læring” for en børnegruppe.

    Et flot opråb til de lokale ledere i kommunerne og landets politikere @_MaiMercado

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger, vælger, pens. lærer og psykolog

    Hvis forældrene....

    ..skal have en god arbejdsdag, hvor de ved, at deres børn er glade i trygge rammer, så er forudsætningen, at rammerne og mulighederne hos "erstatningsforældrene", de ansatte,.. er tilpasset forholdene.
    De fleste forældre ved, hvad det betyder for egen arbejdsdag og engagement, at man kan vinke farvel til et barn, der i iver for at komme ind til de andre, næsten ikke har tid til at sige farvel. Og vi ved modsat, hvor energi-tømt man er, hvis man skal vinke farvel til et grædende barn.
    Vuggestuer, børnehaver, skoler osv er en af grundstammerne i et velfungerende samfund både nu og fremover.
    Rammerne og mulighederne skal tilpasses behovene. Bla skal det nødvendige antal voksne, veluddannede være til stede, så de kan tage vare om udviklingen og omsorgen for hvert enkelt barn i den meget, meget forskellige børnegruppe med de meget, meget forskellige baggrunde.
    Børn er som udgangspunkt meget nysgerrige. De undersøger, de eksperimenterer, de spørger, de erfarer ved med.og modspil og får sejre og nederlag. Deres kompetenceområder er meget forskellige, så der skal være mulighed for megen forskellig leg: Mulighederne skal være til stede og støttes af vidende og erfarne voksne "stedforældre".
    ....
    Hvis der er for mange børn til for få voksne, så tabes især de svageste på gulvet helt fra starten.
    Hvem har ikke oplevet huset fyldt af rigtigt mange børn til en børnefødselsdag, hvor hele klassen er inviteret. Og hvem har ikke forpustet åndet lettet op, når alle var hentet? Gik det godt? Fik du talt med hvert enkelt barn? Var alle med? Morede alle sig?Jamen det er da ikke de forhold, vi vil byde hverken børn eller voksne hver eneste dag året rundt. Er det?
    De rette rammer giver overblik, overskud, ro, trivsel og udfordringer tilpasset udviklingsalderen hos hvert eneste barn, .... og også for både for medarbejderne og for de afleverende forældre.
    Grundlæggende er det det, der skal til, for at børnene kan være parate til næste step: til skolen osv.

  • Anmeld

    hans preben pedersen · Vi Grønne EUer !!!!!!

    MAN KAN IKKE UDDANNE SIG TIL " BØRN " !!!!!!!

    Jeg kan huske min tid i Børnehaven END HALV dag !!!
    Jeg blev " tvunget " til at sove til middag !!!
    Men jeg så straks at der var et vindue der stod åben !!
    og da de andre var faldet i søvn , listede jeg op og
    sprang ud af det åbne vindue !! Tak til mine Forældre !!!
    Venligst hp.