Konsulenter: DAC-kriterier bør have større fokus på modstandsdygtighed
Problemet med OECD's DAC-kriterier er, at vi ikke altid kan måle og udtale os meningsfyldt om den forskel, en udviklingsindsats gør nu og i fremtiden. I stedet burde vi måle indsatser på deres agilitet og modstandsdygtighed, skriver Malene Sønderskov og Morten Emil Hansen.
Malene Sønderskov og Morten Emil Hansen
Hhv. partner, Strategyhouse og partner og seniorkonsulent, Policy AdviceI et debatindlæg 10. maj argumenterede vi for, at DAC-kriterierne ikke altid er den rigtige målestok til at evaluere danske udviklingsprojekter og programmer. Vi er naturligvis glade for, at vores indlæg har inspireret til debat om, hvordan og om man kan måle effekter af bistand.
Vi skrev vores indlæg, fordi vi som konsulenter ofte oplever, at DAC-kriterierne, i små som store organisationer, hos ngo'er og multilaterale organisationer, betragtes som absolutte og målbare og desværre ikke – som Thomas Juel Thomsen skriver – behandles med en vis fleksibilitet og forståelse for kontekst.
Kriterierne bliver en tjekliste
Vi er i sagens natur ikke modstandere af fælles evalueringskriterier – men vi mener ikke, at den samme målestok kan bruges til alt. Projekter foregår i forskellige kontekster, og de kriterier, vi bruger til at evaluere bistanden, bør derfor tilpasses det konkrete projekt og det specifikke formål.
Donorernes krav om resultater og organisationernes abstrakte forandringsteorier er også en del af problemet
Malene Sønderskov og Morten Emil Hansen
Hhv. partner, Strategyhouse, og partner, Policy Advice
At evaluere handler grundlæggende om at stille og besvare tre til fire spørgsmål, der også reflekteres i DAC-kriterierne:
- Effekt: Hvad har vi opnået med indsatsen?
- Relevans: Hvor relevant er indsatsen for målgruppen, sektoren med videre?
- Impact og bæredygtighed: Hvilken forskel gør indsatsen nu og i fremtiden? Hertil kan tilføjes omkostnings-effektivitet: Kunne vi have opnået de samme resultater på en billigere og bedre måde?
DAC-kriterierne er imidlertid ikke et obligatorisk regelsæt og må derfor ikke blive en standardøvelse.
Som konsulenter oplever vi desværre ofte, at DAC-kriterierne er blevet en automatisk tjekliste for god bistand, som ikke inspirerer til den nødvendige selvrefleksion eller kritiske tænkning. Dette til trods for, at OECD's DAC selv fremhæver, at anvendelsen af kriterierne afhænger af formålet.
Evaluering i en kompleks kontekst
Vi skrev også indlægget, fordi vi oplever, at projekter og programmer implementeres i en verden, hvor det er svært at udtale sig meningsfyldt om langsigtet impact og bæredygtighed.
Regeringens nye udenrigspolitiske strategi siger det egentlig ret præcist. Vi må forholde os til verden, som den faktisk er: usikker, uforudsigelig og kompliceret.
Skal vi det, bliver vi også nødt til at anerkende begrænsningerne i enhver evaluering, herunder vores begrænsede forståelse af langtidseffekter og bæredygtighed.
DAC-kriterierne er naturligvis ikke det eneste problem. Donorernes krav om resultater og organisationernes abstrakte forandringsteorier har også en del af ansvaret. Det er derfor vores håb, at kriterierne bliver anvendt med lidt større omtanke – præcis som Thomas Juel Thomsen skriver.
Endelig skrev vi indlægget, fordi vi ser, at projekter kan være særdeles effektive og have opnået gode resultater – uden at man nødvendigvis kan udtale sig vældig meningsfyldt om, hvilken forskel de gør (impact) eller vil gøre fremadrettet (bæredygtighed).
Man kan ikke tage fremskridt for givet
Francesco Castellani fremhæver i sit indlæg, hvordan Institut for Menneskerettigheder har bidraget til at skabe en uafhængig, national menneskerettighedsinstitution i Tunesien. Og det eksempel kan fint bruges til at illustrere vores pointe:
Benytter vi målestokken 'effektivitet' lyder det – med forbehold for, at vi ikke kender den indsats, der ligger bag – som om indsatsen har været effektiv. Indsatsen har bidraget til at skabe en menneskerettighedsinstitution.
Men hvad så, hvis vi anvender målestokken 'impact' eller 'bæredygtighed' og spørger, hvilken forskel menneskerettighedsinstitutionen gør nu og i fremtiden?
Den aktuelle udvikling i Tunesien er et lysende eksempel på, at man ikke kan tage demokratiske fremskridt for givet
Malene Sønderskov og Morten Emil Hansen
Hhv. partner, Strategyhouse, og partner, Policy Advice
Her bliver det svært. For menneskerettighedsinstitutionen er jo afhængig af det politiske system, den opererer i. Og den aktuelle udvikling i Tunesien er desværre et lysende eksempel på, at man ikke kan tage demokratiske fremskridt eller fremskridt for menneskerettighederne for givet.
Spørgsmålene om impact og bæredygtighed kan vi muligvis få svar på, hvis vi om nogle år ser tilbage på, hvordan menneskerettighedsinstitutionen agerede i den politiske turbulens, der lige nu hersker i Tunesien. Men det er spørgsmål, der er svære at besvare her og nu.
Så er det alt andet lige nemmere at bruge målestokken impact og bæredygtighed på et vaccinationsprojekt og spørge: Hvilken forskel gør vaccinen nu – og fremadrettet? Ikke mindst fordi indsatsen for at udbrede vacciner er bedre afdækket og har en karakter, der tåler større forudsigelse.
Omtanke for projektets karakter
Med vores indlæg ville vi derfor gerne opfordre til, at man bruger DAC-kriterierne med lidt større omtanke for projektets karakter og den kontekst, det gennemføres i – præcis som Thomas Juul Thomsen skriver i sit svar til os.
Francesco Castellani opfordrer os til at komme med et alternativt bud på et kriterie for evaluering af god bistand. Vi tøver med at lægge os fast på et bestemt udtryk. Men når bistanden er politisk og gennemføres i komplekse og måske ligefrem konfliktfyldte kontekster med tilpas mange aktører og ukendte faktorer, der kan påvirke den forskel, indsatsen kan gøre nu og fremadrettet på godt og ondt, så kunne man se i retning af begreber som agilitet og modstandsdygtighed.
For hvad er det næstbedste, vi kan måle på, hvis vi ikke kan måle impact og bæredygtighed og udtale os meningsfyldt om den forskel, en indsats gør nu og i fremtiden.
Det næstbedste er måske, at indsatsen og de aktører, der står bag det, besidder en række kompetencer og ressourcer, der gør dem bedre i stand til at forsvare den landvinding, en menneskerettighedsinstitution er, mod de kendte og ukendte farer, der truer det.