Debat

Oxfam: De rige landes tøven presser fattige lande ud i statsbankerot

DEBAT: Gældskrisen har været på vej længe. Alligevel har verdenssamfundet tøvet og forsøger nu blot at lappe de værste huller, mens hvert fjerde land i verden står på randen af statsbankerot, skriver Kristian Weise og Hannah Brejnholt.

Zambia risikerer at blive det første land i køen til statsbankerot, hvis ikke det bliver mulighed for at omlægge til bæredygtige lån, skriver Kristian Weise og Hannah Brejnholt.
Zambia risikerer at blive det første land i køen til statsbankerot, hvis ikke det bliver mulighed for at omlægge til bæredygtige lån, skriver Kristian Weise og Hannah Brejnholt.Foto: Rogan Ward/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Weise og Hannah Brejnholt
Hhv. generalsekretær og politisk rådgiver, Oxfam IBIS

I skrivende stund står ét ud af fire af verdens lande over for gældskrise og truende statsbankerot. 46 lande bruger i gennemsnit fire gange flere penge på gældsbetalinger end på deres offentlige sundhedssystemer.

Det er gældsbyrder, som mange lande har båret rundt på allerede inden covid-19, men med pandemien er det blevet værre.

IMF forudser, at den offentlige gæld i flere lande om kort tid kan komme til at udgøre 100 procent af deres bruttonationalprodukt (BNP), og ifølge en ny rapport fra Verdensbanken risikerer den nuværende gældssituation at få den ekstreme fattigdom i verden til at stige for første gang i 20 år.

Helt centralt står de rige landes manglende vilje til at gøre op med ulige, uigennemsigtige og uretfærdige strukturer – både hvad angår skat og skattely, men ikke mindst når det kommer til lån og klimafinansiering.

Kristian Weise og Hannah Brejnholt
Hhv. generalsekretær og politisk rådgiver, Oxfam IBIS

Gældskrisen er strukturel og stikker dybt
Gældskrisen har været på vej længe. Den er strukturel og stikker dybt. Nogle af de vigtigste årsager er økonomiske vækstrater, der blev lavere end forventet i årene efter finanskrisen. Det er lavere udviklingsbistand, end hvad der var blevet lovet. Og det er den omfattende brug af skattely, der dræner landene for deres ressourcer.

Helt centralt står de rige landes manglende vilje til at gøre op med ulige, uigennemsigtige og uretfærdige strukturer – både hvad angår skat og skattely, men ikke mindst når det kommer til lån og klimafinansiering.

Tidligere i år besluttede G20 at sætte nogle af udviklingslandenes gældsposter på pause under det såkaldte Debt Service Suspension Initiative (DSSI). Det gav en kortvarig lettelse, men tog ikke fat om problemets rod eller de underliggende strukturer, der holder lande fast i den nedadgående gældsspiral.

Sidste uge trådte G20-landene så igen sammen til årsmøde. Her blev en ramme for håndtering af gæld, det såkaldte Common Framework, lanceret. Det er en samlende ramme for behandling af statsgæld og er et skridt videre end de aftaler, donorlande før har kunnet indgå, idet lande som Kina og Indien nu også er med i aftalerne.

Initiativet er et skridt i den rigtige retning, men omfatter desværre ikke også multilaterale og private lån, som udgør en stor del af de fattige landes gældsposter.

Derudover lægger den nye aftale op til, at hvert land og hvert lån forhandles for sig, og det risikerer at trække processen i langdrag for lande, der har brug for gældslettelse nu.

Zambia, den første dominobrik?
Zambia står lige nu først i køen til statsbankerot og risikerer at blive et alt for tydeligt symbol på de rige landes svigt. Landet har for længst meldt ud, at det er ude af stand til at betale sin gæld.

Via G20-landenes aftale om en gældspause kan Zambia ifølge Verdensbankens estimater få udsat betalinger for omkring 132 millioner dollars. Det svarer kun til omkring 1,2 procent af Zambias eksterne gæld, mens den store del af Zambias gæld, der ligger hos private kreditorer, formentlig stadig skal betales.

Læs også

Vores kolleger og partnere i Zambia fastslår, at en pause i gældsbetalingerne til alle kreditorer vil være kærkommen, men langt fra nok. Det skal følges op af en mulighed for at omlægge til mere bæredygtige lån og en mulighed for at slette den del af gælden, som umuligt kan betales tilbage.

Global mekanisme til at håndtere statsgæld
Lige nu truer statsbankerot mange steder med stor menneskelig lidelse til følge. Det må stoppes. Vi skal oprette en global mekanisme til at håndtere al statsgæld og gennemsigtighed i alle de lån, lande optager. Og ikke mindst er der brug for en fælles global indsats mod skattely.

Det er nu, vi skal tage os sammen og vise, at vi kan stå sammen og finde globale, solidariske, bæredygtige løsninger.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan afværger vi en global gældskrise? 

Verden er på vej mod en global gældskrise, der ser ud til særligt at ramme vækst- og udviklingslande hårdest. Her er gælden siden 2008 tredoblet, og 52 lande står overfor en truende statsbankerot.

Hos både G20-landene, Den Internationale Valutafond og FN står spørgsmålet højt på dagsordenen. Men hvordan tackler vi den truende krise? Hvad kan Danmark gøre, og hvad skal verdenssamfundet gøre?

Det spørger Altinget Udvikling om i denne temadebat.

Her er debattørerne:

  • Katarina Ammitzbøll (K), udviklingsordfører
  • Camilla Brückner, direktør, UNDP's nordiske kontor
  • Erik Bjørsted, cheføkonom, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Daniel Toft Jakobsen (S), udviklingsordfører
  • Christian Juhl (EL), udviklingsordfører
  • Helge J. Pedersen, cheføkonom, Nordea
  • Kristian Weise & Hannah Brejnholt, generalsekretær og politisk rådgiver, Oxfam IBIS
  • Tim Whyte, generalsekretær, Mellemfolkeligt Samvirke

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hannah Brejnholt

Seniorpolitisk rådgiver, udviklingsfinansiering, Oxfam Ibis; forkvinde for Eurodad og bestyrelsesmedlem i Nyt Europa
Kandidatgrad i international udvikling og fransk (RUC); Diplom i strategisk ledelse

Kristian Weise

Underdirektør, Trygfonden
BA i økonomi og filosofi (CBS 2002), kandidat i politisk sociologi (LSE 2004)

0:000:00