Socialpædagogerne: Bedre praktikforløb er proppen, der kan stoppe unges flugt fra vores fag
Praksischok får alt for mange socialpædagoger til at forlade faget efter få år. Derfor må uddannelsen til socialpædagog i højere grad ruste de studerende til virkeligheden. Bedre praktikforløb en del af løsningen, skriver Benny Andersen.
Benny Andersen
Forbundsformand, Socialpædagogernes Landsforbund, præsident, AIEJI"I den sidste praktik har jeg virkelig lært noget. Det har handlet om, hvem det er, jeg vil være som pædagog, hvis interesser jeg forsvarer, og så videre. […] Det er nok det mest markante at sikre sig, at det er deres livskvalitet og deres meningsskabelse, der er i centrum for hjælpen, og ikke hvad vi synes, de har behov for."
Sådan siger pædagogstuderende Peter, der læser den socialpædagogiske specialisering i Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) nye undersøgelse af studerendes oplevelser af praktikken på de fire største professionsbacheloruddannelser.
Ligesom Peter har mange pædagogstuderende gode praktikforløb. Sådan bør det også være. Men desværre har alt for mange også utrygge oplevelser i praktikken.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 25 procent af de pædagogstuderende fik opgaver i praktikken, som gjorde dem utrygge, 17 procent oplever ikke tydelighed fra praktikvejleder om praktikstedets forventninger, og 32 procent fik mere ansvar end forsvarligt i forhold til erfaring og fagligt niveau.
Sådan bør det slet ikke være. En del af løsningen er at styrke samarbejdet mellem undervisningssted og praktiksted.
Hver tredje socialpædagog under 35 år har forladt socialområdet i løbet af fem år
Benny Andersen
Formand, Socialpædagogerne
Unge flygter fra faget
De utrygge oplevelser er medvirkende til, at alt for mange regner med at forlade faget efter få år.
Kun to tredjedele af de pædagogstuderende forventer ifølge EVA at arbejde som pædagog eller socialpædagog efter uddannelsen. Det er desværre et billede, vi i Socialpædagogerne genkender.
En rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at hver tredje socialpædagog under 35 år har forladt socialområdet i løbet af fem år. Det kan tyde på, at yngre socialpædagoger oplever et andet arbejdsliv end forventet.
Samtidig svarer syv ud af ti, der er uddannet på pædagoguddannelsens socialpædagogiske retning i en medlemsundersøgelse, at pædagoguddannelsen ikke har rustet dem ordentligt til arbejdet med udadreagerende borgere.
Bedre praktikforløb er en del af løsningen
Alt sammen understreger behovet for at styrke uddannelsen til socialpædagog, så nyuddannede socialpædagoger i langt højere grad er klædt på til praksis.
En del af løsningen handler om at sikre fagligt stærke og trygge praktikforløb til kommende pædagoger og socialpædagoger. Derfor foreslår vi et krav om, at praktikvejledere har vejlederuddannelse på diplom-niveau og løbende efteruddannelse.
Samtidig bør der være et krav om tilpasset introforløb til pædagogstuderende i praktik. Et introforløb som praktikvejleder og uddannelsessted i samarbejde tilrettelægger for at sikre, at den studerende får mulighed for at anvende teorien i praksis.
Ikke mindst bør kommuner og regioner løbende kvalitetssikre praktikstederne for at sikre, at arbejdspladsen har ressourcer og fagligt niveau til at have en studerende i praktik.
Socialpædagoger forbedrer udsattes liv
EVAs resultater bliver ikke mindre alvorlige af, at der i forvejen mangler socialpædagoger. Under halvdelen af medarbejderne på socialpædagogiske tilbud er uddannede socialpædagoger.
Udsatte børn, unge og voksne klarer sig markant bedre i kommuner eller på bosteder, hvor andelen af socialpædagoger er højere
Benny Andersen
Formand, Socialpædagogerne
Samtidig viser Rambøll-analyser, at udsatte børn, unge og voksne trives og klarer sig markant bedre i kommuner eller på bosteder, hvor andelen af socialpædagoger er højere.
Det er afgørende, at uddannelsen til socialpædagog bliver mere attraktiv, så flere vil søge ind og senere ud på socialområdet.
En væsentlig vej hertil er at styrke kvaliteten på den socialpædagogiske specialisering. En del handler som sagt om at styrke sammenhængen mellem undervisning og praktik, herunder øget fokus på socialpædagogiske metoder, selvbestemmelsesperspektiv, pårørendesamarbejde og konfliktforebyggelse.
Men derudover bør studerende være sikret flere undervisningstimer, og man bør fastsætte vejledende pensumlister for at garantere relevant litteratur om målgrupperne.
Ikke bare til gavn for Peter og andre fremtidige socialpædagoger, men af hensyn til udsatte børn, unge og voksne, foruden mennesker med komplekse handicap eller psykiske lidelser, der bør have den bedste støtte til et liv med kvalitet, udvikling og muligheder.