Agile Entrepreneurship. The process of innovating from within


Et certificeret kursusforløb fra The Stanford Center for Professional Development

For første gang i Norden undervises der i det anerkendte pensum og undervisningsmateriale om entreprenørskab fra The Stanford Center for Professional Development.

Kurset, der bliver tilbudt af Altinget og Innovation Lab, følger pensum, metodologi og materiale, som The Stanford Center for Professional Development har udviklet ud fra årtiers undervisning og udklækning af det højeste antal af iværksættere i verden. Kursusmateriale og dele af undervisningen er på engelsk.

 

Entreprenørskab i både offentlige og private organisationer

Agilt entreprenørskab er noget, der kan læres, og for første gang i Norden undervises der i det anerkendte pensum og undervisningsmateriale om entreprenørskab fra The Stanford Center for Professional Development.

Metodologien, som The Stanford Center for Professional Development har udviklet, kombinerer undervisning og vejledning, gæsteforelæsere, onlineindhold med supplerende materialer og gruppearbejde. Alt sammen samlet i et otteugers kursusforløb, hvor du lærer at udvikle nye forretningsideer i og uden for organisationer.  

Her vil du kunne lære de seneste teknikker og processer til innovation, der fører til entreprenørskab både i og uden for organisationer, offentlige såvel som private. Undervisningen præsenterer en aktiv og praktisk tilgang til at lære de færdigheder, der skal til for at komme på disruptive nye forretningsideer, og du vil kunne tage herfra med en certificering fra The Stanford Center for Professional Development og Innovation Lab.

 

Innovation gennem entreprenørskab

Kurset i organisationsentreprenørskab består af fire dele:

Kurset indleder med at vurdere, om en ny forretningside er levedygtig, og dernæst udvikle et forretningskoncept gennem anvendelsen af agile entreprenørskabsmetoder.

Vi lærer dig at se det store billede og visualisere potentialet for den nye forretningside for at holde fokus på kernen.

Derfra skifter fokus til at gøre produktet markedsparat og lægge finansieringsstrategi, alt sammen med afsæt i principperne for en datadrevet organisation, der anvender data og målbare milepæle.
For at forblive relevant er enkeltpersoner og organisationer nødt til at lære de færdigheder, der kræves for at iværksætte innovation på en praktisk måde, der resulterer i nye produkter og ydelser, som passer til organisationen, som rykker samfundet, og som folk faktisk har lyst til at bruge.

 

Dit udbytte

Ved deltagelse i dette praktiske entreprenørskabskursus, som er udviklet af The Stanford Center for Professional Development, lærer du at:

  • Anvende agil innovation til at udtænke og underbygge en forretningside, der løser et større problem på markedet.
  • Gøre brug af principperne i designtænkning til at udvikle og finjustere jeres ide i forhold til markedets behov og ønsker.
  • Forstå, hvordan forretningsmodeller virker i forhold til at udvikle en plan, der bliver masterplanen for jeres markedsstrategi.
  • Anvende de nyeste væksthacking-teknikker til at udvikle et pr-, marketing- og forretningsudviklings-program, der skal få dit produkt ud på markedet.
  • Lære finansieringsmodeller, der bliver brugt i private organisationer, i den offentlige sektor og via venturekapital, og de langsigtede indvirkninger, som de hver især kan have på forretningen.
  • Bruge efterprøvede agile branding- og storytelling-teknikker til at udvikle et effektivt pitch til at skaffe midler til din forretning. 

Praktisk om PENSUM

Kurset består af 12 moduler, og undervisningen forløber over 8 uger i foråret 2020.

 

I. Mulighedsudvikling | 10., 17. og 24. marts

  • Modul 1 | 10. marts

Lær at vurdere og veje udviklingsmuligheder

  • Modul 2 | 17. marts

Forhold dig til markedet og omkringliggende strukturer

  • Modul 3 | 24. marts

Forretningsmodel og struktur

 

II. Strategi og planlægning | 31. marts og 14. april

  • Modul 4 | 31. marts

Go-to-marked

  • Modul 5 | 14. april

Produktudvikling

  • Modul 6 | 14. april

Produktudførelse

III. Tilrettelæggelse af udførelsen | 21. og 28. april

  • Modul 7 | 21. april

Hack din udførelse

  •  Modul 8 | 21. april

Målstyrede organisationer

  • Modul 9 | 28. april

Finansieringsmodeller

 

IV. Få det ført ud i livet | 5. maj

  • Modul 10-12 | 5. maj

Finansiering, organisering og storytelling

 

Præsentationsdag | 12. maj

  • Demodag med pitch

 

Otte kursusgange á 3 timer

For at sikre den bedste læring er hver kursusgang bygget op efter nedenstående model

Læringsmål 15 minutter

Introduktion og læringsmål

De første 15 minutter bruges til at gennemgå mål. Hver kursusgang indledes med at aftale læringsmål, grupperne og underviseren indbyrdes. Samtidig får hver gruppe 2 minutter til at orientere resten af holdet om, hvor langt de er med deres forretningsplan, og der er mulighed for at få input fra holdet.

 

Forelæsning og workshop 45 minutter

Undervisningssession

Undervisere forelæser for holdet om dagens emne og trækker her på både praktiske eksempler, casestudier, eksisterende litteratur og eksperters stof om emnet. Denne session inkluderer en workshop, hvor kursisterne får mulighed for at anvende det, de har lært, i praksis.

 

Gæsteforelæser 45 minutter

Ekspertoverblik og Q&A

En gæsteforelæser besøger holdet (eller hvis vi tager ud, så er det her, værten vil præsentere sin organisation). Det giver kursisterne praktisk viden om emnet. Forelæseren holder oplæg i 30 minutter, hvorefter kursisterne får 15 minutter til at stille spørgsmål.

 

Pause 15 minutter

 

Gruppearbejde 45 minutter

Session med gruppearbejde

Grupperne arbejder med deres forretningsplan ved at anvende de modeller, indlæg og øvelser, der er del af pensum.

 

Refleksion og afslutning 15 minutter

Refleksion og vidensforankring

Hver undervisningsgang afsluttes med en refleksion over, hvor langt vi er med at opnå læringsmålene. Denne del af undervisningsgangen indeholder også en gennemgang af, hvad grupperne og kursisterne skal forberede inden næste gang, og så har kursisterne mulighed for at stille spørgsmål om logistikken.

 

Grupper og kontortid

Kursisterne danner grupper med 4 personer i hver, som de i løbet af kurset arbejder sammen med om at udvikle en ide og en forretningsplan. Grupperne dyster i slutningen af kurset om at have den mest innovative forretningsplan over for et publikum med branchefolk. Når der ikke er undervisning, har grupperne mulighed for at lave en aftale og mødes ansigt til ansigt med deres primære underviser eller undervisningsassistenten på Stanford via et internetopkald.

Onlineindhold

Det forventes, at kursisterne bruger omkring halvanden time hver uge på den portal, der er tilknyttet Stanford University, for at gennemgå og udfylde det materiale, der skal gennemgås ved næste kursusgang. Der er både videoer, præsentationer og opgaver, hvoraf nogle er med karakter. Kursisterne skal gennemføre 80 procent af det krævede onlinearbejde og være til stede 80 procent af undervisningsgangene for at få deres certificering.     

 

De står bag kurset

Materiale og pensum til kurset er skabt af tre Stanford-professorer, der underviser i entreprenørskab. Deres arbejde har ført til, at deres studerende har stiftet adskillige virksomheder. 

Raymond E. Levitt, Stanford Universitet

Ray Levitt er Kumagai-professor i bygge- og miljøteknologi, professor emeritus og leder af Global Projects Center ved Stanford University. Før han kom til Stanford i 1980, arbejdede Ray Levitt på fakultetet for civilingeniører ved Massachusetts Institute of Technology. Han har været konsulent for mange Fortune-500 og globale virksomheder på projektudformning, matrixorganisationsstrukturer og arbejdsprocedurer. For øjeblikket underviser han i organisationsdesign og entreprenørskab i globale projekter og matrixorganisationer. Han har været bestyrelsesformand for Stanfords Fakultetssenat 2012-2013.

Mike Lyons, Stanford University

Mike Lyons underviser som adjungerende professor i at etablere nye ventures. Han er partner i Ratio Group, en teknologirådgivnings- og venturekapitalkoncern, der arbejder med Fortune-500-klienter og den amerikanske regering. Han er også formand for bestyrelsen i CypherPath, en virksomhed, der arbejder med virtualisering af konvergeret infrastruktur. Han er også administrerende direktør for NewLine Ventures. Tidligere har han været venturepartner i Paladin Capital Group og venturepartner i ePlanet Ventures I og II. Mike har en bachelor- og kandidatgrad i teknisk fysik fra Cornell University og en master i elektroteknologi fra Stanford. Han har en ph.d. i geofysik og rumteknologi fra Stanford og en MBA med udmærkelse fra Pepperdine Presential/Key Executive Program. 

Pedram Mokrian, Stanford University

Pedram Mokrian underviser på Stanford University i at etablere ventures og sidder i bestyrelsen for adskillige små og store virksomheder. Han er tidligere formand for Mayfield, en af de største venturekapitalfirmaer i Silicon Valley. Hans ekspertise ligger i skæringspunktet mellem, hvordan nye teknologier, dataanalyser og nye forretningsideer kan disrupte store eksisterende markeder som energi, produktion, logistik, uddannelse og handel. Pedram Mokrian har en bachelor som ingeniør og en ph.d. fra Stanford University med fokus på målforskning.

 

Hør nærmere ved at kontakte Philip Dueholm, dueholm@altinget.dk +45 6040 7626

 

Betingelser: Er man blevet optaget på holdet, er der pladsgaranti, hvis man betaler 50 procent i depositum. De resterende 50 procent betales 20 dage, inden undervisningen starter. Afbud, der modtages 30 dage, før kurset begynder, bliver fuldt refunderet.

Agile Entrepreneurship. The process of innovating from within

Tid og sted

1. kursusgang - 10. marts 

2. kursusgang - 17. marts 

3. kursusgang - 24. marts 

4. kursusgang - 31. marts 

5. kursusgang - 14. april 

6. kursusgang - 21. april 

7. kursusgang - 28. april 

8. kursusgang - 5. maj

 

Demodag - 12. maj 

 

Alle dage kl. 16:30-19:00
Hos Altinget og Mandag Morgen, Ny Kongensgade 10, 1472 København K

 

Pris: 59.500 DKK ekskl. moms
Prisen dækker hele forløbet, inklusive kursusmateriale og forplejning.

 

Begrænset antal pladser 

 

Kursuskoordinator

Juan Carlos (JC) Velten, Innovation Lab

Kurset koordineres af Silicon Valley-serieiværksætter Juan Carlos (JC) Velten, der ud over at være gæsteforelæser på Stanford også er en af de førende branding-eksperter inden for scaleups. Han står i spidsen for dommerpanelet på UC Berkeleys Launch! New Venture Competition og fungerer desuden som pitch-træner i norske SpareBank1’s Gründerhub acceleratorprogrammer.

JC har tre patenterede varemærker og har ud over sin MBA fra Harvard Business School også to kandidatgrader – i Economics og Business with honors – fra University of Texas i Austin.

Udfyld kontaktformularen for at blive kontaktet af os og høre mere om dine muligheder for deltagelse, eller du kan kontakte programleder Philip Dueholm på dueholm@altinget.dk eller 60407626

Tilmelding

Faktureringsadresse

Udfyld hvis faktureringsadressen er en anden