Debat

Lektor: Digitalt vejnet er et uudnyttet værktøj

DEBAT: Investeringer i Intelligente Transport Systemer (ITS) og digitale vejnet vil mindske trængslen, øge sikkerheden, og så er det langt billigere end at anlægge nye veje. Sådan skriver lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

Foto: colourbox
Jens Claudi
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Harry Lahrmann
Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet

Det er sagt før, men situationen er stadig den, at der indenfor de såkaldte Intelligente Transport Systemer er en række uudnyttede værktøjer, der billigt både kan mindske trængslen og gøre trafikken mere sikker.

Mange ser Intelligente Transport Systemer (ITS) som variable tavler langs vejene, der f.eks. fortæller om hastighedsgrænser og køretiden til næste afkørsel. Men sådanne systemer er dyre både at etablere og drifte. Fremtiden for Intelligente Transport Systemer ligger i at give informationen trådløst direkte til trafikantens smartphone, tablet eller navigationsanlæg.

Fordelen herved er mange – det er billigt, og det er muligt at tilpasse informationen til den enkelte trafikant, så trafikanten netop får den relevante information. F.eks. kan trafikanten abonnere på advarsler om unormale trængselsforhold på den daglige tur til og fra arbejde og få forslag til alternative ruter og/eller afgangstidspunkt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Et andet eksempel kunne være at give trådløs adgang til at læse signalernes visning i de signalregulerede kryds. Med en sådan adgang vil systemer kunne give information til ankommende biler, så de kan tilpasse hastigheden og få færre stop. Derved kan trafikken afvikles mere glidende til nytte for såvel kapacitet og miljø.

Et sidste eksempel er at distribuere informationer om hastighedsgrænser digitalt, så de kan bruges i moderne bilers førestøttesystemer – f.eks. i bilernes cruise control og speed limiter funktioner.

Situationen er stadig den, at der indenfor de såkaldte Intelligente Transport Systemer er en række uudnyttede værktøjer, der billigt både kan mindske trængslen og gøre trafikken mere sikker.

Harry Lahrmann
Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet

Behov for et fælles digitalt vejkort
Men hvor er det offentliges rolle i et sådan setup? Skal det offentlige til at udvikle navigationsanlæg? Det vil nok ikke være en god ide, det er der andre, der er langt bedre til.

Måske trafik-APP som f.eks. Vejdirektoratet allerede gør, men det allervigtigste er, at det offentlige indsamler, bearbejder og stiller valide og opdaterede grunddata til brug i Intelligente Transport Systemer til rådighed for offentligheden på åbne platforme. Dette vil give private firmaer mulighed for oven på sådan en platform at udvikle de services, som trafikanterne efterspørger.

Men hvordan kommer vi i gang? Det første trin er et opdateret digitalt vejmidtekort, som indeholder alle væsentlige informationer vedrørende trafikkens afvikling og sikkerhed - i princippet de samme informationer, som alle vejenes forbudstavler giver.

Nu skulle man tro, at et sådan kort findes, men det gør det faktisk ikke. Der findes mange forskellige digitale kort over vejnettet, men ingen der dækker alle veje med disse informationer, og hvor der er sikkerhed for, at de er opdaterede.

Skal dette ske, må der ”lovgivning” til, og her har vi brug for hjælp fra Folketinget. Vi har brug for en bestemmelse, der siger, at alle vejbestyrelser er forpligtiget til at levere og løbende opdatere en digital repræsentation af deres vejnet.

Det kan ikke lyde som et urimeligt krav i 2016, men sandheden er, at ITS-fagfolk i årevis uden held har efterlyst et sådan kort – derfor denne appel. Det er en forudsætning for at komme videre, at vi alle har et fælles digitalt vejkort, som vi kan tilknytte data og hente data fra.

Billigere end at bygge nye veje
Det næste er at danne et Dynamisk DataWarehouse, som er et system for indsamling af realtidsinformation om trafiktilstanden på alle danske veje på tværs af vejbestyrelser. Et Dynamisk DataWarehouse beregner på indsamlede data om trafiktilstande, rejsetider og eventuelle forsinkelser, men også rejsetidsprognoser, og den samlede information stilles til rådighed på en åben platform, hvor de enkelte brugere og dataaftagere på ethvert tidspunkt kan forespørge efter de data, som man har brug for. Informationen opdateres hvert minut, døgnet rundt.

Og vi behøver ikke at starte fra bunden, på Aalborg Universitet har vi allerede førsteudgaven af en motor til et sådan DataWarehouse i form af DAISY platformen.

Platformen leverer i dag køretider for alle veje i hele landet til Flexdanmark på baggrund af historiske data og vil kunne udbygges til at levere såvel rejsetider i realtid som prognose for rejsetider.

Investeringer i et fælles digitalt vejnet er småpenge i forhold til at bygge nye veje og vil give en langt bedre forrentning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00