Ny S-ordfører vil have folkekirken til at blive mere synlige på sociale medier

Socialdemokratiet har brug for en klar politik for folkekirken, og nu gør Kim Aas det til sin mission som kirkeordfører at “udfordre folkekirkens rammer”. Han påpeger, at kirken har store muligheder for at ny ud til nye målgrupper, blandt andet via sociale medier. 

Kim Aas Christensen er blevet valgt ind i Folketinget for Socialdemokratiet for første gang. Han har tidligere været medlem af kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Kim Aas Christensen er blevet valgt ind i Folketinget for Socialdemokratiet for første gang. Han har tidligere været medlem af kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn Kommune.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Socialdemokratiet mangler en klar politik på kirkeområdet.

Folkekirken skal nemlig “geares” til 2023, og det kræver, at politikerne udfordrer kirkens traditionelle rammer.

Det mener nyvalgte Kim Aas, der er blevet kirkeordfører for Socialdemokratiet.

“Vi mangler at lave en klar politik i Socialdemokratiet om folkekirken og det religiøse Danmark. Derfor vil jeg bruge tid på at finde ud af, hvilken rolle, Socialdemokratiet mener, at folkekirken skal have,” siger han.

Blå bog: Kim Aas

Navn: Kim Aas Christensen

Født: 15. juni 1970

Politisk karriere:

  • Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Fyns Storkreds fra 1. november 2022.
  • Midlertidigt folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Fyns Storkreds (stedfortræder for Tanja Larsson), 25. oktober 2021 – 1. januar 2022.
  • Medlem af kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn Kommune (formand for Opvækst og Læring 2017-2021, formand for Arbejdsmarkedsudvalget fra 2021) (pt. orlov) fra 2013.

Uddannelse:

  • Lærer, Skaarup Seminarium, 2001-2005.
  • Cand.theol., Aarhus Universitet, 1992-1999.

Kilde: ft.dk

Ifølge den nye kirkeordfører, der også er uddannet teolog, har kirken en “central rolle” i det kirkelige og kulturelle Danmark. Men der er “kæmpe muligheder for at nå ud til mange flere mennesker”, lyder det.

Han fremhæver sociale medier som en platform, hvor folkekirken har mulighed for at ramme en målgruppe, som ellers kan være svær at få fat i.

”Jeg ved godt, at der er nogle præster og biskopper, der vil stejle ved tanken. Men vi må erkende, at de unges informationsstrømme ikke kommer de samme steder fra, som da jeg var ung. De kommer fra sociale medier, og derfor bliver folkekirken også nødt til at gøre sig relevant der.”

Som kirkeordfører mener Kim Aas, at det er essentielt at forholde sig “konstruktivt, kritisk og udfordrende” overfor enhver institution, og det gælder også folkekirken.

Altinget logoEtik og Tro
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget etik og tro kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00