S slår fast, at Kettel er chef for Rossen i Statsministeriet: "Vi har ikke en vicestatsminister"

INTERVIEW: Det vækker forundring og kritik, at Mette Frederiksen indsætter sin nærmeste rådgiver i flere magtfulde positioner i regeringen. Men departementschefen er hierarkisk placeret over rådgiveren Martin Rossen, siger både ministeriet og ordfører Jesper Petersen (S), som her forsvarer manøvren.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Departementschef i Statsministeriet Christian Kettel Thomsen er fortsat den øverste i Statsministeriet næstefter Mette Frederiksen. Og det er på papiret ham, der har det sidste ord over for statsministerens særlige rådgiver Martin Rossen.

Det fastslår Statsministeriet og Socialdemokratiets politiske ordfører.

Martin Rossen er blevet ansat som stabschef og særlig rådgiver for Mette Frederiksen. Og "som øvrige medarbejdere i Statsministeriet refererer de særlige rådgivere til departementschefen", oplyser ministeriet i en mail.

At det overhovedet er nødvendigt at spørge, hvem der er chef for hvem i Statsministeriet skyldes, at Mette Frederiksen torsdag har annonceret nye tiltag i ministeriet, som vækker forundring og rejser store spørgsmål om ansvaret og magtfordelingen.

For alle, der gerne vil have, at statsministeren lykkes med at få det mandat, hun har fået af vælgerne, ført ud i livet, kan jeg kun se det her som noget positivt.

Jesper Petersen (S)
Politisk ordfører

Statsministeren opretter som noget nyt et politisk sekretariat i Statsministeriet og sætter sin nærmeste rådgiver Martin Rossen - som har været stabschef i Socialdemokratiet - ind som leder af det. Samtidig skal Rossen have fast plads i regeringens to mest magtfulde udvalg, koordinationsudvalget og økonomiudvalget, hvor de vigtigste beslutninger om regeringens politik og retning bliver truffet. Her sidder normalt kun topministre.

Ifølge politisk kommentator Søs Marie Serup ser det ud til, at Rossen nu i praksis "vil rangere over stort set alle ministrene undtagen statsministeren," som hun siger til TV 2.

Læs også

"Formålet er jo at styrke Statsministeriets rolle"
Martin Rossen er hverken valgt til Folketinget eller minister. Dermed står han hverken til ansvar for vælgerne eller over for Folketinget, og han er ikke underlagt ministeransvarsloven.

Det har vakt hård kritik fra politikere og eksperter, der blandt andet er bekymrede for, at embedsværket bliver politiseret, og at det bliver en udemokratisk konstruktion, hvor Rossen får en enormt magtfuld position uden at kunne holdes til ansvar for sine beslutninger.

Altinget har bedt Socialdemokratiets politiske ordfører Jesper Petersen forklare beslutningen.

Hvad er ideen med at sætte en ikke-folkevalgt i en så magtfuld position?

"Formålet er jo at styrke Statsministeriets rolle og opfølgningen på regeringens centrale politiske prioriteter. Og Mette Frederiksen sagde før valget, at hun ville styrke netop det – altså Statsministeriets rolle og den politiske ledelse af regeringen. Og det her er så den konstruktion, statsministeren har besluttet at gennemføre for at nå det mål."

Kan du forstå, hvis nogen bliver forvirrede over, hvad han nu er, Rossen? Er han embedsmand eller politiker?

"Det er jo en ny konstruktion, så jeg forstår godt, at der bliver spurgt til det. Han er ansat på vilkår som særlig rådgiver, og det er med ham som med andre særlige rådgivere, at de refererer til departementschefen og ikke har andre instruktionsbeføjelser end det, særlige rådgivere ellers har kunnet have i den stab, de indgår i i ministeriet."

Så departementschefen i Statsministeriet Christian Kettel er chef for Martin Rossen?

"Ja, det er han. Og Rossen er ansat som særlig rådgiver, så han kommer og går med statsministeren ligesom de to øvrige rådgivere, der er ansat i Statsministeriet."

Når Martin Rossen nu skal sidde i de to mest magtfulde regeringsudvalg sammen med ministrene, sidder han der så for at bistå Mette Frederiksen, eller sidder han der fuldstændig på linje med ministrene?

"Hmmm…. Han har jo ikke ansvar som en minister. Ministrene vil som altid stå til ansvar for deres embedsførelse og den politik, de lægger frem, og de kan kaldes i samråd og andre debatter i Folketinget, som de hele tiden har kunnet. Martin Rossen indgår i et udvalg i regeringen, og det er statsministerens ret og mulighed at sammensætte det interne udvalg, som hun vil."

Men kommer han til at sidde der og kunne forhandle og diskutere i sin egen ret eller er han der for at hjælpe Mette Frederiksen? Er han hendes forlængede arm?

"Pointen er jo at styrke Statsministeriets rolle og opfølgning på de centrale prioriteter for regeringen. At få en mere strategisk ledelse, koordinering og politikudvikling via det sekretariat, som Martin Rossen skal være leder af, og hvor han så indgår i de her interne regeringsudvalg. Ja. Så det er for at gøre det, som Mette Frederiksen bebudede før valget: At styrke Statsministeriet og den strategiske ledelse."

Hvad er han så? Embedsmand?

Her tænker Jesper Petersen sig om i nogle sekunder, før han svarer:

"Nej, han er ikke embedsmand. Han er medlem af regeringens interne udvalg, og det er statsministerens mulighed og ret at sammensætte dem, som hun vil. Det er rigtigt, at det er en ny konstruktion, men selve den måde, hvor det er ministrene, der står til ansvar for deres embedsførelse og deres forslag, og hvor det i sidste ende er statsministeren, der er ansvarlig for, hvad regeringen gør, det er fuldstændig, som det altid har været."

Helt uproblematisk og kun positivt
Jesper Petersen, er Martin Rossen nu de facto vicestatsminister?

"…. Nej, det mener jeg ikke er rigtigt at kalde det. Han er ansat som særlig rådgiver og som leder af et politisk sekretariat i Statsministeriet og får så samtidig plads i de her interne regeringsudvalg, så han er ikke minister. Det begreb ville simpelthen ikke være rigtigt at sætte på det."

Hvad er det ved hans rolle, som gør, at man ikke kan kalde ham minister?

Den politiske ordfører tøver lidt.

"Jamen, minister giver vel indtryk af, at han har ansvar for et ressort, og at han kan indkaldes af Folketinget, og hvad man nu kan forestille sig. Og det er ikke sådan en funktion, han har."

Så forskellen på ham og en minister er, at han ikke har et ressort?

"Hvis vi skulle have en vicestatsminister i Danmark, så ville Mette Frederiksen have kaldt det en vicestatsminister. Men det er han ikke. Vi har ikke en vicestatsminister i Danmark."

Kan han træffe beslutninger på Mette Frederiksens vegne?

"Han har ikke instruktionsbeføjelser over for embedsapparatet. Han har det kun i det omfang, andre rådgivere kan have det over for det sekretariat, man indgår i."

Men han skal jo være leder af et sekretariat, så han kan vel give dem ordrer?

"Ja, men det er inden for de samme rammer, som andre rådgivere har kunnet det. Og det politiske ansvar er statsministerens."

Det her er vel ikke helt inden for de samme rammer som andre rådgivere? Han får sit eget sekretariat i Statsministeriet.

"Det er et styrket sekretariat, men han har ikke instruktionsbeføjelser som en ledende embedsmand vil have det. I sidste ende refererer han til departementschefen," siger Jesper Petersen.

Han henviser ligesom Statsministeriet til, at særlige rådgivere ifølge reglerne godt kan have "fagligt ansvar i forhold til ministersekretariater/stabsfunktioner efter nærmere aftale med departementschefen". 

Er Martin Rossens nye rolle helt uproblematisk, synes du?

"Ja, det synes jeg. Det er en ny konstruktion, og selvfølgelig bliver der stillet spørgsmål. Men formålet er at styrke den politiske ledelse. Og for alle, der gerne vil have, at statsministeren lykkes med at få det mandat, hun har fået af vælgerne, ført ud i livet, kan jeg kun se det her som noget positivt."

Er det udtryk for, at I i Socialdemokratiet har opfattet embedsværket som lidt tungt at arbejde med?

Igen holder Jesper Petersen en tænkepause, før han svarer:

"Nej, det vil jeg ikke sige. Vi har et godt system i Danmark med embedsmænd til at lave højt kvalificeret faglig rådgivning af ministrene. Men der kan også være behov for en stærkere politisk enhed i Statsministeriet, så man rent faktisk kan følge op på, om man når sine centrale politiske prioriteter og udvikler sin politik løbende, og det her er en styrkelse af det ønske. Og en model for at gøre det."

Er det en model, I også vil bruge i andre ministerier?

"Hvordan andre ministerier vil gøre det, det skal de gøre rede for, når de ved, hvordan de vil organisere sig."

Professor i statskundskab Tim Knudsen kalder det urimeligt at give en person så meget magt, som Martin Rossen nu får, når han samtidig ikke står til ansvar over for vælgerne eller Folketinget. Hvad siger du til det?

"Jeg er ikke enig med ham. Det er vigtigt at understrege, at det her handler om at styrke Statsministeriets rolle, og hvis man gerne vil have, at Mette Frederiksen lykkes med at føre den politik, vælgerne har stemt på ud i livet, så er det her kun positivt."

 

*I en tidligere version af interviewet stod der eksplicit, når Jesper Petersen sagde "hmm" og "øh". Det er ændret 4.7.19 klokken 23, så det nu blot fremgår, at han holder en pause, før han svarer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Petersen

MF (S), fhv. uddannelses- og forskningsminister
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

Martin Engell-Rossen

Selvstændig rådgiver, fhv. chef for global kommunikation og bæredygtighed, Danfoss, fhv. stabschef, Statsministeriet
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), MCC (Handelshøjskolen i København 2007)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024