Aktører i fælles opråb: Pædagogmanglen er blevet så alarmerende, at der skal drejes på samtlige håndtag nu
Søgningen til pædagoguddannelsen er faldet med små 40 procent siden 2016. Samtidig får vi det næste årti 60.000 små, nye medborgere i Danmark. Det ikke bare kalder, men skriger på øjeblikkelig politisk handling, skriver aktører fra BUPL, kommunerne og professionshøjskolerne.
Elisa Rimpler, Jakob Næsager, m.fl.
Se faktaboksFor to år siden tog vi de første skridt for at imødegå udfordringerne med at rekruttere pædagoger til vores vuggestuer og børnehaver. Dengang var der langt fra samme brede opmærksomhed på pædagogmangel, som det er tilfældet i dag.
Udsigten til flere små børn på landsplan og en bekymrende og stærkt dalende interesse for pædagogfaget blandt unge uddannelsessøgende nærede en tiltagende frygt for en nær fremtid uden pædagoger nok til at tage vare om vores børns udvikling og trivsel i hverdagen.
I dag står vi et sted, hvor vi slet ikke tør tænke på, hvor vi ville befinde os, hvis vi ikke for to år siden havde taget hul på arbejdet med at finde løsninger. I mellemtiden har virkeligheden overhalet os – ikke langsomt, men i fuld fart.
- Formand for BUPL, Elisa Rimpler
- Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune, Jakob Næsager
- Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom
- Rektor på Københavns Professionshøjskole, Stefan Hermann
- Rektor på Via University Collegem, Harald Mikkelsen
- Formand for BUPL Hovedstaden, Henriette Brockdorff
- Formand for BUPL Aarhus, Marianne Gilbert
Arbejdskraft er blevet en hjørnesten i dansk økonomi, og mangel på hænder og hoveder på de centrale velfærdsområder i samfundet er blevet et af de mest omdiskuterede emner i dansk politik. Pædagoger italesættes i stigende grad som én af de faggrupper, det er allervigtigst, vi får flere af i fremtiden.
Alarmerende mangel på uddannede
I dag fejler 42 procent af forsøgene på at ansætte pædagoger i Københavns Kommune. I Østjylland er det hvert fjerde forsøg, der ender forgæves.
Det er dog ikke kun de store byer, der lider under denne massive pædagogmangel. Ifølge prognoser fra KL vil der om blot ti år mangle mindst 8.000 pædagoger i Danmark. Det skyldes et faldende optag på pædagoguddannelsen, en stor andel pædagoger, som inden for de kommende år går på pension, samtidig med at antallet af børn stiger.
Manglen på pædagogisk personale vil få alvorlige konsekvenser for vores børn. Alle børn har brug for at blive mødt i deres behov – i stærke pædagogiske miljøer, der er inkluderende, som stimulerer og udfordrer. Med kompetente pædagoger, der har den nødvendige faglighed til at sikre stærke børnefællesskaber og et godt børneliv – uanset hvilket udgangspunkt og hvilken baggrund børnene har.
Drej på alle håndtag samtidig, så I ikke bliver fanget i en nedadgående spiral af faldende pædagogisk kvalitet. Jo før, jo bedre
Elisa Rimpler, Jakob Næsager, m.fl.
Se faktaboks
Desværre sker det ikke overalt. Når andelen af uddannede medarbejdere falder og falder, er kommunerne tvunget til at ansætte ufaglærte pædagogmedhjælpere og tilkalde vikarer fra nær og fjern, når de skal besætte stillinger, som egentlig var tiltænkt pædagoger. Misforstå os ikke. Pædagogmedhjælpere og vikarer er gode og vigtige medarbejdere i dagtilbuddene – særligt lige nu. Men de kan ikke levere samme pædagogiske kvalitet som pædagoger. Det hverken kan eller skal vi forvente.
Samtidig er medhjælpere ofte kun ansat i kortere perioder, og det betyder mindre stabilitet og kontinuitet omkring børnene og et øget arbejdspres for de fastansatte pædagoger. Derudover bruges der et væld af arbejdstimer på rekruttering og vikarplanlægning for de pædagogiske ledere.
Drej på alle håndtag nu
Det er i alles interesse, at vi hurtigst muligt finder gode, effektive og holdbare løsninger på rekrutteringskrisen på dagtilbudsområdet.
Derfor er målet med vores fælles spydspidsprojekt om rekruttering og fastholdelse af pædagoger ikke mindst også at inspirere andre kommuner til at igangsætte initiativer og indsatser, der kan fastholde og tiltrække pædagoger og skabe positiv opmærksomhed omkring pædagogfaget.
Med onboarding-forløb for nyuddannede pædagoger og et generelt fokus på at tage godt imod særligt de nyuddannede kolleger har vi set, hvordan flere falder godt til og bliver velintegreret på arbejdspladsen. Attraktive seniorordninger har vist os, hvordan erfarne pædagoger kan fastholdes i faget i længere tid.
Kollektive eksperimenter med alternative arbejdstidsmodeller, der sikrer pædagogerne øremærket tid til planlægning og evaluering af det pædagogiske arbejde, kan give flere mod på at gå op i tid. Med positive incitamenter i form af fastholdelses- og rekrutteringsbonusser bliver kommunen en mere attraktiv arbejdsgiver.
Vores budskab til kommuner og professionshøjskoler i hele landet er simpelt: Gå i gang nu! Saml alle gode kræfter hos parterne, drej på alle håndtag samtidig, så I ikke bliver fanget i en nedadgående spiral af faldende pædagogisk kvalitet. Jo før, jo bedre.
Søgningen til pædagoguddannelsen er faldet med chokerende 39 procent siden 2016. Det ikke bare kalder, men skriger på handling fra Christiansborg
Elisa Rimpler, Jakob Næsager, m.fl.
Se faktaboks
Skriger på politisk handling
Ikke desto mindre vil kommunernes jagt på pædagoger forblive et nulsumsspil, indtil vi ser en stigning i det samlede antal pædagoger på landsplan. Søgningen til pædagoguddannelsen er faldet med chokerende 39 procent siden 2016. Det ikke bare kalder, men skriger på handling fra Christiansborg.
Det handler om at vække de unges interesse for pædagogfaget gennem vejledning og undervisning i folkeskolen og gymnasiet. Det handler også om at gøre pædagoguddannelsen til en attraktiv karrierevej, ikke en blindgyde. En pædagoguddannelse, som leverer den nødvendige kvalitet, så flere unge kigger den vej, når de skal træffe uddannelsesvalg.
Men det er ikke nok kun at søge efter fremtidens pædagoger i folkeskolernes klasselokaler eller på ladet af studentervognene. Sporskiftemerituddannelsen, som er målrettet personer med en akademisk uddannelse, der ønsker at skifte spor i deres arbejdsliv, har blandt andet givet pote og skaffet flere pædagoger fra en mere utraditionel kant.
Derudover er der 4.000 erfarne pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i kommunerne, som er kvalificeret til at kunne påbegynde en meritpædagoguddannelse med løn – hvis vi altså giver dem muligheden for det.
Skal vi vende rekrutteringskrisen og styrke pædagogandelen i landets vuggestuer og børnehaver, må hver enkelt kommune tage initiativ og gå mange skridt på egen hånd. Men der er også behov for strukturelle forandringer på nationalt plan, hvis vi skal sikre, at vi har pædagoger nok til de 60.000 flere små børn, der kommer inden for det næste årti.