Debat

Forældre: God normering og frihed til pædagoger kan få børneliv til at blomstre i frikommunerne

DEBAT: Ordentlige normeringer, frihed fra effektiviseringer og sparetricks og mere forældreinddragelse kan skabe bedre dagsinstitutioner i frikommunerne, skriver Signe Nielsen.

"Tænk hvis frikommunerne kunne genskabe den uge, hvor normeringen var i top, for alle børn hver dag? Så ville vi se børneliv, der blomstrede," skriver Signe Nielsen. 
"Tænk hvis frikommunerne kunne genskabe den uge, hvor normeringen var i top, for alle børn hver dag? Så ville vi se børneliv, der blomstrede," skriver Signe Nielsen.  Foto: Fola
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Signe Nielsen
Formand for Forældrenes Landsforening

Helsingør og Rebild Kommuner har fået friheden til at gentænke nul til seks års området.

Dagpleje, børnehaver og vuggestuer er sat fri fra stats- og kommunaltstyrede regulativer.

En "nærhedsreform" kaldte Mette Frederiksen det på Folketingets talerstol.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk

Vores børn har brug for mere nærhed, så i Fola glæder vi os på børnenes og forældrenes vegne. Men vi har før set frikommuneforsøg, som ikke rigtig rykkede på noget.

Den tidligere regering forsøgte sig også med frikommuner. Bureaukratiet skulle væk. Men det lykkedes ikke rigtig. Så hvordan sikrer vi, at de nye forsøg bliver en succes, vi kan lære af? Lad os holde det simpelt og fokusere på nærvær, så tror vi på sagen.

Lad os stoppe alle de mange opfindsomme såkaldte ’effektiviseringer’, sparetricks, som viser besparelser på papiret, men som reelt bare er en forringelse af børnenes og personalets vilkår for at skabe blomstrende børneliv. 

Signe Nielsen, Formand for Fola

Børneliv kan blomstre 
De første seks år af et barns liv er afgørende for udviklingen af grundlæggende kompetencer.

Tænk hvis vi på seks år kunne bryde kurven med flere børn, som får brug for specialtilbud og støtte, fordi kommunerne indførte de normeringer, som bevist af forskning gør en mærkbar forskel?

Vi har alle bevidnet effekten af en god normering, da man i dokumentaren ‘Daginstitutioner bag facaden’ satte mere personale ind. Børnene gik fra at være frustrerede børn i konflikt til at blive børn i ro, som deltog i de legende fællesskaber.

Tænk hvis frikommunerne kunne genskabe den uge, hvor normeringen var i top, for alle børn hver dag? Så ville vi se børneliv, der blomstrede.

Lad det ikke blive ved døren
I Fola har vi forskellige bud på, hvordan kvaliteten kan øges i dagtilbuddene.

En af de vigtigste er normeringen, men det kan ikke stå alene. Ledelse, små børnegrupper og gode tilsyn er også afgørende for kvaliteten.

Lad os prøve at se, hvad der sker, hvis lederen i den enkelte institution med afsæt i børnegruppen kunne sikre, at alle kompetencer var til stede i den faste personalegruppe.

Så ville det være kendte voksne, der løste opgaverne frem for i dag, hvor vi i stor stil bruger ressourcepersoner udefra, som børnene ikke kender, og som hurtigt forsvinder igen.

Så ville Ida med autisme blive støttet af stuepædagogen Carsten, og Sarah med sprogvanskeligheder ville blive hjulpet af stuepædagogen Hanne.

Mere tid til børnene 
Spørger man pædagogerne, så er de i allerede i ret høj grad klædt på til opgaverne, men dårlig normering gør det umuligt at nå rundt.

Vi tror på, at de mange koncepter og særtiltag desværre først og fremmest er halvhjertede forsøg på lappeløsninger, som skal veje op for en udhulet grundnormering.

Lad os sørge for flere pædagogiske aktiviteter om eftermiddagen. Alt for ofte overgår vi til råpasning efter klokken 14.

Tør vi fastlægge, at forvaltningerne maksimalt må indkalde ledelse og personale til seks møder om året, så der er mere tid til at være på gulvet?

Lad os stoppe alle de mange opfindsomme såkaldte ’effektiviseringer’, sparetricks, som viser besparelser på papiret, men som reelt bare er en forringelse af børnenes og personalets vilkår for at skabe blomstrende børneliv.

Giv forældre indflydelse
Børn starter tidligere i børnehave for at spare penge, uden at der tages hensyn til deres naturlige udvikling. Vi indfører lukkeuger for at spare penge, men sparer vi reelt penge, og gavner det børnene?

Vi stuver flere børn sammen på stuerne for at spare penge, men det ødelægger nærværet, skaber konflikter og mere sygefravær.

Og sidst, men ikke mindst, så lad os se, hvad der sker, hvis vi giver forældrene mere indflydelse. Lad os se, hvad der sker, hvis vi giver forældrebestyrelser i de kommunale dagtilbud den samme medbestemmelse og de samme rettigheder, som de har i de selvejende dagtilbud.

Skal der skabes vilde resultater, så skal vi også turde tænke vildt. Og det vilde er, at det faktisk ikke er særlig vildt – men egentlig helt ligetil: En nærhedsreform kræver nærhed.

Dokumentation

Temadebat: Kan Mette Frederiksens vilde idé skabe vilde resultater?

”Det er en lidt vild idé.”

Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen, da hun ved Folketingets åbning lancerede planerne om at give syv kommuner næsten ubegrænset frihed i indretningen af folkeskole-, dagtilbuds- og ældreområdet.

Spørgsmålet er, om den vilde idé kan skabe vilde resultater. 

Hvordan kan kommunerne bedst udnytte friheden? Hvilke forbedringer kan vi forvente at se? Hvordan skal forsøget evalueres? Kan de syv udvalgte kommuner danne inspiration for fremtidens kommunale velfærd? 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Signe Nielsen

Formand, Fola
Cand.scient adm. (Roskilde Universitet, 2008)