Ny debat: Hvor efterlader coronakrisen dagtilbuddene?

DEBAT: Coronakrisen har betydet en helt ny virkelighed i dagtilbuddene, hvor det tumultariske forløb har krævet lynhurtig problemløsning. Men hvor efterlader det dagtilbuddene? I de kommende uger tager Altinget Børn debatten.   

Nye afstandsregler og mere udendørs leg er nogle af de restriktioner, coronakrisen har ført med sig ind i landets daginstitutioner. 
Nye afstandsregler og mere udendørs leg er nogle af de restriktioner, coronakrisen har ført med sig ind i landets daginstitutioner. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen

Coronakrisen betyder nye forhold i landets dagtilbud. Først i form af nødpasning og senere i form af skrappe krav til afstand, udendørs leg, mindre børnegrupper og ekstra rengøring.   

Pædagoger, ledere, kommunalpolitikere og forvaltninger har lynhurtigt skulle samarbejde om at omstille sig til en ny virkelighed. En virkelighed, hvor regeringen og myndighedernes anbefalinger har skullet skræddersys til hverdagen på legepladsen og på blå og rød stue.  

Hvilken læring har det tumultariske forløb affødt? Hvilke af de mange forandringer skal videreføres, når normaliteten igen indtræder? Hvilke udfordringer er blot blevet tydeligere under coronakrisen og kræver fortsat handling? Hvordan påvirker forløbet børn med forskellige sociale baggrunde? Og hvordan skal der tages højde for dette - både politisk og i det pædagogiske arbejde – fremover?  

Altinget logoBørn
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget børn kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00