Debat

Radikale: Normeringer begrænser ikke den pædagogiske frihed

Børn har mere end nogensinde brug for leg og nærværende voksne. Derfor giver det ingen mening, at regeringen vil slække på minimumsnormeringerne. Vi skal hellere investere i pædagogernes faglighed, skriver Lotte Rod (R).

En del af forklaringen på børn og unges mistrivsel ligger i begrænset tid til leg, skriver Lotte Rod (R).
En del af forklaringen på børn og unges mistrivsel ligger i begrænset tid til leg, skriver Lotte Rod (R).Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Lotte Rod
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har lige fået nye tal for, hvor mange børn og unge, der mistrives. Især blandt pigerne er den hel gal. Jeg vil ikke være med til, at vi bare lader udviklingen fortsætte. Vi skal stoppe op og kaste et kritisk blik på vores samfund. 

Jeg er overbevist om, at en vigtig del af forklaringen på mistrivsel ligger i, at børn over de seneste mange år har fået mindre og mindre tid til at lege. 

Når vi voksne styrer og organiserer børns tid hele tiden og sætter mål, så skaber vi ikke bare en usund præstationskultur. Vi fratager også børn det vigtigste: tiden til leg.

Temadebat

Er Mette Frederiksens udvidelse af frihedsforsøgene vejen til at skabe det bedste børneliv? 

Alle kommuner skal i år tilbydes den samme frihed som frihedsforsøgskommunerne Rebild og Helsingør allerede har fået mulighed for på dagtilbudsområdet. 

Sådan lød budskabet fra statsminister Mette Frederiksen, da hun tegnede konturerne af det politiske år 2022 i sin nytårstale. 

Derfor spørger vi i de kommende uger Folketingets børneordførere, hvordan de ser på statsministerens idé:

  • Er det overhovedet en god idé at slippet området helt fri?
  • Skal udvidelsen af frihedsforsøgene være en total frisættelse af reglerne på området, eller skal der bankes yderligere hegnspæle i jorden, der indskrænker frihedsforsøgene?
  • Hvor stor forskellighed må frihedsforsøgene give i den kvalitet, der tilbydes i børnehaver og vuggestuer på tværs af landet?
  • Hvilke eksisterende regler og statslig styring vil det være bedst at slippe af med lokalt, hvis kvaliteten og arbejdsglæden hos personalet skal forbedres?
  • Og skal de statslige frihedsforsøg samtidig betyde, at kommunerne også selv skal opstille mål for, hvor meget af deres egen daglige styring af området, der skal slippes fri? 
 

Og dermed fratager vi dem muligheden for at forestille sig alt muligt, de ikke kan endnu, mærke deres egne grænser, fejle, prøve igen, rejse sig, overvinde det svære, fantasere, eksperimentere, forhandle og knytte venskaber. 

Derfor er jeg dybt skeptisk over for, at man i en lang årrække har trukket regler og koncepter ned over børnehaver og skoler. Når pædagoger for eksempel tvinges til at følge en manual om sprogtræning, så sætter det pædagogens fornemmelse for børnegruppen og situationen ud af spil. Det ødelægger samspillet mellem barn og voksen, og det får bare barnet til at føle sig forkert og utilstrækkelig. 

Børn har brug for det modsatte. De har brug for voksne, som ser dem og vil dem. Det kræver pædagoger med høj dømmekraft og kærligt nærvær.

Rammer frem for regler
Jeg har selv stået i spidsen for at skrive leg ind i dagtilbudsloven for nogle år siden (i øvrigt helt, helt vildt, at den ikke var det). Ligesom jeg – i tæt samarbejde med Ane Halsboe-Jørgensen (S) og Pernille Rosenkrantz-Theil (S) – fik skrevet ind, at dagtilbud ikke må pålægges koncepter og andet, der ligger ud over læreplanerne.

Det ER altså allerede lov. Det er bare ikke virkelighed. 

Når vi voksne styrer og organiserer børns tid hele tiden og sætter mål, så skaber vi ikke bare en usund præstationskultur

Lotte Rod (R)
Børneordfører

På den måde er børneområdet meget anderledes end skoleområdet. Mens Christiansborg-politikere bliver ved med at trække regler og styring ned over skolerne, er der faktisk ikke særligt mange regler på børneområdet: 

De vigtigste statslige bestemmelser er ikke regler, men en pædagogisk ramme, der skal udfoldes lokalt. Det gælder dagtilbudsloven, læreplanerne, det fælles børnesyn og minimumsnormeringer.

Her er ikke ret mange krav til, præcis hvordan ting skal gøres. I stedet sætter det en fælles ramme om vores pædagogiske grundsyn med leg, fællesskaber og medbestemmelse til børnene. Minimumsnormeringerne er heller ikke firkantede regler.

Det er en økonomisk tildeling, der sørger for, at der overhovedet er personale nok til at kunne være nærværende med børnene. 

Frihed til det vigtigste
I Radikale Venstre støtter vi altså frihedsforsøgene, men hvis jeg kunne bestemme, skulle vi gå længere end nogle forsøg: Jeg vil gerne have, at regeringen tager ansvar for, at alle vuggestuer og børnehaver også i virkeligheden sættes fri af koncepter. 

Jeg vil styrke den pædagogiske dømmekraft. Jeg vil have uddannede pædagoger med høj faglighed.  

Lotte Rod (R)
Børneordfører

Jeg vil styrke den pædagogiske dømmekraft. Jeg vil have uddannede pædagoger med høj faglighed.

Derfor har vi i Radikale Venstre lavet en plan for at lægge en milliard kroner årligt oven i minimumsnormeringerne og pædagoguddannelsen.

Og når vi har taget livtag med koncepterne, skal vi lave en systematisk gennemgang af, hvad pædagoger i øvrigt bliver tvunget til at bruge deres tid på, sådan så vi kan skære det helt ind til benet og frigive tiden til det vigtigste: samværet med børnene. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lotte Rod

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2012)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

Ane Halsboe-Jørgensen

Beskæftigelsesminister, MF (S)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2009)

0:000:00