Kriseramte pædagoguddannelser skriger efter politisk handling. Minister vil ikke love noget

De gode hensigter om en reform af pædagoguddannelsen står i kø, men uddannelsesministeren vil ikke love noget. "Det er virkelig akut," siger Camilla Wang fra Danske Professionshøjskoler. Tomme studiepladser og fagligt svage elever har kastet uddannelsen ind i en ond spiral.

Før valget var der bred politisk opbakning til en reform af pædagoguddannelsen, men SVM-regeringen har ikke lagt sig fast på uddannelsens fremtid. Her ses uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Før valget var der bred politisk opbakning til en reform af pædagoguddannelsen, men SVM-regeringen har ikke lagt sig fast på uddannelsens fremtid. Her ses uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Signe LøntoftChris Lehmann

"For hvert år der går, bliver hullet dybere."

Sådan siger Camilla Wang, der er forkvinde for Danske Professionshøjskoler og rektor på Professionshøjskolen Absalon, om behovet for en reform af pædagoguddannelsen.

En reform, som var på tegnebrættet under den tidligere regering, men som ikke nævnes i SVM-regeringens regeringsgrundlag.

"Det er virkelig akut. Hvis man ikke gør noget, har uddannelsen svære udsigter," fastslår Camilla Wang, der peger på, at optaget til uddannelsen er faldet kraftigt de seneste år.

Hun bakkes op af Elisa Rimpler, formand for BUPL:

"Pædagoguddannelsen burde ligge øverst i ministerens bunke af arbejdsopgaver," siger hun og advarer om, at pædagogmanglen går ud over hverdagen i landets vuggestuer og børnehaver.

"Vi har en buldrende rekrutteringskrise, der presser ikke mindst daginstitutionerne helt ud i tovene. Lige nu gør regeringen ingenting, og jeg er vildt utålmodig."

Det har været som at slå i en dyne.

Elisa Rimpler
Formand, BUPL

Regeringen er trådt til i december. Er det ikke i orden, at en ny minister skal bruge noget tid på at komme i gang, før store reformer sættes i søen?

"Jeg er med på, at en ny minister har mange ting i kalenderen og har travlt. Men jeg mener bare ikke, at pædagoguddannelsen kan vente," siger hun og tilføjer, at BUPL har advaret om faldende optagetal i årevis:

"Det har været som at slå i en dyne." 

Hverken tidsplan eller proces 

Uddannelses- og Forskningsministeriet evaluerede i 2021 pædagoguddannelsen. Her svarede kun 23 procent af de adspurgte arbejdsgivere, at de nyuddannede pædagoger besidder de forventede kompetencer og er klædt på til pædagogarbejdet i praksis.

I kølvandet på evalueringen sagde daværende uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S), at regeringen i det nye år vil gå efter at indgå en politisk aftale om forbedring af pædagoguddannelsen.

Nu frygter Danske Professionshøjskoler, som blandt andet står for at uddanne lærere og pædagoger, at momentum er forsvundet:

"Vi har ikke kunnet se det i regeringsgrundlaget og har heller ikke fået nogle signaler om, at det er på vej. Det er lidt træls og lidt ærgerligt, da der før valget var bred politisk opbakning til en reform af pædagoguddannelsen," siger Camilla Wang.

Onsdag stillede uddannelsesordfører Sofie Lippert (SF) spørgsmål om handling på evalueringen af pædagoguddannelsen.

Når jeg er en lille smule vævende i mine svar, skyldes det simpelthen, at tingene skal tilrettelægges ordentligt.

Christina Egelund
Uddannelses- og forskningsminister

Her udtrykte uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) velvilje i forhold til at lade reformen af læreruddannelsen danne forlæg for en reform af pædagoguddannelse:

"Det ligger lige for at lave den samme øvelse i forhold til pædagoguddannelsen," sagde ministeren, før hun fortsatte:

"Når jeg er en lille smule vævende i mine svar, skyldes det simpelthen, at tingene skal tilrettelægges ordentligt, og vi har ikke lagt os fast på hverken tidsplan eller proces endnu. Men det er ikke et udtryk for manglende vilje," sagde Christina Egelund i Folketingssalen.

Altinget ville gerne have spurgt ind til, om SVM-regeringen vil komme med et udspil til en reform af pædagoguddannelsen.

Ministeren stiller ikke op til interview, men har sendt et skriftligt svar:

"Jeg forstår godt, at Camilla Wang løfter den her dagsorden. Pædagoger gør hver dag en stor forskel for vores børn, unge og udsatte, og det er ganske bekymrende, at der er så store problemer med at rekruttere til uddannelsen. Løsningen er næppe at svække på kvaliteten af pædagoguddannelsen, men måske nærmere at tænke opbygningen af den på en anden måde," står der i citatet. 

Flere kriser på én gang

Allerede i 2019 anerkendte daværende uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) pædagoguddannelsens udfordringer og tilførte 127,5 millioner kroner.

De penge skulle kompensere for faldende optag og sikre kvaliteten, men der var ikke tale om et permanent løft, og pengene udløber i år.

Vi står i en meget vanskelig situation, hvor vi både har en kvalitetskrise, en ansøgerkrise og kæmpe efterspørgsel fra arbejdsmarkedet.

Camilla Wang

Det vil gøre ondt værre, siger Camilla Wang, der peger på, at uddannelsen er ramt af flere kriser på én gang: 

"Vi står i en meget vanskelig situation, hvor vi både har en kvalitetskrise, en ansøgerkrise og kæmpe efterspørgsel fra arbejdsmarkedet. Hvis ikke regeringen handler meget snart, ser vi altså også ind i en økonomisk krise," siger hun.

Samtidig viser en ny analyse fra tænketanken DEA, at mange studerende har svage faglige forudsætninger og kommer med lave karakterer fra folkeskolen, ligesom mange modtager Specialpædagogisk Støtte.

De ekstraordinære midler har holdt hånden under uddannelsen i en kortere periode, men der er behov for en afklaring, der rækker længere end en saltvandsindsprøjtning, fastslår Camilla Wang:

"Vi har brug for en ny pædagoguddannelse. I kraft af den saltvandsindsprøjtning, der kom, har vi kunnet lave nogle ting om, men det er inden for den gældende bekendtgørelse. For at lave de nødvendige ændringer er der nødt til at være en politisk proces."

En bombe under trivslen

De tomme studiepladser på landets pædagoguddannelser er dårligt nyt for børn og forældre. For pædagogmanglen er i forvejen stor. Fra marts til august 2022 var der 4.240 forgæves rekrutteringer til ledige pædagogstillinger, ifølge tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det svarer til cirka hver tredje stilling.

Det er det første sted, man bør kigge hen under den aktuelle trivselskrise.

Elisa Rimpler
Formand, BUPL

Det er en bombe under børn og unges trivsel, siger Elisa Rimpler:

"Pædagoger er de vigtigste kernetropper, når det kommer til at sikre de tidlige indsatser og betingelserne for børn og unges liv, udvikling og dannelse. Det er det første sted, man bør kigge hen under den aktuelle trivselskrise."

En reform af pædagoguddannelsen er ikke alene påkrævet. Det burde også være en lavthængende frugt, mener BUPL-formanden:

"Alle parter sidder sådan set bare og venter, og vi har god konsensus om, hvordan  pædagoguddannelsen skal reformeres," siger hun.

Camilla Wang peger på erfaringerne fra reformen af læreruddannelsen, hvor der også var enighed om indholdet:

"En ny reform kan udvikles og implementeres på cirka to år, det ved vi fra reformen af læreruddannelsen," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Wang

Forkvinde, Danske Professionshøjskoler, rektor, Professionshøjskolen Absalon,
cand.mag. i dansk og psykologi (Københavns Uni. 1997)

Elisa Rimpler

Formand, BUPL
pædagog (Esbjerg Seminarium 1999)

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

0:000:00