Debat

LLOH: At bruge boliger som hoteller vil drastisk forværre situationen

DEBAT: Hvis man lader markedsmekanismerne styre udviklingen af Airbnb, vil det betyde endnu flere udfordringer for den normale borger i København, skriver Claus Højte, direktør i Lejernes LO i hovedstaden.

Boliger er ikke til for at drive hotelvirksomhed, mener Claus Højte.
Boliger er ikke til for at drive hotelvirksomhed, mener Claus Højte.Foto: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus Højte
Direktør i Lejernes LO Hovedstaden

Cepos – ved Martin Ågerup i sit indlæg på Altinget - mener, at alt er i den skønneste orden, og at det nærmest er en naturnødvendighed, hvis tjenester som Airbnb skubber den danske hotelbranche i afgrunden, og vi åbner fuldstændigt for, at alle boliger altid kan udlejes som hoteller for turister.

Den eneste regulering, mener Ågerup, bør være via anmeldelser af de hjem, der udlejes – ligesom når folk anmelder kvaliteten af ureguleret og ubeskattet pirat-taxa-kørsel med Uber.

Men det går ikke! At lade stå til er nattevægterstaten ad bagdøren i en situation, der kalder på politiske beslutninger – ikke på markedsøkonomiske rygmarvsreaktioner.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

I dag sker der for eksempel i København udlejning af mange boliger på hotellignende vilkår. Visse boliger, der drives af professionelle udlejere, har op til 25 ind- og udflytninger om året.

Andre boliger, også drevet af endog meget store udlejningsfirmaer, udlejes på tidsbegrænsning, helst til udlændinge, der ikke kender priserne og reguleringen af det danske boligmarked. Huslejerne her ligger i mange tilfælde på mellem tre og fire gange det lovlige.

Lad os derfor være realistiske, lad os sætte Airbnb i en ramme, der giver os fordelene og minimerer ulemperne

Claus Højte, direktør i Lejernes LO Hovedstaden

Disse boliger blokeres for almindelige borgere, for selv om mange har råd til at betale for et hotel i ferien, er det ikke ensbetydende med, at de kan betale hotelpriser for deres blivende bolig hele året rundt.

Lad os sætte Airbnb i en ramme

København tiltrækker hele tiden nye borgere. Tilflytningen er konstant, men fraflytningen er blevet mindre de sidste ti år. Nybyggeriet er langt bagefter befolkningsudviklingen, og boligforbruget er styrtdykket de sidste ti år.

De fleste nyopførte boligers priser ligger langt over, hvad den københavnske borger kan betale. De store private udlejere spekulationsmoderniserer boligerne i den ældre boligmasse og fordobler huslejerne, og de små og mellemstore boliger i byen købes af velhavere til deres børn – et faktum, der er dokumenteret af Danmarks Statistik.

Andels- og ejerpriserne stiger i et bekymrende tempo. Der er trængsel, masen og puffen på den nederste halvdel af boligmarkedet.

Lukker vi – som Ågerup gerne vil det – op for at bruge boligerne som hoteller, vil det drastisk forværre denne i forvejen alvorlige situation, fordi turister med ferieopsparingen i baglommen simpelthen vil snuppe boligerne for næsen af danske borgere, der desperat mangler bolig.

I Barcelona og New York har myndighederne forsøgt at inddæmme Airbnb, fordi tjenesten gjorde præcis dette. Lige så lidt som Uber er deleøkonomi baseret på biler, er ureguleret Airbnb det på boligsiden. Det har man erkendt andre steder i verden – og handlet på.

Lad os derfor være realistiske, lad os sætte Airbnb i en ramme, der giver os fordelene og minimerer ulemperne, herunder en yderligere ophedning af et febrilt boligmarked i de store, danske byer.

Vores boligminister har allerede skabelonen. Den brugte han, da han som transportminister rammede Uber ind.

Og når vi har fået Airbnb på plads, så lad os tale om, hvordan vi skaber ordentlige boliger til alle danskere.

Dokumentation

Temadebat: Skal Airbnb reguleres?

I Amsterdam bliver lejlighederne fjernet fra Airbnb’s hjemmeside, når de har været lejet ud i mere end 60 dage om året, og i Paris sker det efter 120 dage.

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har luftet, at København skal følge efter Amsterdam og få de lejligheder fjernet fra Airbnbs liste, der har været lejet ud i 60 dage på et år.

Modstanderne af den holdning mener ikke, at det er politikernes ansvar at regulere, hvorvidt der skal være loft over antallet af dage, man må leje sin lejlighed ud. I stedet mener de, at det bør afgøres internt i ejendomsforeningerne, om der skal eksistere et udlejningsloft.

Hvilken retning er den rigtige at gå? Hvad bør reguleres? Skal Airbnb sammenlignes med resten af hotelbranchen, så der skal være lige vilkår?

Det har Altinget spurgt en række debattører om. Mød panelet her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Højte

Direktør, LLO Hovedstaden
cand.mag. i historie og pædagogik (Københavns Uni. 1995)

0:000:00