Debat

Dansk IT: Digitalt hjemmearbejde er blot begyndelse til et forandret arbejdsliv

DEBAT: Danske arbejdspladser har nydt godt af en velfungerende digital infrastruktur i en tid med meget hjemmearbejde og coronakrisen kan blive startskud til at virksomheder tager ny teknologi til sig, skriver Kims Stensdal.

Kim Stensdal beskriver i dette indlæg fire erfaringer, som vi skal tage med os fra coronakrisens digtale hjemmearbejde.
Kim Stensdal beskriver i dette indlæg fire erfaringer, som vi skal tage med os fra coronakrisens digtale hjemmearbejde.Foto: Pressefoto/Dansk IT
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Stensdal
Chef for kommunikation og viden, Dansk IT

Året 2020 vil i høj grad blive husket for den globale coronapandemi.

Det er dog ikke usandsynligt, at det også vil blive husket som året, hvor hjemmearbejde for alvor fik et gennembrud.

Aldrig før er så mange danskere "mødt ind på arbejde" ved kun at bevæge sig få meter fra morgenmaden til kontorpladsen i hjørnet af stuen, i ekstraværelset eller i soveværelset.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Aldrig før har Teams-møder, Zoom-møder og virtuelle forsamlinger i det hele taget været så integreret en del af danskernes arbejdsdag.

Altinget stiller i denne debat derfor også et relevant spørgsmål; hvad har vi lært af det digitale hjemmearbejde?

En bølge af nye teknologier er i disse år med til at ændre måden, vi arbejder på - uanset om det foregår i hjemmet eller på kontoret.

Kim Stensdal
Chef for kommunikation og viden, Dansk IT

Her er fire vigtige erfaringer fra den tid, der er gået - erfaringer, der samtidig også peger frem i tiden.

1. Langsigtede strategier og investeringer betaler sig
Det digitale hjemmearbejde har under coronakrisen fået et gevaldigt boost. Når det overhovedet har kunnet lade sig gøre, skyldes det årtiers investeringer og ambitiøse strategier på det digitale område i både den offentlige og private sektor.

Uden en velfungerende bredbånds- og mobilinfrastruktur havde hjemmearbejdet ikke været en mulighed.

Hvis ikke mange arbejdspladser over en årrække havde sikret sig, at medarbejderne var udstyrede med bærbare computere, smartphones og digitale samarbejdsplatforme, så havde det også været en langt større udfordring at etablere en virtuel arbejdsplads.

Danmark har været fremsynet, når det kommer til digitalisering.

Her har vi beviset på, at det betaler sig; tænkt lige over, hvor hurtigt og gnidningsløst overgangen til hjemmearbejdet egentlig foregik – vel at mærke samtidig med at vi alle skulle forholde os til en sundhedsmæssig krise.

2. Én ting er bredbånd - noget andet digitale kompetencer
Det står dog også klart, at én ting er at sikre den nødvendige infrastruktur, og at danskerne generelt har den nødvendige hardware og software til at kunne arbejde fra hjemmepinden.

Noget andet er, om vi har de kompetencer, der skal til for, at man som virksomhed kan have succes, selvom medarbejderne ikke er fysisk på kontoret.

Det handler om alt fra kompetencer til at kunne anvende konkret software og de centrale platforme, til de mere generelle kompetencer, der handler om, at man kan kommunikere, samarbejde og innovere i en virtuel kontekst.

Her er det vigtigt at bemærke, at lederne også skal have kompetencerne til at kunne lede på afstand.

På kompetencefronten har vi alle en kontinuerligt behov for at blive opdateret. Når Rambøll og Dansk IT hvert år udgiver rapporten IT i praksis, er ”manglende kompetencer” ofte fremhævet som en væsentlig barriere for digitalisering.

Kompetenceudviklingen er en opgave, vi aldrig bliver færdig med som samfund.

3. Hjemmearbejdspladser kan løse mange problemer
Danmark kæmper som så mange andre lande med bilkøer på vejene. Stress er også her i landet desværre lidt af en folkesygdom.

Samtidig har vi over de seneste årtier oplevet en fraflytning fra nogle steder af landet, blandt andet på grund af, at det kan være svært at finde bestemte jobs i de områder.

Digitale hjemmearbejdspladser har allerede nu vist sig at kunne spille en afgørende rolle i, hvordan vi løser centrale samfundsudfordringer som disse.

Læs også

Og nu er det ikke fordi, at der ikke også er dilemmaer og udfordringer forbundet med hjemmearbejde. For eksempel kan det være en udfordring at skabe den nødvendige teamfølelse på arbejdspladsen.

Det ændrer dog ikke på, at hjemmearbejdspladser generelt kan hjælpe os med at få løst mange samfundsmæssige problemer.  

4. Vi er kun i begyndelsen af en total forandring
Digitalt hjemmearbejde og videomøder har været omdrejningspunktet på mange arbejdspladser i 2020.

Det er dog kun begyndelsen.

En bølge af nye teknologier er i disse år med til at ændre måden, vi arbejder på - uanset om det foregår i hjemmet eller på kontoret.

For eksempel kan man fremhæve mixed reality, digitale assistenter og kunstig intelligens: Digitalisering forandrer vores arbejdsdag og dagligdagen i det hele taget.

Vi skal vænne os til ikke bare at kommunikere med de menneskelige kolleger via digitale forbindelser – men også til at kommunikere med de ”virtuelle kolleger,” for eksempel i form af en digital assistent, der hjælper dig med at indhente de data, du står og mangler til mødet mandag morgen.

Coronapandemien har været en digital øjenåbner i mange danske virksomheder og organisationer. Det kan derfor også blive den faktor, der får danske arbejdspladser til for alvor at tage de nye digitale muligheder til sig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Stensdal

Chef, kommunikation og viden, Dansk IT, fhv. teknologiredaktør, Computerworld
journalist (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00