Dansk IT: Værn om digitale kerneværdier skal forhindre modstand mod digitalisering
DEBAT: Vi risikerer at borgere i Europa vender sig mod øget digitalisering, hvis der ikke er styr på tillid og transparens. Det er nødvendigt, at EU regulerer den digitale økonomi, skriver Kim Stensdal fra Dansk IT.
Kim Stensdal
Chef for kommunikation og viden, Dansk ITOver de seneste årtier har digitaliseringen på vores arbejdspladser, i dagligdagen og i samfundet i det hele taget udviklet sig hastigt og kan i dag betegnes som et omdrejningspunkt i Danmark anno 2021.
Udviklingen er for det meste positiv og med til at skabe nye muligheder for både individet, virksomhederne og fællesskabet.
Der er dog en del men'er, som vi for længe har negligeret.
Tech-giganter giver udfordringer
Vi oplever, at selve demokratiet og den faktabaserede dialog bliver udfordret på sociale medier.
Globale tech-giganter agerer i nogle sammenhænge på en måde, der forekommer afsporet set med et sæt danske og europæiske øjne. Og vi har set, hvordan en fri og fair konkurrence risikerer at blive sendt til tælling, når enkelte spillere i for høj grad bestemmer på markedet.
Selvom vi lever i en globaliseret verden, er verden ikke én størrelse, når det kommer til normer og værdier - og slet ikke når vi taler it og digitalisering.
Man kan sågar tale om, at der findes europæiske kerneværdier inden for digitalisering.
Når regulering er nødvendigt
Det er det, EU gerne vil forsøge at tydeliggøre og værne om med den digitale lovpakke, der kommer til at definere ganske meget i de kommende år.
Selvom regulering vel aldrig kan være et mål i sig selv, er det tydeligt, at der på dette område er et behov for, at man politisk og juridisk arbejder ud fra nogle klare rammer og krav for på den måde både at kunne beskytte borgere og virksomheder, mens den digitale udvikling buldrer videre.
Vi er kommet langt med implementeringen af for eksempel GDPR, men det er kun ét element blandt flere, der er brug for at bringe i spil.
Hvordan sikrer vi for eksempel, at både helt unge it-startups og de større it-virksomheder i Danmark og EU har de bedste vilkår for at kunne vokse og på den måde kan sikre arbejdspladser og skatteindtægter?
Alt for ofte har vi set, at de, når de når en vis størrelse, flytter hovedkontoret til Silicon Valley, hvorfra vækstmulighederne er bedre.
Eller at globale tech-giganters dominans i Europa gør livet urimeligt svært for lokale startups og alle SMV’erne. Det kan vi gøre bedre.
Samtidig skal både europæiske it-sværvægtere og it-giganterne fra blandt andet Kina og USA, der driver forretning i Europa, ikke være i tvivl om spillereglerne – blandt andet i forhold til målrettet digital annoncering.
Et bud på europæiske kerneværdier
Hvis man skal forsøge at sætte ord på de digitale kærneværdier, som mange danskere kan bakke op om, må tillid og transparens være nogle af nøgleordene.
Det er både i forhold til de private virksomheder og den offentlige sektor, der er noget af det mest digitaliserede, vi har i dag. Det er kerneværdier, der især er vigtige i en tid, hvor der tages mange digitale kvantespring.
Central her er det, at både virksomheder og den offentlige sektor bliver nødt til at forholde sig til individets ret til en privatsfære. Og vi skal sikre, at den indsamling og anvendelse af data, der finder sted, er nem at gennemskue.
Hvis borgeren eller kunden ikke oplever, at der er tillid og transparens, risikerer vi, at den 'techlash'-bølge, der allerede i dag rører på sig, for alvor vil begynde at rulle.
Så vil befolkningerne i EU begynde at modsætte sig en øget digitalisering, og det vil have alvorlige konsekvenser for, hvordan vi også fremover kan udvikle og styrke både den private og den offentlige sektor.
Reguleringen af den digitale økonomi er en sag med mange facetter. Alle nuancerne skal med, når EU sætter gang i nye reguleringer i den kommende tid.
Tilbage står, at regulering på en række områder er en nødvendighed, hvis vi vil værne om det digitale værdisæt og DNA, der kendetegner Danmark og EU i en globaliseret, digitaliseret verden.