Debat

KMD: Skal alt data virkelig være tilgængeligt hele tiden?

Klimahandling skal trumfe behovet for tilgængelighed. Derfor bør vi diskutere, om it-løsninger virkelig skal køre 24 timer i døgnet, 365 dage om året, skriver Peter Juul Grostøl.

Vi har alle en forventning om, at lyset på kontoret automatisk slukker, når der ikke længere er nogen på arbejde. Nu skal vi til at stille krav om, at it-løsningen, i alle miljøer, skal gøre det samme, skriver Peter Juul Grostøl.
Vi har alle en forventning om, at lyset på kontoret automatisk slukker, når der ikke længere er nogen på arbejde. Nu skal vi til at stille krav om, at it-løsningen, i alle miljøer, skal gøre det samme, skriver Peter Juul Grostøl.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi slukker lyset, når vi går i seng. De særligt sparsommelige slukker også for apparaternes standbytilstand, så de kræver et tryk på kontakten næste dag. For hvorfor skulle fjernsynet eller computerskærmen stå klar til at blive tændt hvert øjeblik hele natten?

Den samme tankegang er endnu ikke nået til vores brug af data. Men det bør den. For her gemmer sig store grønne gevinster, hvis vi virkelig vil.

It-branchen bidrager til CO2-udledningen gennem hardware produktion og de datacentre, som driver it-løsninger. Faktisk er it-branchen sammenlignelig med luftfart eller shipping, når det kommer til CO2-udledning. Problemet er reelt og alvorligt.

Men it-branchen vil gerne og kan bidrage til den grønne omstilling. Både via smarte digitale løsninger der muliggør en bedre indsats mod CO2-udledning i andre brancher, men også gennem ændringer i it-systemernes drift. Det kræver først og fremmest et stærkere grønt ønske fra alle it-kunder, og så kræver det en dialog om, hvorvidt det virkelig kan være rigtigt, at vi skal kunne tilgå alt data på alle tider af døgnet?

Stadig mange grønne frugter at høste

Selvom vi i KMD i dag har fokus på at reducere klimabelastningen gennem anvendelsen af grøn energi, mindre el-intensive kølemetoder i datacentrene og genanvendeligt hardware, som kan operere ved højere varmegrader, så er der stadig mange grønne frugter at høste. Men det næste store grønne paradigmeskifte inden for dataopbevaring og it-systemer skal it-virksomhederne tage sammen med sine kunder.

Temadebat

Hvor stort et problem udgør vores digitale klimaaftryk?

Altinget sætter i en ny temadebat fokus på, hvordan øget digitalisering påvirker vores klimaaftryk. Her giver en række aktører deres bud på, hvor stort et problem det digitale klimaaftryk udgør, hvad der kan gøres for at sænke udledningen fra danskernes digitale forbrug, og hvem der har ansvaret.

Du kan se det samlede debatpanel her.

Om temadebatter:
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende dit indlæg til [email protected].

På det seneste er statslige institutioner begyndt at stille krav til it-leverandørerne om at dokumentere, at de gør deres for at leve op til bedste praksis på området. Senest har Digitaliseringsstyrelsen i 2022 offentliggjort en rapport om, hvordan offentlige myndigheder kan stille grønne krav i deres indkøb af ydelser til databehandling og -opbevaring. Det er en god start, og de nævnte tiltag er både gode og berettigede.

Men er denne tilgang ambitiøs nok, også på kort sigt? Gør vi virkelig alt, hvad vi kan? For at gøre mere, skal vi for eksempel turde spørge, hvad formålet egentlig er med de løsninger, der kører på serverne i datacentrene.

For at en it-løsning fungerer, er der – forenklet sagt – et krav om tilstrækkelige ressourcer: Lagerplads til data, netværk til kommunikation og CPU-kraft til beregninger. Oven i dette kommer ofte krav om, at en løsning skal eksistere og køre i flere kopier. Vi taler typisk om et antal dublerede miljøer. Alle disse komponenter bruger strøm. Jo flere ressourcer en løsning kræver, des mere forurener den alt andet lige.

Vi forventer, at it og data altid er til rådighed. Det skal trodse tidszoner og grænser. Vi kan logge på klokken tre om natten, hvis vi vil, fra vores kontor, hjemme eller fra et hotel i New York. Svartider måles i millisekunder, og alle data er altid til rådighed. Og nogle gange er det bestemt berettiget at stille disse krav, fordi en løsning styrer en kritisk proces eller understøtter en samfundskritisk opgave.

Men det er vores påstand, at vi ikke har den nødvendige dialog om, hvornår det er nødvendigt, at alt data er tilgængeligt hele tiden. Alt for ofte kopierer vi standardkrav fra udbud til udbud, uden at undersøge om behovet er reelt, og om vi udnytter de grønne muligheder, som moderne teknologier har.

Nu skal vi til at stille krav

I dag er der et stort fokus på at udvikle løsninger i såkaldte containere i diverse cloud-miljøer. Ofte italesætter vi, hvordan dette giver adgang til endnu flere services, mulighed for at opskalere, når forbruget vokser og evnen til at anvende endnu flere data. Men en af de væsentligste egenskaber ved de samme teknologier er, at man også hurtigt kan stoppe og starte løsninger. Det er vigtigt, når noget går galt, men det er lige så vigtigt, når vi gerne vil reducere energiforbruget.

Hvorfor ikke stille krav om, at en løsning ikke må køre, når der ikke har været aktivitet i 30 minutter, så længe vi også kan vise, at den kan startes op igen inden for få minutter, når behovet er der?

Peter Juul Grostøl
Digitaliseringsdirektør i Stat, KMD

Vi har alle en forventning om, at lyset på kontoret automatisk slukker, når der ikke længere er nogen på arbejde. Nu skal vi til at stille krav om, at it-løsningen, i alle miljøer, skal gøre det samme. Hvorfor slukker serverne ikke, når den sidste bruger er logget af, og tænder automatisk op igen, når den første bruger er mødt på arbejde?

Teknologien har vi principielt haft i adskillige år, men vi ser stadig konsekvent krav om, at løsningerne skal køre 24 timer i døgnet, 365 dage om året. Hvorfor ikke stille krav om, at en løsning ikke må køre, når der ikke har været aktivitet i 30 minutter, så længe vi også kan vise, at den kan startes op igen inden for få minutter, når behovet er der?

Så kan den første bruger billedligt talt trykke på kontakten til serveren om morgenen og tage sig en kop kaffe, mens serveren starter op. Det tager få minutter, og de få minutters ventetid indeholder et stort grøn potentiale. Teknologien og muligheden er der, hvis vi vil.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00