Gitte Seeberg før elbilkommission: Jo, jeg har faktisk tillid til, at politikerne finder en løsning

INTERVIEW: Autobranchens direktør Gitte Seeberg frygter voldsomme afgiftsstigninger på elbiler ved årsskiftet, selvom politikerne endnu har forhandlingerne til gode.

Der gik ikke mange minutter fra regeringen præsenterede sit finanslovsudspil på den sidste dag i august, til Autobranchen var på barrikaderne.

”I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling,” lød det fra organisationens direktør, Gitte Seeberg, i en pressemeddelelse under overskriften ”Finanslovsforslag vil stoppe salget af elbiler”.

Registreringsafgiften på elbiler står ganske rigtigt til at stige fra 20 til 65 procent ved årsskiftet, hvis der ikke gøres noget, og det kommer regeringens finanslovsudspil heller ikke med noget bud på.

Regeringen forklarer dog udspillets manglende indhold på elbiler med, at fremtidens afgiftssystem bliver behandlet i de kommende klimaforhandlinger på transportområdet. Og her afventer man elbilkommissionens anbefalinger, der bliver præsenteret mandag.

Gitte Seeberg havde alligevel gerne set, at der blev sat midler af til det i finanslovsudspillet og påpeger, at skatteminister Morten Bødskov (S) tidligere har sagt, at det skulle med i udspillet.

"Hvis du bestiller en elbil nu, så er sandsynligheden for, at den først bliver leveret næste år ret stor. Så hvem har mod på at købe en ny bil, når man ikke ved, hvad den kommer til at koste? Jeg er med på, at kommissionens anbefalinger fremlægges i næste uge. Men så skal det forhandles og besluttes, og hvor er vi så henne rent tidsmæssigt?" spørger Gitte Seeberg til Altinget.

Eldrup har ikke 90 mandater
Har du ikke tillid til, at kommissionen og de efterfølgende klimaforhandlinger finder en løsning på det her?

"Eldrup-kommissionen har jo ikke 90 mandater. Men jo, jeg har faktisk tillid til politikerne handler på det. Men det skal ske ret hurtigt, for ellers går salget helt i stå. Og vi ved alle, at pengene sidder mindre løst ovenpå corona, hvilket kun giver mere usikkerhed,"  siger hun.

Du maler et scenarie op om, at registreringsafgifter stiger til 65 procent til nytår. Skaber du ikke unødig panik ved at varsle afgiftsstigninger, selvom du godt ved, at der ikke er taget stilling til dem?

"Nej, for der er taget stilling til dem. Hvis man ikke træffer en anden beslutning, så træder afgifterne i kraft. Og derfor skaber det ikke den tryghed. Jeg ville personligt afstå fra at købe en ny elbil, til jeg vidste, hvad politikernes plan var," siger hun.

Hvorfor egentlig? Hvis afgifterne faktisk ender med at stige så voldsomt, som du frygter, ville det bedste så ikke være at skynde sig ud og købe bil? Og er det i virkeligheden ikke derfor, at du maler det her skræmmescenarie op?

"Nej, for langt de fleste elbiler har lang leveringstid."

Så du vil faktisk anbefale forbrugerne at vente med at købe bil?

"Jeg kan kun sige, at jeg ikke selv ville købe en elbil lige nu. Med mindre du med sikkerhed kan få den leveret inden årsskiftet," siger Gitte Seeberg.

Elbilkommissionen præsenterer sine anbefalinger mandag klokken 12.

Forrige artikel Rød blok klar med plan for udtagning af klimabelastende landbrugsjord Rød blok klar med plan for udtagning af klimabelastende landbrugsjord Næste artikel Elbæk og Siddique stifter nyt grønt venstrefløjsparti Elbæk og Siddique stifter nyt grønt venstrefløjsparti
EU-regler spænder ben for udtag af lavbundsjorde

EU-regler spænder ben for udtag af lavbundsjorde

LANDBRUG: Kun 15.000 ud af de 171.000 hektar klimabelastende lavbundsjorde kan udtages i frivilligt samarbejde med landbruget uden at komme i strid med EU’s statsstøtteregler, vurderer regeringen. Landbruget er uforstående.