Miljøorganisation: Vismænd forveksler bilisters magelighed med velfærd

KRITIK: NOAH beskylder de økonomiske vismænd for at vildlede med ny klimarapport, hvor afgifter på privatbilisme udløser store samfundsmæssige velfærdstab. Vismand ser metoden som en styrke.

NOAH kritiserer de økonomiske vismænd for at gøre bilisters magelighed til en afgørende forudsætning for, at det ikke kan betale sig at reducere CO2-udslippet fra privatbilismen.
NOAH kritiserer de økonomiske vismænd for at gøre bilisters magelighed til en afgørende forudsætning for, at det ikke kan betale sig at reducere CO2-udslippet fra privatbilismen.Foto: Torkil Adsersen/Scanpix Ritzau
Kim Rosenkilde

Økonomerne i Det Miljøøkonomiske Råd giver et forkert billede af virkeligheden, når de i en nylig rapport slår fast, at det er alt for dyrt at reducere privatbilismens CO2-udledning.

Det er vurderingen fra miljøorganisationen NOAH. Her anser man beregningerne bag rapportens konklusioner for mere ”vildledende” end vejledende.

”Det er fuldstændigt ubrugeligt. Man kan ikke bruge det som grundlag for nogen som helst politisk stillingtagen,” siger Ivan Lund Pedersen fra NOAH-Transport.

Det skæve billede skyldes ifølge ham, først og fremmest at vismændene har baseret deres beregninger på en ny model, hvor bilafgifternes betydning vejes på en mere negativ vægt, fordi de antages at føre til væsentlige "velfærdstab" for forbrugerne.

Man gør bilisters magelighed til en afgørende forudsætning for, at det ikke skulle kunne betale sig at begrænse forureningen fra biltrafikken.

Ivan Lund Pedersen
Noah-Transport

”Det er en modelteoretisk betragtning, som er grebet ud af den klare luft. Man gør bilisters magelighed til en afgørende forudsætning for, at det ikke skulle kunne betale sig at begrænse forureningen fra biltrafikken,” siger Ivan Lund Pedersen.

Velfærdstab vejer tungest
Han peger på, at netop det beregnede velfærdstab viser sig helt afgørende for Det Økonomisk Råds vurdering af omkostningerne ved at reducere CO2-udledningen fra privatbilismen.

”Velfærdstab for bilejerne (…) udgør den væsentligste del af den samfundsøkonomiske omkostning ved at mindske udledningen af drivhusgasser for personbiler,” lyder det blandt andet i Det Økonomisk Råds rapport.

Velfærdstab dækker over, at afgifter på brændstof og biler får folk til at vælge mindre biler, køre mindre eller måske helt undlader at købe en bil, end de ville have gjort, hvis afgifterne var lavere.

Det er først og fremmest dette "velfærdstab", som trækker omkostningerne ved CO2-reduktioner på vejene op.

0:000:00