Pernille Weiss anklages for at være i lommen på shipping-industrien

INDFLYDELSE: Et anerkendt EU-medie har sat spotlight på den danske konservative EU-parlamentarikers relationer til Danske Rederier, efter at hun har fremsat et ændringsforslag til nye EU-regler om måling af CO2-udslip fra skibsfarten. 

BRUXELLES: Konservatives eneste medlem af Europa-Parlamentet kritiseres for ikke at være åben om sine tætte forbindelser til dansk skibsfart. 

Ifølge EU-mediet EU Observer har Pernille Weiss undladt at oplyse til Europa-Parlamentet, at hendes valgkampagne til parlamentsvalget sidste år var støttet af Danske Rederier, på trods af at hun er sin politiske gruppes ordfører på et nyt regelsæt for overvågning af CO2-udslip fra shippingindustrien.

Samtidig har hun fremsat ændringsforslag til de nye regler, der ville give skibsfarten mildere reduktionsmål ved at ændre det basisår, som udledningen skulle måles ud fra, fra 2018 til 2008. Ifølge EU Observer var 2008 et fordelagtigt år for industrien at tage udgangspunkt i på grund af den verdensomspændende finanskrise, der resulterede i økonomisk nedgang, som også afspejledes i mindre udledning fra skibsfarten. 

EU Observer påpeger samtidig, at en af Pernille Weiss’ assistenter i Parlamentet kom direkte fra et job hos Danske Rederier. 

Olivier Hoedeman, der arbejder for tænketanken Corporate Europe Observatory, som fokuserer på lobbyvirksomhed i EU, er kritisk. 

“Problemet er, at hun har fået støtte til sin valgkampagne, hvilket bringer hende i et slags afhængighedsforhold med den danske shippingindustri,” siger han.

Oplysningspligt 
Det har været alment kendt, at Danske Rederier har støttet Weiss’ kandidatur og valgkampagne. 

EU-parlamentarikerne har pligt til at angive deres økonomiske interesser. De skal blandt andet oplyse, om de er på lønningslisten i en virksomhed, deltager i bestyrelsesarbejde, eller hvis de modtager støtte fra tredjeparter.  

Men Pernille Weiss selv mener ikke, at hun har gjort noget galt, fordi det ikke er hende personligt, som har modtaget penge fra dem, men partiet. 

“Jeg har jo ikke nogen private økonomiske interesser overhovedet, og det er det, du bliver spurgt om, når du bliver indskrevet som parlamentariker,” siger Weiss, der mener, at EU Observer blander hendes personlige ansvar sammen med partiets gøren og laden. 

“Jeg forholder mig ikke til, hvem der har støttet eller ej. Det overblik hverken kan eller skal jeg have,” siger hun. 

Hun mener heller ikke, at hendes assistents baggrund bør faktureres ind i ligningen, fordi han kommer fra en stilling hos netop Danske Rederier. 

“Der er jo ikke Berufsverbot,” siger hun. 

Politikere har interesser
SF’s Margrete Auken sidder med i Miljøudvalget, der behandler lovforslaget. Hun mener, at Pernille Weiss burde spille med åbne kort, selv om der ikke nødvendigvis er noget i vejen med at have shippingindustriens interesser med ved forhandlingsbordet. 

“Politikere repræsenterer jo altid interesser. Det, at man tager lobbyisternes synspunkter, er der principielt ikke noget forkert i, men man må ikke være lukket om det. Vi skal være transparente, og man skal kunne se, hvem vi snakker med, og hvem der betaler os,” siger Auken.  

Hun sidder i den grønne gruppe i Parlamentet, der har gennemsigtighed højt på listen over kerneområder.  

Den rutinerede parlamentariker kalder det slet og ret en skandale, at Weiss har undladt at oplyse om sine tråde til Danske Rederier, og hun er ikke i tvivl om, at ændringsforslaget er blevet forfattet med hjælp fra blandt andre Mærsk, som er den største aktør i Danske Rederier. 

“Jeg synes, det er pinligt af Mærsk, at de laver sådan nogle regnestykker, så de slipper for at skulle gøre noget som helst,” siger hun. 

Pernille Weiss afviser, at hendes forslag skulle være noget som helst andet end hendes politiske gruppe, EPP’s, politik. 

“Det er min gruppe, der kommer med det her. Det er ikke Pernille fra Danmark, der gør det. Jeg er bare budbringeren,” siger hun. 

Ændringsforslagene – inklusive Pernille Weiss’ forslag om at ændre basisår fra 2018 til 2008 – skal efter planen til afstemning i Miljøudvalget i næste uge.  

,

Forrige artikel V og R lægger pres på regeringen: Vil have ensartet CO2-afgift V og R lægger pres på regeringen: Vil have ensartet CO2-afgift Næste artikel Klimavismand slår fast: ”Det har entydigt en positiv klimaeffekt, hvis vi aflyser ny oliejagt” Klimavismand slår fast: ”Det har entydigt en positiv klimaeffekt, hvis vi aflyser ny oliejagt”