R: Passagerafgift skaber ikke grøn flytrafik

DEBAT: Flytrafikken skal pålægges afgifter efter, hvor meget en flytur skader klimaet – ikke efter, hvor mange passagerer der transporteres, mener Ida Auken (R). 

Af Ida Auken (R)
Klima- og energiordfører

Vi skal gøre flytrafikken grønnere. Det vil vi i Radikale Venstre gøre ved at lægge en afgift på flyenes forurening med CO2.

Hvis vi kun fokuserer på at få folk til at stoppe med at flyve, så løser vi kun en del af problemet – for uanset vores anstrengelser kommer folk også til at flyve i fremtiden. 

Derfor risikerer vi med en passagerafgift at udskyde problemet. Og derfor skal flytrafikken pålægges afgifter efter, hvor meget en flytur skader klimaet – ikke efter, hvor mange passagerer de transporterer. En afgift skal gøre flybranchen grønnere.

Skal betales efter skaden på klimaet
Derfor er det også vigtigt at skrue afgiften sammen på en måde, så den vil have effekt.

En flytur skal betale efter, hvor meget skade den reelt påfører klimaet. 

Vores forslag er derfor ikke en simpel brændstofafgift, men en afgift, der afhænger af flyets effektivitet, typen af brændstof, andel af biobrændstof, og hvor højt et fly flyver. 

Det vil give incitament til, at flyselskaberne vil omstille til grønnere brændstof for at undgå afgiften.

Ministeriet misforstår forslag
Desværre har Skatteministeriet misforstået Radikale Venstres forslag og skudt afgiften ned. 

Ministeriet skriver, at hvis en CO2-afgift reelt bare er en skjult brændstofafgift, vil det ikke flyve i Bruxelles. Det er helt korrekt. 

Ministeriet misser dog den væsentlige pointe, at en CO2-afgift er en klimaafgift. En CO2-afgift kan godt lade sig gøre inden for de nuværende rammer.

Grundlæggende har ministeriet altså misforstået den type af afgift, som vi ønsker, og konkluderer fejlagtigt, at afgiften vil være imod det, som man med et mundret navn kalder energibeskatningsdirektivet.

Det bedste ville selvfølgelig være, at afgiften var global – og næstbedst europæisk. Men så længe det ikke er sagen, kæmper vi for, at fly fra danske lufthavne flyver grønnere.

Forrige artikel Det Økologiske Råd: Flere fossilbiler er en bombe under vores klimamål Det Økologiske Råd: Flere fossilbiler er en bombe under vores klimamål Næste artikel Frej til regeringen: Invester i klimaet, ikke i mere økologi Frej til regeringen: Invester i klimaet, ikke i mere økologi
  • Anmeld

    Milessdmith

    apdcdp

    Thanks for sharing.I found https://kodi.software/ a lot of interesting information here. A really good post, very thankful and hopeful that you will write many more posts like this one.
    https://plex.software

  • Anmeld

    Milessdmith

    apdscp

    Tdscdshanks for sharing.I found a lot of interesting information here. A really good post, very https://luckypatcher.pro/ thankful and hopeful that you will write many more posts like this one.

  • Anmeld

    Allan Christensen · Kemiingeniør

    Traditionel udviklet ny teknologi - og disrespekten over for alle, der har ydet en indsats for at begrænse transporten og dennes forventede ødelæggende konsekvenser for naturen og vore efterkommeres fremtidsudsigter

    Det er en ulykke af dimensioner om det mod forventning skulle vise sig at pesticider, atomkraft, damplokomotiver, forbrændingsmotorer, bypass-motorer og anden traditionel udviklet ny teknologi ikke har bidraget til en økologisk mindre uansvarlig transport - og til at vi på så kort tid har kunnet få så mange passagerkilometre, lønforhøjelser, dyrtidsportioner, skattelettelser og ekspansive finanslove med så uventet få ødelæggende konsekvenser for naturen, klimaet og vore efterkommeres fremtidsudsigter til følge.

Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

KLIMANEUTRAL: Klimaprofessor Katherine Richardson bliver formand for et nyt klima advisory board, der skal hjælpe landbruget med at indfri visionen om klimaneutrale fødevarer i 2050. "Et af de store problemer indtil nu har været, at man taler ud fra business as usual," siger hun.