Debat

Bæredygtighedsdirektør: Verdensmålene bliver fremtidens konkurrencedygtige smøremiddel

Stigende fokus på bæredygtighed indvarsler en industriel revolution, der vil løfte de dygtigste bæredygtige virksomheder ind på nye markeder med enorme vækstpotentialer. Men revolutionen vil kræve sine ofre blandt de virksomheder, der hænger i bremsen, skriver direktør og forfatter Kristoffer Nilaus Tarp. 

Der er mindst to centrale grunde til, at vi bør tænke bæredygtighed og verdensmålene ind i de kommende generationers uddannelse, skriver Kristoffer Nilaus Tarp.
Der er mindst to centrale grunde til, at vi bør tænke bæredygtighed og verdensmålene ind i de kommende generationers uddannelse, skriver Kristoffer Nilaus Tarp.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kristoffer Nilaus Tarp
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De fleste forældre har nok efterhånden oplevet, at deres børn har fået øjnene op for begrebet bæredygtighed – ofte indrammet af FN’s 17 farverige verdensmål. Måske har de stillet spørgsmålstegn ved dieselbilen, kødforbruget eller længden på brusebade. Eller også fortæller de stolt om de bæredygtige initiativer, de er stødt på, eller selv har kastet sig over.

Temadebat

Hvilken rolle skal verdensmålene spille i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne?

Er det nødvendigt at tænke verdensmålene ind i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne – og hvis ja, hvordan skal de så konkret formuleres som en del af pensum?

Og hvordan sikrer man, at det ikke kun er de grønne mål om miljø og klima, der kommer til at fylde i undervisningen, men verdensmålene bliver bredt repræsenteret? 

Er der dele af uddannelsessystemet, hvor det er særligt vigtigt at udbrede kendskabet til verdensmålene?
Og betyder det overhovedet noget for erhvervslivet?

De spørgsmål stiller Altinget Verdensmål i en ny temadebat, hvor elevorganisationer, erhvervslivet og andre centrale uddannelsesaktører vil diskutere, hvilken rolle FN’s 17 verdensmål skal spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere.

Du kan sende din henvendelse til [email protected].

Og det er jo ikke så mærkeligt, for det er jo i særlig grad deres fremtid, der afhænger af, hvorvidt vi formår at opfinde mere bæredygtige samfundsmodeller end dem, der gav os og tidligere generationer vores køleskabe, hakkebøffer, fladskærme og charterrejser.

Men hvis de allerede er sporet ind på bæredygtighed, hvorfor behøver vi så at tænke bæredygtighed og verdensmålene ind i de kommende generationers uddannelse?

Det er der (mindst) to centrale grunde til. For det første fordi bæredygtighed er ekstremt kompliceret og for det andet fordi, vores fremtidige konkurrenceevne kommer til at afhænge af, om vores virksomheder bliver verdensmestre i bæredygtig forretningsudvikling.

Alle skal forstå bæredygtighed som disciplin

Lad os starte med den første grund – at bæredygtighed er hundesvært. Verdensmålene indrammer smukt de mange dimensioner af bæredygtighed på tværs af menneskelig udvikling, bæredygtig vækst, miljø og klimahensyn samt de rammevilkår, der skal få det hele til at ske.

Den bæredygtige transformation kræver en kritisk masse af indsigtsfulde borgere, forskere, forbrugere, debattører og beslutningstagere.

Kristoffer Nilaus Tarp
Forfatter og nordisk direktør for bæredygtighed, NNT Data Business Solutions

Skulle man koge de 17 skarpe farver ned til en bouillonterning kunne man sige, at verdensmålene sigter imod en verden, hvor vi kan sikre velfærd og velstand for alle indenfor de planetære rammer. Eller som det allerede blev formuleret i Brundtland-rapporten, så er en bæredygtig udvikling “en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”.

Det er jo ikke så svært at blive enige om, men den famøse djævel i detaljen relaterer sig til spørgsmålet om, hvordan vi faktisk gør det. Og det er her, at det hurtigt bliver langhåret. At lykkes med at finde de balancer, der kan sikre fremskridt og fremgang uden at trække for store veksler på kloden, kræver indsigt og viden – ikke bare mavefornemmelse og velvilje.

Det kræver generationer, der er flasket op med bæredygtighed som en egentlig faglighed, og som kan stille de rigtige spørgsmål og finde de komplekse svar, når det kommer til at forstå vores negative og positive aftryk. Den bæredygtige transformation kræver en kritisk masse af indsigtsfulde borgere, forskere, forbrugere, debattører og beslutningstagere – og denne kritiske masse kræver en endnu større talentmasse.

Vi skal ikke alle sammen kunne lave en livscyklusanalyse, et CO2-regnskab eller opsætte indikatorer for lighed i sundhedsvæsenet. Men vi skal have en grundlæggende forståelse af, hvad disciplinen bæredygtighed går ud på samt en evne til at stille kritiske spørgsmål til alt fra produkter over udviklingstendenser indenfor bæredygtighed til politiske prioriteter.

Det første vægtige argument for at tænke verdensmålene ind i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne handler altså om en ny form for nødvendig bæredygtig dannelse, der skal sikre, at kommende generationer per automatik tænker bæredygtigt og gør det med kompetence.

Virksomheder mangler ekspertise

Den anden gode grund handler om vores virksomheders evne til at konkurrere på fremtidens markeder, hvor bæredygtighed vil være et centralt krav – a license to operate som det hedder i den verden.

I bogen ‘Forretning for Fremtiden’ beskriver Erik Thomas Johnson og jeg disse krav som en ny industriel revolution, der vil løfte de dygtigste bæredygtige virksomheder ind på nye markeder med enorme vækstpotentialer. Men også en revolution der vil kræve sine ofre blandt de virksomheder, der hænger i bremsen.

Hos de virksomheder jeg arbejder med, mangler der ekspertise indenfor bæredygtighed. De dygtigste bæredygtighedspionerer rundt omkring i virksomhederne er nemlig ofte nået dertil af kringlede og tilfældige veje, og der er alt for få af dem.

Der er særligt brug for bæredygtige hjerner og hænder indenfor CO2- og ressourcetunge industrier som byggeri, transport, fødevareerhvervene og industriproduktion.

Kristoffer Nilaus Tarp
Forfatter og nordisk direktør for bæredygtighed, NNT Data Business Solutions

Det er først i disse år, at bæredygtighed er blevet en mere fast bestanddel af flere længerevarende uddannelser og efteruddannelser, og vi er langt fra i mål. Alle disse uddannelser er afhængige af et rekrutteringsgrundlag af nyudklækkede studenter med interesse for, og en grundlæggende forståelse af, disciplinen bæredygtighed.

LÆS OGSÅ: Erhvervsskoleelever: Verdensmål er hverdagsmål og ikke bare temauger

Et andet centralt indsatsområde er erhvervsuddannelserne, der ligeledes leverer en stor del af produktionsdanmarks talentmasse. Der er særligt brug for bæredygtige hjerner og hænder indenfor CO2- og ressourcetunge industrier som byggeri, transport, fødevareerhvervene og industriproduktion. Ambitionen må være, at om fem år ruller alle varevogne, transportbånd og håndværkerbiler rundt med verdensmålene som konkurrencedygtigt smøremiddel.

Mange voksne med afstand til uddannelsesårene kan nok tilslutte sig forfatter Ellen Key’s fremragende beskrivelse af, at “dannelse er det der er tilbage, når man har glemt, hvad man har lært”. Lad os sørge for, at en del af denne restsum bærer verdensmålenes klare farver.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristoffer Nilaus Tarp

Nordisk direktør for bæredygtighed, NTT Data Business Solutions, forfatter til 'Forretning for fremtiden'

0:000:00