Ny debat: Hvilken rolle skal verdensmålene spille i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne?

Skal FN’s 17 verdensmål spille en større og mere konkret rolle i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne? Det spørgsmål stiller Altinget Verdensmål i en ny temadebat.

Mange skoler arbejder i dag med undervisning i verdensmålene. Men bliver det gjort rigtigt? Og fylder det nok i pensum? Det spørger Altinget Verdensmål om i en ny temadebat.
Mange skoler arbejder i dag med undervisning i verdensmålene. Men bliver det gjort rigtigt? Og fylder det nok i pensum? Det spørger Altinget Verdensmål om i en ny temadebat.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Martin Mauricio

Siden verdensmålenes vedtagelse i 2015 har der løbende været en politisk diskussion om, hvilken rolle de bør spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.  

Mens SF har plæderet for, at verdensmålene skal tænkes “ind i alt” og være “en del af det formål, der er med at lave skole og uddannelse i Danmark”, har Nye Borgerlige advaret mod at sætte “venstreorienteret indoktrinering” på skoleskemaet.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) slog i 2019 fast, at det ikke er en “national forpligtelse” at undervise i verdensmålene, og hendes forgænger, LA-undervisningsminister Merete Riisager, har problematiseret, at verdensmålene nogle steder har udviklet sig til pejlemærker for dele af undervisningen.

Men hvad mener uddannelsesaktørerne og stemmerne i erhvervslivet? Ser de det som nødvendigt at tænke verdensmålene ind i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne – og hvis ja, hvordan mener de så, at de konkret formuleres som en del af pensum?

Og hvordan sikrer man, at det ikke kun er de grønne mål om miljø og klima, der kommer til at fylde i undervisningen, men verdensmålene bliver bredt repræsenteret? 

Er der dele af uddannelsessystemet, hvor det er særligt vigtigt at udbrede kendskabet til verdensmålene? Og betyder det overhovedet noget for erhvervslivet, at fremtidens generationer undervises i verdensmålene?

De spørgsmål stiller Altinget Verdensmål i en ny temadebat, hvor elevorganisationer, erhvervslivet og andre centrale uddannelsesaktører vil diskutere, hvilken rolle FN’s 17 verdensmål skal spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Panelet består blandt andet af:

Malene ThieleClaus Rosenkrands OlsenMalene Thiele og Claus Rosenkrands Olsen, hhv. CSR-chef og uddannelseschef i Dansk Erhverv

Ole HeinagerOle Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Dorte LangeDorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening (DLF)

Alma TynellAlma Tynell, forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)

Jesper Pøhler, bestyrelsesmedlem i Sustainable Change Makers

Kristoffer Nilaus Tarp, selvstændig konsulent og medforfatter til ‘Forretning for fremtiden’

Debatpanelet vil løbende blive opdateret med flere navne. Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere. Du kan sende din henvendelse til [email protected].

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Thiesen

MF (DF)
lærer (N. Zahles seminarium 2008)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

0:000:00