Hvilken rolle skal FN’s 17 verdensmål spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne? Det spørgsmål har aktører fra uddannelsessektoren i otte uger diskuteret på Altinget Verdensmål. Vi giver dig en opsamling på debatten.
Verdensmålene har potentialet til at bryde med silotænkningen i folkeskolen, men lige nu blokerer tre ting for den tværfaglige og helhedsorienterede undervisning, skriver Ditte Christiane Jensen og Thomas Tønnesen fra det digitale undervisningsforlag Clio.
Det er afgørende, at unge får viden og kompetencer til at tackle de komplekse problemstillinger, vi står overfor. Derfor skal vi i gymnasiet have tværfaglige projekter med bæredygtighed som fortegn, skriver DGS-forkvinde Alma Tynell.
Ved at lade verdensmålene sætte rammerne for en mere praksisfaglig undervisning i folkeskolen, kan fagene få en ny dimension, som kan rykke ved de unges lyst til at vælge en erhvervsuddannelse, skriver Malene Thiele og Claus Rosenkrands Olsen.
Toggle ads