Aflyste lastbilafgifter vækker glæde i landbruget

AFGIFT: Onsdag aften valgte regeringen at aflyse de bebudede kørselsafgifter for lastbiler. "Vi står simpelthen ikke med en holdbar model," udtaler skatteminister Holger K. Nielsen (SF), som får ros fra Landbrug & Fødevarer.
Per Bang Thomsen

Vi står simpelthen ikke med en holdbar model.

Holger K. Nielsen (SF)
Skatteminister
Fakta

TEMA: Flugten fra skatterne og afgifterne

Som optakt til regeringens kommende pakke, der skal skabe job og styrke konkurrenceevnen, sætter Altinget.dk i den næste tid fokus på de skatter og afgifter, som påvirker danskerne og landets virksomheder.

Hvis du har lyst til at deltage i debatten med kommentarer eller debatindlæg, kan du skrive til [email protected].

Efter længere tids debat og hård kritik fra det private erhvervsliv valgte regeringen onsdag aften at aflyse de bebudede kørselsafgifter for lastbiler.

Ifølge skatteminister Holger K. Nielsen (SF) vil det blive for dyrt at etablere og administrere kørselsafgiftssystemet, og derfor er afgifterne nu blevet lagt på is.

“Vi står simpelthen ikke med en holdbar model,” udtaler skatteminister Holger K. Nielsen i en pressemeddelelse.

“Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler. Med en kilometerbaseret kørselsafgift vil transportbrugerne i højere grad selv være med til at betale for de udgifter, som transport af varerne medfører. Det er grundlæggende sund fornuft. Omvendt må vi bare erkende, at afgiften, som det ser ud lige nu, bliver meget dyr at implementere og administrere – både for statskassen og for virksomhederne,” fastslår Holger K. Nielsen.

Del af konkurrenceevnepakke
Det var den tidligere VK-regering, som i 2009 i forbindelse med Forårspakke 2.0 og Aftale om en grøn transportpolitik vedtog at indføre kørselsafgifter for lastbiler. Ifølge aftalen skulle lastbilerne betale 1,50 kroner per kørte kilometer, og det skulle samlet set indbringe 750 millioner kroner i statskassen om året.

Skatteministeren understreger i pressemeddelelsen, at regeringen “selvfølgelig finder ansvarlig finansiering”, og det vil ske i forbindelse med den konkurrenceevnepakke, som ventes præsenteret i næste uge.

“Den tidligere VK-regering har allerede brugt penge fra kørselsafgiften til skattelettelser, så det er klart, at der er en regning, som vi må samle op,” siger ministeren i pressemeddelelsen.

Ros fra L&F

Meldingen om at droppe transportafgifterne møder glæde hos Landbrug & Fødevarers administrerende direktør, Søren Gade.

“Det ville have været ren gift for konkurrenceevnen, hvis Danmark havde valgt at hæve transportafgifterne så dramatisk, som der var lagt op til. Det ville koste job og eksport – og derfor er det særdeles glædeligt og præcis den medicin, Danmark behøver i den nuværende økonomiske krise, at afgiften på transport afskaffes,” siger Søren Gade i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk er meldingen fra regeringens parlamentariske grundlag, Enhedslisten.

Her mener skatteordfører Frank Aaen, at regeringen begår aftalebrud. Ifølge pol.dk henviser han til finanslovsaftalen fra 2011, hvor der står, at lastbilafgiften skal indføres på et mere ambitiøst niveau, end der oprindeligt var lagt op - og at det øgede provenu skulle bruges på den kollektive trafik.

“Det er hvert fald ikke grønt. Det her er et led i at forgylde dem, der har allermest: erhvervslivet,” siger Enhedslistens skatteordfører til pol.dk.









0:000:00