Anstændige firmaer har brug for forbrugerregler

DEBAT: Henrik Dam Kristensen er uforstående over for, at adm. direktør hos Toms, Jesper Møller, som repræsentant for en anstændig virksomhed ønsker sig en liberal lovgivning for berigelse og anprisninger af fødevarer, skriver han i et svar til Jesper Møller.

Når Jesper Møller skriver, at reglerne som er vedtaget i EU, skal følges med stor ansvarlighed og tanke på ikke at vildlede forbrugerne, så er jeg naturligvis helt enig, og jeg synes, at det er dejligt, at en stor dansk slikproducent som Toms går i spidsen for en politik, der sætter forbrugerens sundhed højt.

Henrik Dam Kristensen (S)
MEP
Af Henrik Dam Kristensen (S),
medlem af Europa-Parlamentet

Under overskriften "der er forskel på gulerødder og vingummier", skrev jeg for et par uger siden her i Altinget om de nye regler for berigelse og anprisninger af fødevarer, som er blevet vedtaget i EU.

"Industrien kan godt se forskel på gulerødder og slik" var svaret fra Jesper Møller, administrerende direktør for Toms.

Jesper Møller skrev, at man hos Toms, der som bekendt blandt andet producerer rigtig god chokolade, godt er klar over, at man producerer nydelsesmidler og ikke basisernæring, og at man derfor ikke har planer om at tilsætte vitaminer.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00