Debat

Bæredygtige biobrændstoffer skal op i gear

DEBAT: Europæisk forpligtende mål for indførslen af 2.-generationsbrændstoffer er vejen til en grønnere og mere bæredygtig transportsektor. Det mener Kristine van Het Erve Grunnet, chefkonsulent i Dansk Energi.
Foto: colourbox.dk
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristine van Het Erve Grunnet
Chefkonsulent i Dansk Energi

EU-debatten om bæredygtige biobrændstoffer kører, og ikke mindst går debatten på, hvor grænsen for indholdet af 1. generations biobrændstoffer skal sættes. Det er selvfølgelig vigtigt at debattere 1. generations biobrændstoffer, men det skal ikke overskygge, at vi får et ambitiøst mål for 2. generationsbiobrændstoffer.

Vi bør fokusere på at få gang i produktionen af 2. generations biobrændstoffer, så skal de nok slå ikke-bæredygtige 1. generations biobrændstoffer af banen. EU-Kommissionen har fremlagt forslag med gode intentioner, nemlig et ønske om at udfase de traditionelle biobrændstoffer og motivere til investeringer i 2. generation biobrændstoffer produceret på affald, halm og andre bæredygtige restprodukter fra land- og skovbrug.

Desværre er EU-Kommissionens foreslåede virkemidler og regler så uklare og rodede, at de ikke vil få investorerne til at turde satse. Derfor vil vi opfordre til, at vi gør, som vi har gjort for vedvarende energi: Få et europæisk forpligtende mål for, hvor stor en andel der skal være 2. generations brændstoffer - med solide krav til bæredygtighed - og at Danmark lægger sig i selen for at få det gennemført på EU-plan.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Et forpligtende mål er enkelt, gennemskueligt - og det vil virke. Derfor skal vi arbejde for at få sat det mål, der kan skabe et markedstræk og give et klart signal til investorerne.

EU bør investere i en bæredygtig transportsektor
Vi kan se, at forpligtende mål virker, når det handler om etablering af ny energiproduktion, derfor har vi også en tro på, at det vil hjælpe på transportsiden. Ingen er i tvivl om, at transporten verden over er et energipolitisk smertensbarn, det gælder også på europæisk plan. Transportsektoren er den hurtigst voksende forbruger af energi og producent af drivhusgasser i Den Europæiske Union.

Derfor vil vi opfordre til, at vi gør, som vi har gjort for vedvarende energi: Få et europæisk forpligtende mål for, hvor stor en andel der skal være 2. generations brændstoffer - med solide krav til bæredygtighed - og at Danmark lægger sig i selen for at få det gennemført på EU-plan.

Kristine van Het Erve Grunnet
Chefkonsulent i Dansk Energi

Næsten hele energiforbruget i transportsektoren består af fossile brændstoffer. Faktisk har det Europæiske Miljøagentur estimeret, at EU-25 på transportområdet er 98 procent afhængige af fossile brændsler. Dette er et enormt problem, og desværre ser fremtiden ikke lysere ud med et stigende energibehov, større olie-knaphed, højere oliepriser og øget afhængighed af olie-import. Resultatet er usikkerhed i energiforsyningen.

Derfor er den mest fornuftige vej, at EU kan vælge at investere i en mere grøn og bæredygtig transportsektor. Danmark har vækstmuligheder på bioenergiområdet. Regeringens eget vækstteam for vand-, bio- og miljøløsninger har også fremhævet, at Danmark kan eksportere viden og teknologi til en bæredygtig europæisk bioøkonomi. Derfor er det væsentligt, at vi nu får klare regler, og EU tydeligt vil prioritere 2. generationsbrændstoffer.

Det, EU beslutter nu, vil nemlig være styrende for investeringerne frem til 2020 - altså de næste syv år. Så energisektoren bakker klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard op i kampen om at overbevise de europæiske kolleger om at få sat et forpligtende mål, der kan bane vejen for 2. generations biobrændstoffer.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00