Danskerne ved ikke nok om fødevaremærker

MÆRKER: Danskerne har ikke helt styr på de mange forskellige fødevaremærker, viser ny undersøgelse fra Aarhus Universitet. Forbrugerrådet ønsker mere og bedre information om de væsentligste mærker.
Anne Justesen
Fakta
Undersøgelsen Mærkningselementer på Fødevarer - forståelse og oplevet relevans blandt forbrugere er lavet af Aarhus Universitet for Fødevarestyrelsen. Den har til formål at afdække de danske forbrugeres forståelse af en række lovpligtige og frivillige mærkningselementer.

Kilde: Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet
Danskernes kendskab til de mange mærker på fødevarer er ikke god nok. Det er konklusionen i en ny rapport fra Aarhus Universitet, som har undersøgt danskernes viden om de mange fødevaremærker.

Undersøgelsen "Mærkningselementer på Fødevarer" viser, at de færreste forbrugere kender den fulde betydning af fødevaremærkerne. Det gælder både de obligatoriske mærker og de frivillige mærkningsordninger.

De fleste forbrugere har et nogenlunde kendskab til de obligatoriske mærker, som fortæller noget om holdbarheden og indholdet. Men herudover er deres viden om fødevaremærkers fulde betydning begrænset. Selv mærker som det danske statskontrollede Ø-mærke har de færreste forbrugere helt styr på, hvad dækker over. Endnu værre står det til med de europæiske mærker, som næsten ingen ved, hvad dækker over.

Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, mener, at der er behov for bedre information:

"Undersøgelsen viser helt klart, at det stadig er vigtigt at informere om de væsentligste mærkningsordninger", siger hun til Altinget | Fødevarer.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00