Danskerne ved ikke nok om fødevaremærker
Anne Justesen
Chef for medie- og forretningsanalyseUndersøgelsen "Mærkningselementer på Fødevarer" viser, at de færreste forbrugere kender den fulde betydning af fødevaremærkerne. Det gælder både de obligatoriske mærker og de frivillige mærkningsordninger.
De fleste forbrugere har et nogenlunde kendskab til de obligatoriske mærker, som fortæller noget om holdbarheden og indholdet. Men herudover er deres viden om fødevaremærkers fulde betydning begrænset. Selv mærker som det danske statskontrollede Ø-mærke har de færreste forbrugere helt styr på, hvad dækker over. Endnu værre står det til med de europæiske mærker, som næsten ingen ved, hvad dækker over.
Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, mener, at der er behov for bedre information:
"Undersøgelsen viser helt klart, at det stadig er vigtigt at informere om de væsentligste mærkningsordninger", siger hun til Altinget | Fødevarer.