EU kan spænde ben for anbefalinger

KOMMISSION: Det kan være i strid med EU's regler om statsstøtte, hvis man fritager landbrug for tinglysningsafgifter ved erhvervsmæssig betinget jordfordeling. Det slår Kammeradvokaten fast. Andre anbefalinger ligger også i gråzonen.
Per Bang Thomsen
Fakta

Disse anbefalinger kom ikke med i Natur- og Landbrugskommissionens endelige rapport:

- Ved salg af landbrugsejendomme skal der være mulighed for at udskyde beskatning af ejendomsavance ved brug af sælgerpantebreve. Muligheden kan eventuelt begrænses til en kortere årrække, indtil den økonomiske situation i landbruget er forbedret.

- Tinglysningsafgiftens variable udgift ophæves i en kortere årrække for nyetableredede yngre landmænd og indfases gradvist til det nuværende niveau, f.eks. med 0,2 pct. årligt. 


Kilde: Kammeradvokatens notat
Står det til Natur- og Landbrugskommissionen, skal det fremover være muligt at fritage landbrug for tinglysningsafgifter ved erhvervsmæssig betinget jordfordeling. Men det kan være i strid med EU's regler om statsstøtte, og derfor kan det blive svært at føre anbefalingen ud i livet.

Det er meldingen Kammeradvokaten, der har gransket de 44 anbefalinger, som kommissionen præsenterede i sidste uge.

Ifølge den såkaldte EU-traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) er det nemlig i strid med det indre marked, hvis en regering direkte eller indirekte giver økonomisk støtte til bestemte virksomheder eller produktioner i hjemlandet. Og ifølge Kammeradvokaten er der netop tale om statsstøtte, hvis landbrug bliver fritaget for tinglysningsafgifter.

"Det vurderes, at en udmøntning af disse forslag (den omtalte anbefaling samt to anbefalinger, der ikke kom med i den endelige rapport, red.) vil kunne indebære statsstøtte til fordel for virksomheder i landbrugssektoren, og at der i alle tilfælde er tale om støtteforanstaltninger, som Europa-Kommissionen ikke umiddelbart vil anse for forenelige med det indre marked," skriver kammeradvokat Sune Fugleholm i et notat til Natur- og Landbrugskommissionen.

Dokumentation

Anbefaling 34: Bedre jordfordeling

På en del landbrugsejendomme ligger jorden spredt og usammenhængende. Dette mindsker landbrugets effektivitet bl.a. ved at øge omkostningerne til transport. En bedre jordfordeling vil også kunne hjælpe økologiske husdyrbrug, hvor kravene til udegående dyr er strammere, og hvor spredte driftsarealer derfor kan være en særlig udfordring.

Der kan i dag rejses jordfordelingssager, men det sker ikke på grund af for høje transaktionsomkostninger. Reduceres omkostningerne, f.eks. ved fritagelse for tinglysningsafgifter, vil det hjælpe landmændene og især de økologiske kvægbrug.

En sådan afgiftsfritagelse skal indføres i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, hvilket indebærer, at der skal indbygges et økonomisk loft for afgiftsfritagelsen (de minimis-støtte). Da der i dag ikke sker en erhvervsmæssig betinget jordfordeling for at forbedre arronderingen, vil en fritagelse for tinglysningsafgift ikke have en provenumæssig effekt for staten.

Handling: Landbrug skal inden for rammerne af statsstøttereglerne fritages for tinglysningsafgifter ved erhvervsmæssig betinget jordfordeling.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00