Forbrugere skal sikre bedre dyrevelfærd
Helle Ib
Det er langt fremme i folks bevidsthed. Overalt i verden er man begyndt at forbinde gode fødevarer med god dyrevelfærd. Ved at sikre, at forbrugerne får et informeret valg, kan producenterne høste fordelene ved at investere i dyrevelfærd.
Andrea Gavinelli
EU-Kommissionen
Vejen til bedre dyrevelfærd går gennem øget egenkontrol og selvjustits, nationale og internationale minimumsstandarder og ikke mindst gennem markedskræfterne og forbrugeroplysning. Sådan lød nogle af konklusionerne, da Landbrugsraadet mandag i København afholdt seminar om landbrugets holdning til dyrevelfærd.
Et af de emner, som ivrigt blev debatteret, var spørgsmålet om, hvorvidt Danmark bør gå forrest med at lovgive sig til bedre opvækstvilkår for de dyr, der ender som mad i danske og udenlandske køkkener. Eller om man kan regne med, at internationalt pres fra forbrugerne gør det så attraktivt at satse på ordentlig dyrevelfærd, at producenterne ligefrem kan bruge god dyrevelfærd som konkurrenceparameter.
Italienske Andrea Gavinelli, leder af den enhed i EU-Kommissionen, der tager sig af dyrevelfærd, forklarede, at EU er i gang med at bevæge sig væk fra fokus på minimumsstandarder over til øget fokus på forbrugerne og markedskræfterne.