Foreninger kritiske over for nyt mærke for dyrevelfærd

SKEPSIS: V, DF, LA og K vil indføre et nyt statsligt mærke for dyrevelfærd. Forbrugerrådet Tænk og Dyrenes Beskyttelse mener, at mærket risikerer at skade mere, end det gavner.

Sine Riis Lund

Omkring et år fra nu kan dansk svinekød være at finde i de danske supermarkeder med et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke.

Det fremgår af aftalen om fødevare- og landbrugspakken, som blev indgået mellem regeringen, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Forbrugerrådet Tænk har dog svært ved at se, hvorfor netop dette nye mærke skal i supermarkedernes kølediske.

“Vi mener ikke, at der er behov for et nyt mærke, der er mindre restriktivt end de eksisterende mærkningsordninger: “Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” (friland) og “Ø-mærket””, siger fødevarepolitisk seniorrådgiver Camilla Udsen.

Fakta
Om mærket
- Dyrevelfærdsmærket skal blandt andet være kendetegnet ved, at:
  • Det er et ”paraplymærke”, der både kan fungere selvstændigt, og som kan omfatte og klassificere eksisterende og nye brands.
  • Mærket er i tre niveauer af dyrevelfærd med de strammeste og mest kostbare krav i niveauet med tre stjerner.
  • De mest afgørende indholdsmæssige kriterier i mærket er: Fritgående søer i hele produktionsforløbet. (Beskyttelsesbøjler kan tillades kortvarigt i visse tilfælde for at begrænse pattegrisdødeligheden)
  • Hele haler – ingen halekupering, ingen halebid.
  • Halm.
  • Mere plads.
  • Mindre transporttid.

Kilde: Aftalen om Fødevare- og Landbrugspakken indgået 22. december mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance

Kan forvirre forbrugerne
Tværtimod kan det nye mærke gøre mere skade end gavn, frygter Forbrugerrådet Tænk.

“Vi mener, at det kan komme til at skade de to øvrige mærker konkurrencemæssigt, fordi der er risiko for, at forbrugerne vil overfortolke et sådant mærke, og at detailhandlen og forarbejdningsleddet vil prioritere denne produktion højere end dem med bedre dyrevelfærd,” siger Camilla Udsen.

Vi mener ikke, at der er behov for et nyt mærke, der er mindre restriktivt end de eksisterende mærkningsordninger: “Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” (friland) og “Ø-mærket”.

Camilla Udsen
Fødevarepolitisk seniorrådgiver, Forbrugerrådet Tænk

Dyrenes Beskyttelse er ligeledes kritiske og mener helt generelt, at der er for mange mærker, som forbrugerne skal forholde sig til, når de køber ind.

”Vi er bekymrede for, at endnu et mærke vil vildlede forbrugerne. Forbrugerne har brug for færre – ikke flere mærker – når de skal træffe valg, der både er gode for dyrene, miljøet og deres egen sundhed,” siger direktør Britta Riis i en pressemeddelelse fra december.

Først for svin
Allerede i 2014 blev en bred kreds af fødevareklyngen fra primærproduktion, forarbejdning til detailhandel i forbindelse med svinehandlingsplanen enige om at lave et dansk dyrevelfærdsmærke.

Nu bliver det søsat i form af et statsligt dyrevelfærdsmærke, som i første omgang bliver for svin, men som senere vil kunne udvides til andre dyrearter, skriver parterne bag aftalen, der afsætter i alt 17 millioner kroner til mærket i perioden 2016 til 2019.

Det statslige mærke bliver opdelt i tre niveauer, hvor der vil være skrappest krav i niveauet med tre stjerner.

Blåstempling af de forkerte
Dyrenes Beskyttelse er bekymret for de tre forskellige niveauer og frygter, at det vil devaluere betydningen af mærket, hvis eksempelvis konventionelt svinekød kan opnå én stjerne.

”Den industrielle svineproduktion er en af de mest problematiske, når det kommer til dyrevelfærd. Vi risikerer med denne gradbøjning, at dårlig svineproduktion bliver blåstemplet af staten,” siger Britta Riis i pressemeddelelsen.

Forbrugerrådet Tænk vurderer, at det nye mærke vil fjerne incitamentet til at arbejde strukturelt med bundniveauet. De mener i stedet, at der bør arbejdes strukturelt med at forbedre bundniveauet af dyrevelfærd via lovgivning og frivillige aftaler samt ved at styrke de eksisterende mærkningsordninger.

Mere gennemsigtighed
Dansk Supermarked Group, der omfatter kæderne Netto, Føtex, Bilka og Salling, er omvendt meget positive over for det nye mærke og dets betydning.

“I Dansk Supermarked Group er vi meget positive overfor et nyt, statsligt dyrevelfærdsmærke. Forbrugerne efterspørger mere gennemsigtighed og et større vareudvalg på dette område, og det vil et statsligt mærke kunne bidrage til. Et statsligt mærke vil kunne give dyrevelfærden et generelt løft på samme måde som Nøglehullet og Ø-mærket på henholdsvis sundhed og økologi,” siger CSR-chef Helene Regnell i en pressemeddelelse.

Dansk Supermarked Group har været med til at udvikle mærket.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00