Kampagner kan mindske sukkertrang
Anna Rossman Thejsen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Der skal gøres noget ved danskernes alt for søde tand. Det mener forskere, fagfolk, branche, NGO'er og myndigheder, som bl.a. taler for samarbejde om kampagner.Det er klart, at der også skal være et økonomisk incitament for os. Men hvis der kommer nogle ordentlige kampagner, som reelt rykker ved forbrugernes bevidsthed og vigtigheden af at skære ned på sukkeret og op på bl.a. fuldkornsprodukter, så er vi parat til at sætte meget ind på at udvikle nye og sundere produkter.
Martin Andersen
Nordisk marketingchef i Lantmännen Schulstad
Problemet er, at danskerne bliver mere og mere overvægtige, og at kun hver fjerde dansker bevidst begrænser sit forbrug af sukkersøde sager.
Hvis det skal lykkes at rokke ved danskernes søde vaner, er tilgængelighed af sunde fødevarer et nøgleord, mener Morten Strunge Meyer fra Kræftens Bekæmpelse
"Hvis man vil ændre folks forbrug af sukker, skal man reducere adgangen til de sukkerholdige fødevarer eller i det mindste øge tilgængeligheden af de sundere. Og derfor er det naturligvis vigtigt f.eks. at arbejde sammen i partnerskaber med nogen, der sælger de mindre kalorierige fødevarer," siger Morten Strunge Meyer til Altinget.