Kampagner kan mindske sukkertrang

NYHED: Forskere, fødevarevirksomheder, NGO'er og myndigheder vil gerne samarbejde om at rykke ved forbrugernes dårlige sukkervaner.

Det er klart, at der også skal være et økonomisk incitament for os. Men hvis der kommer nogle ordentlige kampagner, som reelt rykker ved forbrugernes bevidsthed og vigtigheden af at skære ned på sukkeret og op på bl.a. fuldkornsprodukter, så er vi parat til at sætte meget ind på at udvikle nye og sundere produkter.

Martin Andersen
Nordisk marketingchef i Lantmännen Schulstad
Der skal gøres noget ved danskernes alt for søde tand. Det mener forskere, fagfolk, branche, NGO'er og myndigheder, som bl.a. taler for samarbejde om kampagner.

Problemet er, at danskerne bliver mere og mere overvægtige, og at kun hver fjerde dansker bevidst begrænser sit forbrug af sukkersøde sager.

Hvis det skal lykkes at rokke ved danskernes søde vaner, er tilgængelighed af sunde fødevarer et nøgleord, mener Morten Strunge Meyer fra Kræftens Bekæmpelse

"Hvis man vil ændre folks forbrug af sukker, skal man reducere adgangen til de sukkerholdige fødevarer eller i det mindste øge tilgængeligheden af de sundere. Og derfor er det naturligvis vigtigt f.eks. at arbejde sammen i partnerskaber med nogen, der sælger de mindre kalorierige fødevarer," siger Morten Strunge Meyer til Altinget.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024