Kampen mod forbrugermærker skudt i gang
Per Bang Thomsen
JournalistRegeringen er gået i gang med at skyde gråspurve med kanoner. Min opfattelse er, at langt størstedelen af mærkerne lever op til det, som de giver udtryk for.
Katrine Milman
CSR-chef hos Coop Danmark
Det står der om forbrugermærket i regeringsgrundlaget:
Der er også behov for en kvalificering af mærkningen på forbrugerområdet. Ikke flere mærker, men en bedre mærkning.
Der findes alt for mange forbrugermærker, og det er svært for danskerne at gennemskue, om de rent faktisk lever op til det, som de lover.
Det mener regeringen, som nu varsler et opgør med det stigende antal forbrugermærker - heriblandt fødevaremærker - som i de seneste år har indtaget varerne på supermarkedernes hylder.
Både de statslige mærker som eksempelvis Ø-mærket og Svane-mærket, og de mærker, som industrien selv står bag.
Fra "Trygge forbrugere - aktivt valg"
Mere bæredygtige valg
Det skal være lettere at få overblik over, hvordan man træffer bæredygtige valg.
Der findes i dag adskillige mærker, som har til formål at hjælpe forbrugerne med at handle bæredygtigt. Mærkerne giver samtidig virksomhederne mulighed for at vise, hvis de gør en særlig indsats på et eller flere områder inden for samfundsansvar (CSR).
Der findes statslige mærker, som fx Ø-mærket og Svane-mærket, men der er i stigende grad også kommet forskellige andre mærker på markedet, som signalerer fx bæredygtighed.
Det stigende antal mærker kan medføre, at forbrugerne bliver mere forvirrede end vejledt, fordi de ikke kan overskue, hvad alle de mange mærker dækker over.
Regeringen vil derfor iværksætte en gennemgang af de mest almindelige mærker på det danske marked med henblik på at vurdere mærkernes kvalitet og informationsværdi og videregive denne viden til forbrugerne på en let og overskuelig måde. Ambitionen er ikke flere, men bedre mærker. Gennemgangen vil bl.a. vurdere mærkerne med afsæt i Forbrugerombudsmandens vejledning om grøn markedsføring.
Gennemgangen skal være færdig primo 2013 og skal bruges til at hjælpe forbrugerne med at gennemskue de mange mærker.
Herudover gives informationerne om mærker på forbrug.dk fri, så detailhandlen selv får mulighed for at udvikle applikationer. Dette vil samlet set gøre det lette for forbrugerne - fx i forhold til at vælge bæredygtigt.