Kampen mod forbrugermærker skudt i gang

MÆRKER: Regeringens kamp mod forbrugermærker blev mandag skudt i gang af erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF). Men det er som at skyde gråspurve med kanoner, mener Coop Danmark.
Der er alt for mange forbrugermærker, mener regeringen, som nu vil luge ud i antallet af mærker.
Der er alt for mange forbrugermærker, mener regeringen, som nu vil luge ud i antallet af mærker. Foto: Julie Charlotte Christensen/ Altinget
Per Bang Thomsen

Regeringen er gået i gang med at skyde gråspurve med kanoner. Min opfattelse er, at langt størstedelen af mærkerne lever op til det, som de giver udtryk for.

Katrine Milman
CSR-chef hos Coop Danmark
Fakta

Det står der om forbrugermærket i regeringsgrundlaget: 

Der er også behov for en kvalificering af mærkningen på forbrugerområdet. Ikke flere mærker, men en bedre mærkning.


Kilde: Regeringsgrundlaget

Der findes alt for mange forbrugermærker, og det er svært for danskerne at gennemskue, om de rent faktisk lever op til det, som de lover.

Det mener regeringen, som nu varsler et opgør med det stigende antal forbrugermærker - heriblandt fødevaremærker - som i de seneste år har indtaget varerne på supermarkedernes hylder.

Både de statslige mærker som eksempelvis Ø-mærket og Svane-mærket, og de mærker, som industrien selv står bag.

Dokumentation

Fra "Trygge forbrugere - aktivt valg"

Mere bæredygtige valg

Det skal være lettere at få overblik over, hvordan man træffer bæredygtige valg.

Der findes i dag adskillige mærker, som har til formål at hjælpe forbrugerne med at handle bæredygtigt. Mær­kerne giver samtidig virksomhederne mulighed for at vise, hvis de gør en særlig indsats på et eller flere områder inden for samfundsansvar (CSR).

Der findes statslige mærker, som fx Ø-mærket og Svane-mærket, men der er i stigende grad også kommet forskel­lige andre mærker på markedet, som signalerer fx bæredygtighed.

Det stigende antal mærker kan medføre, at forbrugerne bli­ver mere forvirrede end vejledt, fordi de ikke kan overskue, hvad alle de mange mærker dækker over.

Regeringen vil derfor iværksætte en gennemgang af de mest almindelige mærker på det danske marked med hen­blik på at vurdere mærkernes kvalitet og informationsværdi og videregive denne viden til forbrugerne på en let og over­skuelig måde. Ambitionen er ikke flere, men bedre mærker. Gennemgangen vil bl.a. vurdere mærkerne med afsæt i For­brugerombudsmandens vejledning om grøn markedsføring.

Gennemgangen skal være færdig primo 2013 og skal bruges til at hjælpe forbrugerne med at gennemskue de mange mærker.

Herudover gives informationerne om mærker på forbrug.dk fri, så detailhandlen selv får mulighed for at udvikle applika­tioner. Dette vil samlet set gøre det lette for forbrugerne - fx i forhold til at vælge bæredygtigt.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00