Landbruget klager over styrelses it-systemer til ombudsmanden

DIGITALISERING: Landbrugsstyrelsens it-systemer er så fyldt med problemer, at det reelt skader borgernes retssikkerhed, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. “Vi har en plan, der skal komme udfordringerne til livs," siger vicedirektør i styrelsen.

Landbrug & Fødevarer vurderer, at Landbrugsstyrelsen bryder god forvaltningsskik med it-systemer, der har store problemer med it-nedbrud.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at Landbrugsstyrelsen bryder god forvaltningsskik med it-systemer, der har store problemer med it-nedbrud.Foto: Steve Marcus/Reuters/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Vi har blik for, hvad forvaltningsloven siger, og vi mener, at vi tager hensyn til de forvaltningsretlige krav med den måde, vi bygger systemer på.

Louise Piester
Vicedirektør, Landbrugsstyrelsen

Vi finder det retssikkerhedsmæssigt problematisk, at du ikke har et system, der fungerer, og borgerne dermed ikke ved, om de er købt eller solgt.

Niels Peter Nørring
Klimadirektør, Landbrug & Fødevarer

Landmændenes frustrationer har længe været til at føle på.

Og nu er Landbrug & Fødevarer så trætte af de it-løsninger, som Landbrugsstyrelsen byder landmænd og konsulenter, at erhvervsorganisationen har klaget til Folketingets Ombudsmand.

I sin klage anmoder organisationen om, at ombudsmanden indleder en undersøgelse af, hvorvidt Landbrugsstyrelsen “har draget omsorg for at sikre den digitale sikkerhed og brugervenlighed, der må anses for påkrævet i forvaltningen af EU-tilskudsordningerne".

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00